Menu Zoek

Contactloos betalen aan- of uitzetten

Contactloos betalen stopzetten
Met de pinpassen van de meeste banken kun je contactloos betalen. Hoe zet je deze functie uit of juist weer aan?

Contactloos betalen is betalen zonder de pinpas in een apparaat te steken. Dat is snel, veilig en hygiënisch. De meeste banken bieden het daarom aan. Met alle pinpassen reken je ook contactloos af. Wie hier niet op zit te wachten, kan de optie uitzetten. Ook tijdelijk, want weer aanzetten kan altijd. Alleen klanten van ING en ABN AMRO vissen achter het net. Bij die banken kun je contactloos betalen niet uitzetten.

Nog een leuk weetje: tegenwoordig kan je met een contactloze betaalpas ook reizen in het OV.

Contactloos betalen is veilig. De kans dat iemand in het voorbijgaan geld van de contactloze pinpas steelt is nul. Maar wie een contactloze betaalpas toch geen fijn idee vindt, kan de pas bewaren in een pasbeschermer. Die schermt de pas af van de buitenwereld. Niets of niemand kan dan contact maken met de pas.

Bij ING zijn alle betaalpassen geschikt voor contactloos betalen. Deze optie staat standaard aan. Uitzetten kan niet.

Bij Rabobank kunnen klanten contactloos betalen zelf uitzetten. En ook weer aanzetten. Dat kan via de app of de website. In de Rabobank-app staat de optie bij Service > het tabblad Zelf regelen > Betaalpas > Contactloos betalen. Bij ‘Contactloos betalen’ staat 'Actief' als de optie aanstaat en 'Inactief' als hij uitstaat. Regel uw voorkeuren via het schuifbalkje.

Bij ABN AMRO zijn alle betaalpassen geschikt voor contactloos betalen. Standaard staat de optie aan. Uitzetten kan niet.

Ook Regiobank , ASN Bank, Triodos en SNS hebben contactloze betaalpassen. Bij hen is de optie uit te zetten en ook weer aan. Dat kan via de app van de bank of online. U vindt het via Instellingen (of Zelf regelen) > Betaalpas. Zoek naar de optie 'Contactloos betalen'.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.