Menu Zoek

Betaalverzoek sturen met Tikkie-app

tikkie Een rekening delen gaat makkelijk met de app Tikkie. Verstuur achteraf 'een tikkie', een betaalverzoek, om geld terug te vragen.

Tikkie is een gratis app waarmee gebruikers gemakkelijk geld terugvragen bij anderen. Bijvoorbeeld na een etentje met een groep of een uitstapje waarbij iemand (alle) kosten vooruit heeft betaald. Via de app maakt die persoon een betaalverzoek, ook wel een tikkie genoemd, voor het juiste bedrag. Dit verzoek wordt vervolgens via WhatsApp of sms verstuurd naar de mensen die nog moeten betalen. Vooral jongeren zeggen na het afrekenen vaak tegen elkaar: 'Ik stuur je een tikkie'. In andere woorden: 'Ik stuur je een betaalverzoek'.

De mensen die moeten betalen hebben de app zelf niet nodig. Zij tikken op de link en betalen met iDEAL via hun eigen bank. Tikkie is verbonden met het rekeningnummer van degene die het betaalverzoek verstuurt. Zo wordt geld gemakkelijk en snel overgemaakt. Hoewel de app van ABN AMRO is, kan iedereen hem gebruiken (dus ook klanten van andere banken). Overigens is Tikkie lang niet de enige manier om geld terug te vragen. Kijk in de app van uw bank of daarin een optie die bijvoorbeeld 'Betaalverzoek' heet te vinden is. Het voordeel van zo'n service is dat u de omschrijving van het betaalverzoek terugziet bij de afschrijving in de app, op de computer of het bankafschrift.

Download eerst de app Tikkie vanuit de App Store of Play Store. Doorloop na het openen de volgende stappen:

  • Tik op Akkoord.
  • Voer uw telefoonnummer in.
  • Tik op het pijltje naar rechts.
  • Vul de code in die via sms naar uw telefoon is gestuurd.
  • Vul het rekeningnummer (IBAN) in waarnaar het geld van de betaalverzoekjes overgemaakt moet worden.
  • Tik op het pijltje naar rechts.
  • Typ uw voornaam.
  • Tik op het pijltje naar rechts.
  • Typ uw achternaam.
  • Tik op het pijltje naar rechts.
  • Er verschijnt een melding over cookies van de app. Bepaal of u Tikkie toestemming wilt geven om cookies te plaatsen. Tik op Akkoord of op Niet akkoord.
  • Eventuele meldingen op tabblad 'Overzicht' kunt u weghalen door rechtsboven in het meldingsvenster op het kruisje te tikken.

Nieuw rekeningnummer toevoegen? Doe dit zo:

  • Open de app Tikkie.
  • Tik rechtsonder op Meer.
  • Tik op Betaalrekeningen.
  • Tik op Rekening toevoegen.
  • Typ uw rekeningnummer (IBAN). Dit staat op uw bankpas. 'NL' is alvast ingevuld.
  • Tik op het pijltje naar rechts.
  • Vul de achternaam in die op de bankpas staat.
  • Tik op het pijltje naar rechts.
  • Geef de rekening een herkenbare naam. Tik op het pijltje naar rechts.
  • Tik naast het oude of verkeerde rekeningnummer op het pictogram van een prullenbak en daarna op Ja.

Maak zo een betaalverzoek en stuur het naar anderen:

  • Open de app Tikkie.
  • Tik indien nodig onderin op het tabblad Tikkies.
  • Tik op het plusje.
  • Typ het bedrag dat u per persoon terug wilt vragen, bijvoorbeeld 5.
  • Mogen mensen zelf bepalen hoeveel geld ze naar u overmaken? Tik dan op het schuifje achter 'Laat je vrienden het bedrag bepalen'.
  • Tik op Volgende.
  • De eerste keer vraagt de app of u een pushbericht wil krijgen als iemand de tikkie betaald heeft. Tik op Ja graag! of Nee, bedankt (iOS) of Voorlopig even niet (Android).
  • Vul in waarvoor het betaalverzoek is, bijvoorbeeld 'etentje' of 'cadeau'.
  • Tik op Via WhatsApp (iOS) of Deel via WhatsApp (Android).
    • Liever op een andere manier delen? Tik dan op de Delen-knop Delen-knop (iOS) of Delen-knop (Android).
    • Kies daarna de gewenste methode, bijvoorbeeld e-mail of sms en verstuur zoals u gewend bent.
  • iOS: de app vraagt of het WhatsApp mag openen. Tik op Open.
  • Tik in WhatsApp op de gewenste contactpersoon of contactpersonen.
  • Tik op Volgende (iOS) of op de pijl naar rechts onderin (Android).
  • Tik op Stuur (iOS) of op het pictogram van een papierenvliegtuigje (Android). Het is wel handig als diegene weet dat er een betaalverzoek aankomt. Er worden namelijk soms nep-berichten verstuurd via WhatsApp.

Het betaalverzoek is verstuurd. De ontvanger krijgt een standaardbericht met een link erin. Tikt de ontvanger op de link, dan wordt hij automatisch doorverwezen naar de app of site van zijn bank.

Video: Tikkie sturen

Bekijk de stappen voor Android-apparaten ook in onze video. De stappen voor Tikkie op de iPhone staan op ons YouTube-kanaal.

Verkeerd bedrag in het betaalverzoek gezet? Verwijder dit zo:

  • Open de app Tikkie.
  • Tik indien nodig onderin op tabblad Tikkies.
  • Tik op het betaalverzoek.
  • Tik rechtsonder op het pictogram van een prullenbak.

Het betaalverzoek is nu verwijderd. De betaallink werkt niet meer. Maak een nieuw tikkie met het juiste bedrag, zoals hierboven beschreven.

  • Per ongeluk de verkeerde tikkie verwijderd? Nadat u op het pictogram van de prullenbak hebt getikt, kunt u bovenaan in het scherm nog een paar seconden tikken op Ongedaan maken.

Heeft iemand anders een bedrag voorgeschoten? Dan moet u misschien wel betalen via een tikkie. Let er wel op dat het betaalverzoek veilig is.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.