Kent u iemand die onze hulp goed kan gebruiken? Geef een SeniorWeb-lidmaatschap cadeau!

Meer info
Menu Zoek

Bankieren met de SNS-app

SNS-bank app Mobiel Bankieren
Wie bankiert bij SNS, regelt zijn bankzaken overal via de app SNS Mobiel Bankieren.

Snel even geld overmaken of uw saldo controleren, via de app SNS Mobiel Bankieren kan het op elk moment en waar u maar bent. En bankieren via een app is ook nog eens heel veilig.

Download de app via de App Store (iPhone en iPad) of Play Store (Android-toestel). Tik daarvoor op een van onderstaande links.

Bent u nog niet zo bekend met downloaden van een app, lees dan de tip 'App downloaden uit de App Store' of 'App downloaden uit de Play Store'.

Stel de app nu in voor toegang tot uw eigen bankzaken in de app. U hebt hiervoor de blauwe digipas van SNS nodig, of uw digicode.

SNS bank heeft voor het instellen een handig stappenplan gemaakt in pdf-vorm. Tijdens het instellen bedenkt u een mobiele pincode waarmee u daarna toegang hebt tot de app. Heeft uw mobiele apparaat gezichtsherkenning of ontgrendeling met een vingerafdruk, dan kunt u ook instellen dat die toegang geeft tot de app.

  • Ga naar de pagina SNS Mobiel Bankieren app downloaden en installeren op de website van SNS (klik op de link).
  • Klik onder 'De app installeren' op de pdf Stappenplan app met digipas (pdf) of Stappenplan app met digicode (pdf).
  • Volg de stappen die in de pdf staan aangegeven.

Hebt u toegang tot de app, dan ziet u het overzicht van uw rekeningen met het bijbehorende saldo. Het menu bevat naast 'Overzicht' de onderdelen 'Overboeken', 'Berichten', 'Hulp' en 'Instellingen'.

Menu SNS-app

Alle onderdelen komen voorbij in de rest van dit artikel.

In het overzicht staan uw rekeningen met het bijbehorende saldo.

  • Tik op een rekening voor een overzicht van de mutaties. Deze staan onder 'Bij en af'.
  • Zoek naar een bij- of afschrijving door te tikken op het vergrootglas.
  • Zoek op 'Naam', 'Bedrag' of 'Omschrijving'. Tik op een van de opties onder de zoekbalk en typ uw zoekterm.
  • Tik op Zoek of Ga.
  • De zoekresultaten verschijnen. Tik op een resultaat voor meer details.
  • Tik op Transacties om terug te keren.
  • Veeg eventueel een stukje van boven naar beneden en tik op Annuleer om de zoekactie te beëindigen.
  • Tik op Overzicht om terug te keren naar het overzicht van alle rekeningen.

Via de app maakt u gemakkelijk geld naar iemand over.

  • Tik op Overboeken > Overboeken.
  • Tik eventueel op de bankrekening bovenaan om een andere rekening te selecteren.
  • Tik in het veld voor het bedrag en typ het juiste bedrag. Let erop dat u ook de komma typt.
  • Tik in het veld 'Naam ontvanger' en typ de naam van de ontvanger.
  • Tik in het veld voor het rekeningnummer (IBAN) en typ het nummer.
  • Hebt u deze ontvanger in de toekomst vaker, tik dan op Toevoegen aan adresboek. De volgende keer selecteert u de ontvanger door te tikken op het boekje naast 'Naam ontvanger'. Het rekeningnummer wordt dan voor u ingevuld.
  • Tik in het veld 'Omschrijving of betalingskenmerk' en typ de beschrijving die bij de betaling hoort. Tikt u een nummer, dan denkt de app snel dat het een betalingskenmerk van een acceptgiro is. Die optie is dan geselecteerd. Is het nummer geen kenmerk van een acceptgiro, tik dan op deze optie om hem te deselecteren.
  • Tik eventueel op Inplannen om het geld op een andere dag over te maken.
  • Tik op Verder om de betaling af te ronden.
  • Identificeer uzelf met de mobiele pincode, vingerafdruk of gezichtsherkenning, of bevestig (bij grotere bedragen) met uw digipas.

