Menu Zoek

Inhoudsopgave maken met Word

inhoudsopgave word

Voeg in Word-documenten met veel tekst een inhoudsopgave toe. Zo blijft het document overzichtelijk.

Wie een document heeft met veertig pagina's, herkent het waarschijnlijk wel. Een lange lap tekst maakt het geheel onoverzichtelijk. Breng daarom structuur aan door het document van een inhoudsopgave te voorzien. Zo weet de lezer in één oogopslag op welke bladzijde hij moet zijn. Gelukkig hoeft dit in Word niet handmatig: hier is een handige functie voor.

Maak zo in Word een inhoudsopgave die bestaat uit hoofd- en tussenkoppen:

  • Open het Word-document.
  • Maak koppen met een zogenoemde 'kopstijl'. Dit is een kant-en-klare opmaak in Word die het niveau van de kop aangeeft. Zo worden grotere letters (Kop 1) gebruikt voor hoofdkoppen en kleinere letters (Kop 2 en Kop 3) voor tussenkopjes. Door deze opmaakstijlen weet Word welke tekst een hoofd- of tussenkop is en maakt op basis hiervan de automatische inhoudsopgave.
    • Klik op Start.
    • Selecteer de tekst die een kopstijl moet krijgen, zoals de naam van een hoofdstuk.
    • Klik in het vak 'Stijlen' op Kop 1.
    • De tekst verandert van stijl. Geef alle hoofdkoppen in het document de stijl 'Kop 1'.
    • Tussenkop maken? Selecteer tekst en kies Kop 2. Geef alle tussenkoppen in het document de stijl 'Kop 2'.
    • Structureer de tekst onder de tussenkoppen met stijl 2 met extra tussenkopjes (Kop 3).
  • Maak de titel van het document op. Klik naast de kopstijlen op het driehoekje dat naar beneden wijst en selecteer Titel. Deze tekst wordt niet opgenomen in de inhoudsopgave.
  • Klik bovenaan op het tabblad Verwijzingen.
  • Klik links op Inhoudsopgave.
  • Selecteer de optie Automatische inhoudsopgave 2 om de inhoudsopgave te maken.

De inhoudsopgave is ingevoegd. Past u later nog iets aan? Denk aan extra tekst of een andere benaming voor een kop. Klik dan op de inhoudsopgave > Bijwerken > In zijn geheel bijwerken > OK en de inhoudsopgave is weer actueel.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.