Menu Zoek

Overlast melden met de BuitenBeter-app

buiten beter

Zwerfafval, gaten in het fietspad of andere problemen in de buurt? Met de BuitenBeter app kunt u deze overlast melden aan de gemeente.

Een fijne stad, wijk of straat willen we allemaal. Toch komt overlast weleens voor. Denk aan afval op straat, onkruid, ongedierte en kapotte straatverlichting. Vervelend! Het is dan ook fijn als deze problemen snel worden opgelost. De app BuitenBeter van het bedrijf BeheerVisie (en dus niet van de gemeente) helpt hierbij. Via de app meldt u overlast zodat de gemeente meteen aan de slag kan. Het doel? Een prettige leefomgeving voor iedereen, waarbij inwoners de gemeente helpen problemen te signaleren en de buurt schoon en veilig te houden. BuitenBeter is beschikbaar voor Android en iOS. Let op: Sommige gemeenten, zoals Rotterdam gebruiken een eigen app om overlast te melden.

Meld zo overlast in de BuitenBeter-app:

  • Open de app BuitenBeter.
  • De eerste keer vraagt de app om toestemming voor het gebruiken van uw locatie. Wij klikken op Bij gebruik van app.
  • De app opent direct een nieuwe melding die u kunt invullen. Tik op Locatie. De app zoekt de huidige locatie. Pas deze eventueel aan, als de melding om een andere locatie gaat.
  • Tik op Gereed.
  • Tik op Probleem en selecteer de klacht. Selecteer de laatste optie Overig als het probleem niet in de lijst staat.
  • Tik op Omschrijving en beschrijf uw klacht. Kies daarna voor Gereed.
  • Voeg eventueel een foto toe, bijvoorbeeld van het zwerfafval. Tik hiervoor op Foto, maak een foto en tik op Gebruik foto.
  • Tik op Gereed.
  • Wilt u testen hoe het werkt om een melding te maken? Klik dan onderaan op het schuifje achter 'Proefmelding'. Als het schuifje groen wordt, staat de proefmelding aan. De melding wordt dan niet verzonden naar de gemeente.
  • Tik rechtsboven op Stuur.
  • Bij het maken van de eerste melding, krijgt u de vraag in beeld om eenmalig uw gegevens in te vullen. Tik op Gegevens invoeren.
  • Voer uw persoons-, adres- en contactgegevens in waarop de gemeente u kan bereiken. Er staat automatisch aangevinkt dat er een kopie van de melding naar uw e-mailadres wordt gestuurd. Haal het vinkje weg als u dat niet wilt. Wilt u dat de gemeente u per telefoon contact over de melding? Tik dan op het schuifje achter 'Contact per telefoon'. Als het schuifje groen wordt, staat hij aan. Tik daarna op Bewaar.
  • Tik rechtsboven op Stuur.

De melding is verstuurd naar de gemeente. De klacht staat nu op het tabblad Meldingen.

Meld zo overlast in de BuitenBeter-app:

  • Open de app BuitenBeter.
  • De app opent direct met een nieuwe melding die u kunt invullen. Tik op Locatie. De app zoekt de huidige locatie. Geef eventueel nog toestemming voor het gebruik van de locatiegegevens.
  • Tik op Opslaan.
  • Tik op Probleem en selecteer de klacht. Selecteer de optie Overig als het probleem niet in de lijst staat.
  • Tik op Omschrijving.
  • Tik op Omschrijf de melding, zodat u een omschrijving kunt typen van u klacht.
  • Tik op Opslaan.
  • Voeg eventueel een ondersteunende foto toe, bijvoorbeeld van het zwerfafval. Tik hiervoor op Foto. Geef eventueel nog toestemming voor het gebruik van de camera.
  • Tik op het witte rondje onderaan om een foto te maken.
  • Tik op Ok. Is de foto niet goed gelukt? Tik op Opnieuw en maak een nieuwe foto.
  • Wilt u testen hoe het werkt om een melding te maken? Klik dan onderaan op het schuifje achter 'Proefmelding'. Als het schuifje oranje wordt, staat de proefmelding aan. De melding wordt dan niet verzonden naar de gemeente.
  • Tik rechtsonder op Versturen.
  • De eerste keer vraagt de app of u uw gegevens eenmalig kunt invullen om de melding te kunnen versturen. Tik op Ok.
  • Vul uw persoons- adres- en contactgegevens in waarop de gemeente u kan bereiken. Er staat automatisch aangevinkt dat er een kopie van de melding naar uw e-mailadres wordt gestuurd. Haal het vinkje weg als u dat niet wilt. Wilt u dat de gemeente u per telefoon contact over de melding? Zet dan een vinkje voor 'Contact per telefoon'.
  • Tik op Opslaan.
  • Tik nogmaals op Versturen.

De melding is verstuurd naar de gemeente. De klacht staat nu op het tabblad Meldingen.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.