Bij Berichten staan mededelingen van SNS. Is er een nieuw bericht, dan staat er een rood bolletje in het menu bij Berichten.

  • Tik op Berichten
  • Tik op het bericht om de inhoud te lezen.
  • Keer via Berichten terug naar alle berichten.

Bij 'Hulp' staat contactinformatie van SNS. Op die manier staat u via de app snel in contact met de klantenservice. Bijvoorbeeld bij verlies of diefstal van een betaalpas of creditcard. Ook veelgestelde vragen over de app zijn daar terug te vinden.

Bij 'Instellingen' staan alle mogelijke instellingen voor de app en uw betaalpas(sen) bij elkaar. Een paar van die instellingen behandelen we in de rest van het artikel. Via de instellingen:

  • blokkeert u bijvoorbeeld een pas;
  • zet u pinnen buiten Europa aan;
  • maakt u een betaalverzoek via de app mogelijk;
  • zet u de optie saldocheck aan voor snel inzicht in uw saldo.

Bij verlies of diefstal van uw SNS-pas, is het slim deze snel te blokkeren. Doe dat zo:

  • Tik op Instellingen > Betaalpas(sen).
  • Tik op Pas blokkeren.
  • Tik ter bevestiging op Blokkeren.
Met een betaalverzoek vraagt u geld aan iemand terug. Zorg er eerst voor dat u via de app een betaalverzoek kan sturen.

  • Tik op Instellingen > Inloggen en limieten.
  • Tik op (het schuifje achter) Betaalverzoek gebruiken.

Moet iemand geld aan u terugbetalen, stuur diegene dan via de app een betaalverzoek. Dat werkt zo:

  • Tik op Overzicht.
  • Tik op Betaalverzoeken.
  • Tik op het plusteken.
  • Tik in het veld voor het bedrag en typ het bedrag.
  • Tik in het veld 'Omschrijving' en typ waar u het geld voor wilt ontvangen. Bijvoorbeeld 'etentje De Smuleend'.
  • Selecteer onder 'Ontvangen op' eventueel een andere rekening waarop u het geld wilt ontvangen.
  • Tik op Maak betaalverzoek.
  • Tik onder 'Deel je betaalverzoek' op WhatsAppof Andere apps. Kies in dat laatste geval nog via welke app u het bericht wilt delen.
  • De app naar keuze opent. Selecteer of typ de juiste contactpersoon en verstuur het bericht zoals u in die app gewend bent.
  • Tik in de SNS-app op Klaar.

De ontvanger krijgt een bericht met een link. Door te klikken op de link kan diegene via zijn eigen bank betalen.

Ontvangt u zelf een bericht met een betaalverzoek, weet dan zeker dat deze afkomstig is van iemand die u kent en waarmee u hebt afgesproken via een betaalverzoek te betalen. Ga nooit op betaalverzoeken van vreemden in, bij Marktplaatsaankopen bijvoorbeeld.

Bent u boodschappen aan het doen en wilt u weten hoeveel saldo er nog op uw betaalrekening staat? Dat is te bekijken zonder in te loggen bij de app. De optie moet u wel aanzetten bij de instellingen.

  • Tik op Instellingen > Inloggen en limieten > Saldo checken.
  • Tik op Kies rekening.
  • Tik op de rekening waarvan u zonder inloggen het saldo wilt zien.
  • Bevestig met uw mobiele pincode. Of tik rechtsonder op het pictogram van de vingerafdruk of gezichtsherkenning als u via die methode kunt inloggen.
  • Tik twee keer op Vorige om terug te keren naar het overzicht van de instellingen.

Bekijk voortaan snel uw saldo in de app zonder in te loggen. Tik dan op het beginscherm op Saldo.

saldocheck SNS-app

Bent u klaar met de app, tik dan op Uitloggen.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.