Menu Zoek SeniorWeb 25 jaar

Betalen met een Tikkie

geld terugbetalen via tikkie

Uit eten geweest en iemand anders schoot alles voor? Betaal het verschuldigde bedrag snel en eenvoudig terug via een Tikkie.

Geld terugbetalen aan iemand met behulp van een Tikkie is heel eenvoudig. Daarvoor is het niet nodig om zelf de Tikkie-app te installeren. Dat is alleen nodig als u zelf geld aan iemand anders wilt terugvragen. Terugbetalen via een betaalverzoek gaat zo:

  • Laat iemand een betaalverzoek (Tikkie) sturen per sms, WhatsApp, e-mail, Messenger of met behulp van een QR-code.
  • Er verschijnt een bericht op uw telefoon afkomstig van de Tikkie-verzender.

In welke app het bericht verschijnt, is afhankelijk van de door de verzender gekozen optie. Het bericht bevat gegevens van de afzender, het over te maken bedrag, de reden van betaling (bijvoorbeeld 'Etentje'), een link om te betalen en een datum tot wanneer deze link geldig is. Een Tikkieverzoek is 14 dagen geldig. Daarna werkt het betalingsverzoek niet meer.

Controleer voor de betaling altijd eerst of het een echt betaalverzoek is en geen oplichting. Tikkie gebruikt bijvoorbeeld altijd een link die er zo uitziet: 'https://tikkie.me/pay/[code]'. Lees meer over de betrouwbaarheid van een betaalverzoek in de tip 'Hoe zie je of een Tikkie-betaalverzoek veilig is?' We willen natuurlijk niet dat criminele privégegevens in handen krijgen.

  • Veilig? Tik op de link en Tikkie opent in de browser of (indien geïnstalleerd) in de app.
  • Check nogmaals de omschrijving en het bedrag.
  • De verzender bedanken voor de gezelligheid of een ander berichtje sturen? Klik op het plusje en typ uw boodschap.
  • Tik eventueel op Mijn bank en kies een bank.
  • Tik op Nu betalen.
  • Volg de stappen in beeld. De te nemen stappen zijn afhankelijk van de gekozen bank-app.
  • U keert terug naar de Tikkie-app of website voor een bevestiging van de betaling.
Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.