Snellere noodoproep met 112NL-app

Artikel

Vraag noodhulp via de 112NL-app.  De app geeft automatisch uw locatie door. En is ook handig als u niet kunt praten.

Niveau:
Eenvoudig
Waardering:
4,9 / 5 (10 stemmen)
Nynke Vermaat
Nynke Vermaat
Gewijzigd op 11 apr 2024

112-app bij moeite met spreken of horen

Bij een noodgeval belt u natuurlijk 112. Dat kan nu ook via de app 112NL. Het handige van deze app is dat hij alvast wat informatie over u doorgeeft aan de meldkamer. De app verstuurt automatisch uw locatie. Zo weten hulpdiensten sneller waar ze moeten zijn. Wie moeite heeft met spreken of horen kan dit in de app instellen. Degene in de meldkamer start dan een chat zodat u via tekstberichten hulp kunt vragen. En prettig voor wie de Nederlandse taal niet (helemaal) beheerst: de app kan ook vertalen.

112NL instellen

De 112NL-app is beschikbaar voor iPhones met iOS 14 of hoger en smartphones met Android  versie 11 en hoger. Bij het eerste gebruik moet u de app instellen.  

  • Download de app 112NL uit de Play Store (Android) of App Store (iPhone/iPad).
  • Open de app 112NL.
  • Tik op Start.
  • Typ uw telefoonnummer en tik op Verifieer. Let op: als de Verifieerknop grijs blijft en niet blauw kleurt, dan is het ingevoerde telefoonnummer onjuist. Zorg dat u geen '0' typt na +31. Is uw nummer 0612345678 dan typt u 612345678.
  • In een sms ontvangt u een code. Neem deze over in de 112NL-app. Mogelijk hoeft u deze stap niet te zetten en verifieert uw telefoon het nummer automatisch.
  • Typ naam en achternaam en tik op Volgende.
  • Kies eventueel in welke taal u wilt chatten. Tik op de standaardtaal en kies een andere taal.
  • Als de taal is gewijzigd, komt onder ‘Vertaal chat’ automatisch 'Ja’ te staan.
  • Tik op Volgende.
  • Geef aan of u moeite hebt met horen of spreken. Tik daarvoor op Ik heb geen problemen met horen en spreken. Kies een optie en tik op Volgende.
    Communicatieve beperking

  • Geef de app toegang tot bellen, locatie en notificaties (meldingen). Anders werkt de app niet optimaal in geval van nood:
    • Tik op een Android-toestel op het schuifje achter ‘Direct bellen’ en op Toestaan. Op de iPhone is deze optie er niet.
    • Tik op het schuifje achter ‘Locatie'. Tik op Tijdens gebruik van de app (Android) of Bij gebruik van app (iPhone).
    • Tik eventueel op het schuifje achter ‘Notificatie’ als deze niet aan staat.
  • Tik op Opslaan.

Er volgt een uitleg over hoe chatten (tekstberichten uitwisselen) via de app werkt. Lees de uitleg en tik steeds op Volgende.

Hoe werkt de 112nl-app

In het midden van het scherm staat uw locatie aangegeven, met daarbij de nauwkeurigheid. Bijvoorbeeld "11 meter". Vanuit de app kunt u gelijk aangeven welke dienst u nodig hebt: politie, ambulance of brandweer. 

  • Tik in een noodsituatie op een van de rode belknoppen. U belt dan naar 112. Automatisch stuurt de app uw gegevens door.
    Belknoppen

  • U ziet nu eerst een uitlegscherm over communiceren via de chat. 
  • Tik op Bel 112.
  • Tik op een iPhone nogmaals op Bel 112
  • Iemand van de meldkamer neemt op. Als het gesprek moeizaam verloopt, start die persoon een chat. U kunt zelf geen chat starten.
  • Keer terug naar de 112NL-app en tik op tabblad Chatten.
  • U kunt pas typen als u bericht krijgt dat de chat is gestart. Dit kan even duren.

    Chatten

  • Een bericht sturen? Tik onderaan op Bericht... en typ een boodschap. Tik op het pictogram van een papieren vliegtuigje om te versturen.
  • Degene in de meldkamer typt in het Nederlands terug. Een eventuele vertaling staat onder het Nederlandse bericht.

Instellingen veranderen

Instellingen van de app, die u in het begin hebt gedaan, kunt u altijd wijzigen.

  • Tik rechtsboven op ‘Instellingen’, het pictogram van een tandwiel.
  • Tik op Mijn gegevens.
  • Tik op wat u wilt wijzigen, bijvoorbeeld Telefoonnummer. De taal wijzigen? Tik op Chat > Voorkeurstaal.

Meer informatie

Nog een specifieke vraag over de 112NL-app, bijvoorbeeld over privacy? Kijk eens bij de veelgestelde vragen.  

Delen E-mail Facebook Pinterest WhatsApp Printen Woordenboek

Bent u geholpen met dit artikel?

Laat weten wat u van dit artikel vond, daarmee helpt u de redactie van SeniorWeb én andere gebruikers van de website.

Geef uw waardering:

Meer over dit onderwerp

Bekijk meer artikelen met de categorie:

Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb

Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.

naar boven