Menu Zoek

Internetsnelheid testen

speed

Test de internetsnelheid als de verbinding hapert. Ga na of de provider de beloofde snelheid levert.

Niets zo vervelend als een haperende internetverbinding. Filmpjes die haperen, sites die niet willen laden of bestanden die u maar niet gedownload krijgt. De oorzaak kan liggen bij uw provider. Ook andere factoren kunnen een rol spelen, zoals een slechte wifi-verbinding in huis. Een slecht wifi-signaal is te verbeteren. Maar eerst is het goed de internetsnelheid te meten.

Een online snelheidstest uitvoeren met Ookla is bijzonder eenvoudig. Het bedrijf heeft ook apps voor Android en iPhone/iPad. Klik of tik in alle gevallen op de grote knop Ga.

Ookla meet zowel de download- als de uploadsnelheid. 'Download' gaat over alle internetverkeer dat naar u toe komt. Bijvoorbeeld webpagina's, films en gedownloade bestanden. 'Upload' is internetverkeer dat van u afgaat. Bijvoorbeeld bestanden die u opslaat in de cloud. Naar bijvoorbeeld OneDrive, Google Drive of iCloud.

De downloadsnelheid is het belangrijkst. Een hoge snelheid betekent beter en soepeler internet. De maximale snelheid hangt af van uw abonnement. Ziggo, KPN en T-Mobile bieden pakketten aan met een downloadsnelheid van 100 Mbit/s tot zelfs 1000 Mbit/s. De gemeten maximumsnelheid zal altijd onder de maximale snelheid van het abonnement liggen. Blijft de snelheid steken op 20 Mbit/s of minder, dan is er iets aan de hand. Verbind dan zo mogelijk een laptop met de router via een internetkabel. Meet nogmaals de snelheid. Is die nog steeds laag, dan ligt het probleem bij de provider. Neem contact op met de helpdesk. Probeer eventueel andere oplossingen voor een zwak wifi-signaal.

Let op: bedenk bij een smartphone of tablet goed wat u wilt testen. De snelheid van de wifi-verbinding in huis, of de snelheid van het abonnement van de mobiele provider. In dat laatste geval zet u wifi tijdelijk uit zodat Ookla de snelheid van de mobiele verbinding meet.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.