Dit artikel is gearchiveerd

U bekijkt een pagina die niet langer door SeniorWeb wordt bijgewerkt. Mogelijk is de informatie verouderd of niet meer van toepassing.
Gearchiveerd op 1 juli 2023.

Eerdere versies Word- en Excel-documenten bewaren

Artikel

OneDrive bewaart oudere versies van alle opgeslagen bestanden. Gebruik OneDrive met Word en Excel en u kunt terug naar eerdere versies.

Niveau:
Eenvoudig
Waardering:
4,5 / 5 (2 stemmen)
Edwin van Amstel
Edwin van Amstel
Gewijzigd op 12 sep 2023

Wat is versiegeschiedenis?

OneDrive is de cloudopslag van Microsoft. De dienst werkt met versiegeschiedenis. Dat wil zeggen dat oudere versies van bewaarde bestanden zijn te bekijken en herstellen. Dit geldt voor alle typen bestanden: documenten, foto's, filmpjes, pdf's enzovoorts. We gaan er in dit artikel vanuit dat OneDrive actief is op uw computer.

Versiegeschiedenis in Word en Excel

Het is slim om Word- en Excel-bestanden op te slaan in OneDrive. Dan houdt dienst van deze bestanden de versiegeschiedenis bij. OneDrive bewaart maximaal de laatste 25 versies van een document. Ontstaat er een probleem in je Word-document kun je een eerdere versie herstellen en verder werken. 

Versiegeschiedenis aanzetten in Word en Excel

Sla zo Word- en Excel-bestanden op in OneDrive: 

  • Start een nieuw document in Word of Excel (of open een bestaand document).
  • Klik in het menu op Bestand.
  • Klik op Opslaan (of Opslaan als in het geval van een bestaand document).
  • Klik op OneDrive - Persoonlijk.
  • Typ in het rechterdeel de bestandsnaam en klik op Opslaan.

Het document wordt nu bewaard in OneDrive. Ook is nu 'Automatisch opslaan' actief. Te zien aan het blauwe schuifje bovenin het menu. Terwijl u werkt in het document slaat OneDrive het tussentijds automatisch op.

Werken met versiegeschiedenis

Van alle documenten in OneDrive is de versiegeschiedenis op te vragen. Dat gaat op de volgende manier.

  • Open een document in Word of Excel dat u in OneDrive hebt opgeslagen zoals hierboven beschreven.
  • Klik helemaal bovenaan, nog boven het menu, op de naam van het bestand.
  • Een venster klapt uit. Klik onderin dat venster op Versiegeschiedenis.
    Venster versiegeschiedenis
  • Rechts naast het document wordt de versiegeschiedenis weergeven.
  • Alle eerdere versies van het document staan in een lijst die geordend is op datum.
  • Bekijk oude versie door te klikken op Versie openen.
  • Een nieuw Word-(of Excel-)venster opent met de eerdere versie.
  • Nu hebt u verschillende opties.
    • Vergelijk de huidige en eerdere versie met elkaar.
    • Sla de eerdere versie op onder een nieuwe naam.
    • Vervang de huidige versie door de eerdere versie door te klikken op Herstellen.
    • Sluit de eerdere versie door te klikken op het kruisje rechtsboven.
  • Sluit de versiegeschiedenislijst door in de versie waarmee u begon naast 'Versiegeschiedenis' te klikken op het kruisje.
Delen E-mail Facebook Pinterest WhatsApp Printen Woordenboek

Bent u geholpen met dit artikel?

Laat weten wat u van dit artikel vond, daarmee helpt u de redactie van SeniorWeb én andere gebruikers van de website.

Geef uw waardering:

Meer over dit onderwerp

Bekijk meer artikelen met de categorie:

Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb

Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.

naar boven