Menu Zoek

Betaalverzoek versturen met Tikkie

Betaalverzoek sturen met Tikkie

Met de app Tikkie kunt u betaalverzoeken sturen naar uw contacten. Ontvangers krijgen een link, waarna ze het geld voldoen via internetbankieren.

Zo werkt Tikkie

Tikkie is een gratis app die geld terug vragen makkelijk maakt voor iedereen die weleens wat voorschiet. Bijvoorbeeld als u een etentje of bioscoopkaartjes afrekent voor een ander. Met Tikkie maakt u een betaalverzoek aan met het juiste bedrag. Dit verzoek gaat in de vorm van een link via WhatsApp of e-mail naar de ontvangers. Tikkie is verbonden met uw rekeningnummer, dus degene die geld verschuldigd zijn hoeven niks in te vullen. Zij klikken of tikken de link aan en kunnen meteen betalen via hun eigen bank. De ontvanger van een Tikkie heeft de app niet nodig om te kunnen betalen omdat dit via iDEAL gaat.

Tikkie is bedacht door ABN Amro. De app is geschikt voor iedereen, dus ook klanten van andere banken. Download Tikkie gratis in de App Store voor iPhones en iPads en de Play Store voor Android-apparaten. Hoe een app downloaden ook alweer werkt leest u in de tips 'App downloaden uit de App Store' en 'App downloaden uit de Play Store'.

Tikkie instellen

Doorloop na het downloaden en installeren enkele stappen:

  • Tik op de app Tikkie.
  • Ga akkoord met de voorwaarden. Tik op Akkoord en doorgaan.
  • Vul uw naam in en tik op Volgende.
  • Typ uw telefoonnummer en tik op Verifiëren. U krijgt via sms een code toegestuurd die u moet invullen.
  • Typ uw rekeningnummer (IBAN) in. Deze kunt u altijd terugvinden op uw bankpas. 'NL' is alvast voor u ingevuld. Tik op Opslaan.
  • De app vraagt of u akkoord gaat met cookies. Tik op Akkoord of Niet akkoord.
  • Geef indien nodig aan of u graag meldingen ontvangt wanneer iemand uw Tikkie heeft betaald. Tik op Ja graag! of Nee, bedankt.

Verstuur een Tikkie

Verstuur een Tikkie als volgt:

  • Bij de eerste keer gebruik ziet u een venster om u op weg te helpen. Tik op het plusteken om van start te gaan. Dit plusteken is ook bij later gebruik de eerste stap van een nieuw betaalverzoek.
    Eerste tikkie versturen
  • Typ in hoeveel geld u terug wilt vragen. Het gaat om het bedrag per persoon. U kunt hetzelfde verzoek naar meerdere personen sturen.
  • Tik op Volgende.
  • Nu ziet u de vraag waar het voor is. Typ een korte beschrijving, zoals 'etentje' of 'cadeau neef Rik'
  • Direct komt er een knop in beeld om het betaalverzoek te delen via WhatsApp. Dat is handig als uw contactpersoon en u allebei WhatsApp gebruiken. Tik op de knop Deel via WhatsApp.
    • Tik op de gewenste contactpersoon of contactpersonen.
    • Tik op Stuur.
    • Het betaalverzoek is verzonden.
  • Hebt u geen WhatsApp of wilt u liever op een andere manier het betaalverzoek delen? Tik dan op het pictogram van een rechthoek met een pijl naar boven (iPhone/iPad) tikkie delen iphone picto of op het pictogram van drie cirkeltjes verbonden met een lijn (Android) tikkie delen android.
    • Tik op de gewenste verzending, bijvoorbeeld via e-mail of berichten (sms). Het programma opent en u kunt het betaalverzoek versturen zoals u gewend bent.
    • Het betaalverzoek is verzonden.

Het betaalverzoek staat nu in een lijst in Tikkie. U ziet direct of er al iemand heeft betaald. Duurt het lang voordat iemand betaalt, dan kunt u het betaalverzoek opnieuw sturen.

  • Tik linksonder op het pictogram van de applicatie waarmee u het verzoek al verzond en verstuur opnieuw.
  • Of tik om hetzelfde bericht via een andere applicatie te delen op het pictogram van een rechthoek met een pijl naar boven (iPhone/iPad) of op het pictogram van drie cirkeltjes verbonden met een lijn (Android).

Als iedereen heeft betaald, kunt u het verzoek verwijderen.

  • Tik op het betaalverzoek.
  • Tik rechtsonder op het pictogram van de prullenbak en het betaalverzoek wordt verwijderd. Links naar het betaalverzoek werken hierna niet meer.
Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.