Menu Zoek

SeniorWeb lanceert vandaag ‘Thuis online’

Online hulp en inspiratie voor thuis

UTRECHT, 23 maart 2020 - Het zijn onwerkelijke tijden; heel Nederland is aan huis gekluisterd door de coronamaatregelen, en het is onzeker hoe lang deze periode gaat duren. Het is mooi om te zien dat de digitalisering juist nu een grote hulp kan zijn. Voor schoolkinderen, thuiswerkers én mensen die nog niet zo digitaal vaardig zijn. Ook zij willen nu graag contact met hun naasten kunnen onderhouden. Gelukkig is er steeds meer mogelijk. En helpt SeniorWeb met ondersteuning en inspiratie voor iedereen die het nodig heeft.

Videobellen en meer
Veel senioren hebben tegenwoordig een smartphone, waardoor men makkelijk even kan appen met familie, vrienden en bekenden. Van de SeniorWeb-leden gebruikt dan ook al ruim 70 procent WhatsApp. Velen van hen gebruiken WhatsApp tevens om te videobellen. De afgelopen drie jaar is dit zelfs toegenomen van 20 procent naar 44 procent.
Naast contact onderhouden biedt internet natuurlijk nog veel meer mogelijkheden, waar ouderen ook graag en regelmatig gebruik van maken. Populair zijn actualiteiten bijhouden, online producten kopen, spelletjes spelen, muziek luisteren en video's/films bekijken. Maar (nog) niet voor iedereen zijn al deze digitale mogelijkheden gesneden koek.

Behoefte aan ondersteuning
“Wij merken aan de reacties van onze leden dat er nu veel behoefte is aan ondersteuning bij videobellen en online boodschappen doen, maar ook zijn mensen op zoek naar leuke websites nu men verplicht binnen zit”, aldus Daniël de Levita, directeur van SeniorWeb. “Om hieraan tegemoet te komen hebben wij een speciale omgeving gelanceerd: Thuis online. En natuurlijk zitten al onze vrijwilligers klaar om mensen te helpen met hun digitale vragen.”

Thuis online
Op seniorweb.nl/thuis-online vinden mensen vanaf vandaag handige stap-voor-stapuitleg over praktische zaken, zoals contact onderhouden via WhatsApp of Skype en online boodschappen doen. En tevens veel inspiratie om thuis online leuke dingen te doen. Denk hierbij aan uitleg over sociale media, online muziek luisteren of virtueel een museum bezoeken.
Mensen die nog geen lid van SeniorWeb zijn kunnen zich nu voor drie maanden gratis aanmelden. Men kan dan ook gebruik maken van de PCHulp via telefoon of via internet. Op deze manier wil SeniorWeb mensen helpen om, juist in deze tijd, thuis online te zijn en contact met hun naasten te onderhouden.

Noot voor de redactie (niet voor publicatie)

Meer informatie
Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met Saskia Hamminga-Roest, marketing- en communicatiemanager SeniorWeb. E-mail: shamminga@seniorweb.nl, telefoon 030-2769945.

Over het onderzoek
De genoemde cijfers zijn gebaseerd op het ledenonderzoek dat SeniorWeb jaarlijks onder zijn leden houdt. Het onderzoek is in oktober 2019 weer uitgevoerd en 2.981 leden van voornamelijk 65+ jaar hebben hieraan deelgenomen. Niet alle 65-plussers in Nederland worden gerepresenteerd in dit onderzoek, maar de resultaten geven een goede weergave van de huidige trends.

Over SeniorWeb
SeniorWeb vindt de digitale samenleving een onmisbaar onderdeel van het leven van senioren. Het is onze missie senioren het gemak en plezier van de digitale wereld te laten ontdekken. De combinatie van informatie, educatie en hulp maakt SeniorWeb uniek. Met 150.000 leden, 3.000 vrijwilligers, een drukbezochte website (15,2 miljoen bezoeken per jaar), het populaire tijdschrift Enter, computerhulp (via internet, telefonisch en aan huis) en 425 leslocaties in het hele land brengt SeniorWeb de digitale wereld en senioren dichter bij elkaar. Zie ook de SeniorWeb infographic.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

• Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

• Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.