U bent hier:
Betaalverzoek sturen met eigen bank-app
Artikel
Bij veel banken gaat het sturen van een betaalverzoek gewoon met de bank-app. Apart de Tikkie-app downloaden is dus lang niet altijd nodig.


Betaalverzoeken
Wie een bedrag heeft voorgeschoten voor anderen, kan dat (kleine) bedrag makkelijk terugvragen met een betaalverzoek. U stuurt dan een betaallink. Daarmee betaalt iemand het bedrag terug zonder invulwerk. Het rekeningnummer en bedrag zijn al ingevuld. Betalen gaat met app van de eigen bank. Handig!
Zo'n betaallink maken kan met de Tikkie-app of met de eigen bank-app. ‘Een Tikkie’ is een betaalverzoek dat is gemaakt met de app Tikkie (een app van ABN-AMRO). Een betaalverzoek vanuit een bank-app heeft geen speciale naam. Alle betaalverzoeken werken hetzelfde.
Betaalverzoek ABN-AMRO (via Tikkie)
Wie met de ABN-AMRO-app een betaalverzoek wil sturen, wordt automatisch doorgestuurd naar de Tikkie-app.
- Tik op de app ABN AMRO en ontgrendel met de zelfgekozen code.
- Meerdere rekeningen? Tik op de rekening waarmee u het bedrag voorgeschoten hebt.
- Tik op de afschrijving van het vooraf betaalde bedrag.
- Tik onder ‘Acties’ op Betaalverzoek met Tikkie.
- Typ in hoeveel mensen meebetalen (inclusief uzelf), bijvoorbeeld '4'.
- Tik op Verder.
- De Tikkie-app opent. Het totaalbedrag is gedeeld door het aantal personen. Het resultaat staat in beeld. Tik op Volgende.
- Typ een omschrijving, bijvoorbeeld ‘bioscoopkaartjes'.
- Tik op Deel via WhatsApp of kies een andere manier om de betaallink te delen.
- Tik op de ontvangers of het groepsgesprek waarin u het betaalverzoek wilt delen.
- Tik op Volgende (iOS) of onderin op de pijl naar rechts (Android).
- Er komt een automatisch bericht in beeld met de betaallink. Pas als u wilt het bericht aan, maar laat de link met rust.
- Verstuur het bericht zoals u gewend bent.
Wilt u vooraf geld vragen voor iets dat u voor een groep gaat betalen? Gebruik dan de Tikkie-app.
Betaalverzoek ABN-AMRO zonder Tikkie?
Het is niet mogelijk om met de ABN-AMRO-app een betaalverzoek te sturen zonder de Tikkie-app.
Betaalverzoek ING
Stuur zo een betaalverzoek via de ING-app.
- Tik op de app ING en ontgrendel met de zelfgekozen code.
- Tik eventueel eerst op de gewenste rekening.
- Tik bovenaan op Verzoek.
- Tik op 0,00 en typ het bedrag dat u wilt ontvangen van één persoon.
- Tik op Verder.
- Tik op het aantal personen waarvan u een terugbetaling verwacht. Zo ziet u later snel hoeveel mensen er al betaald hebben. Deze stap is over te slaan door 'Weet ik niet' te laten staan.
- Tik op Verder.
- Typ een omschrijving, bijvoorbeeld ‘etentje'. Of tik op een van de suggesties.
- Tik op Nieuw betaalverzoek.
- Een samenvatting van het ingevulde komt in beeld. Tik op Deel betaalverzoek.
- Kies een app om het verzoek mee te delen, bijvoorbeeld WhatsApp.
- WhatsApp opent. Tik op de ontvangers of een groepsgesprek.
- Tik op Volgende (iOS) of onderin op de pijl naar rechts (Android).
- Er komt een automatisch bericht in beeld met de betaallink. Pas als u wilt het bericht aan, maar laat de link met rust.
- Verstuur het bericht zoals u gewend bent.
- Tik op het pijltje terug om terug te gaan naar de ING-app. Deel eventueel het betaalverzoek met nog een persoon. Of tik bovenaan op het pijltje om terug te gaan naar het rekeningenoverzicht.
Betaalverzoek Rabobank
Stuur zo een betaalverzoek via de Rabobank-app.
- Tik op de app Rabobank en ontgrendel met de zelfgekozen code.
- Tik bovenaan op de oranje knop Betaalverzoek.
- Tik op het vak onder ‘Wat is het bedrag?’ en typ het bedrag dat u per persoon wilt ontvangen.
- Tik op het vak onder ‘Waar is het voor?’ en typ een omschrijving, bijvoorbeeld ‘cadeautje'. Het is ook mogelijk op een van de voorgestelde woorden te tikken. Dat stelt de app automatisch voor.
- Tik onder ‘Hoeveel personen wil je dit vragen?’ op het getal.
- Tik in het uitklapmenu op het aantal mensen dat meebetaalt (inclusief uzelf). Moet het betaalverzoek naar meer dan 10 mensen? Tik dan op Meer dan 10.
- Tik op Deel via WhatsApp.
- WhatsApp opent. Tik op de ontvangers of een groepsgesprek.
- Tik op Volgende (iOS) of onderin op de pijl naar rechts (Android).
- Er komt een automatisch bericht in beeld met de betaallink. Pas het bericht als u wilt, maar laat de link met rust.
- Verstuur het bericht zoals u gewend bent.
Bekijk de stappen ook in onze video:

Advertentiecookies voor video's en/of podcasts
Om video's te bekijken en/of podcasts te luisteren, moet u advertentiecookies accepteren die nodig zijn voor het afspelen hiervan.
Gaat u akkoord met het plaatsen van cookies van de platformen van YouTube en Spotify om video's op SeniorWeb.nl te bekijken of om podcasts te luisteren?
U kunt hier altijd uw cookie-instellingen wijzigen.
Is een Tikkie of betaalverzoek veilig?
Geld overmaken met Tikkie of een ander betaalverzoek is veilig. Maar niet als degene die het betaalverzoek stuurt een oplichter is. Met een verzonnen reden sturen oplichters mensen een link naar een nep-betaalpagina. Die pagina lijkt echt, maar is nagemaakt. Wie op de link tikt en zijn wachtwoord invult, geeft de oplichter toegang tot zijn bankrekening(en).
Het is dus belangrijk om te herkennen wanneer iets een echte of een neppe betaallink is. Bekijk bij Veiligbankieren.nl het overzicht van de juiste adressen voor internetbankieren. En de gouden regel: ga sowieso niet in op betaalverzoeken van mensen die u nooit ontmoet hebt.
Bent u geholpen met dit artikel?
Laat weten wat u van dit artikel vond, daarmee helpt u de redactie van SeniorWeb én andere gebruikers van de website.
Meer over dit onderwerp
5 vuistregels voor veilig mobiel bankieren
Wilt u veilig internetbankieren via de app van de bank? Dat kan! Volg vijf vuistregels en ga veilig aan de slag.
Betalen met iDEAL via de app van de bank
IDEAL-betalingen verlopen veilig en snel via de app van de eigen bank op de smartphone of tablet.
Bekijk meer artikelen met de categorie:
Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb
Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.