Menu Zoek

Facebook en privacy

Facebook en privacy

Facebook wordt hevig bekritiseerd vanwege privacyschendingen. Sommige critici roepen zelfs op het eigen Facebookaccount te verwijderen. Hoe zit het nu eigenlijk met privacy op Facebook?

Facebookgebruikers bepalen zelf wie de berichten, foto's en filmpjes zien die zij plaatsen. Dit kan per bericht. Deel bijvoorbeeld een vakantiefoto alleen met vrienden en een inzamelingsactie voor een goed doel juist met iedereen. Facebookgebruikers kunnen dus uitstekend bewaken wie welke dingen van hen ziet. Maar de kritiek gaat niet over de informatie die andere Facebookgebruikers zien, maar over de informatie die het bedrijf Facebook verzamelt buiten het eigen sociale platform.

Zo volgt het sociale platform gebruikers op verschillende manieren. Veel bedrijven (zoals sites en apps) delen gegevens van hun eigen gebruikers met Facebook. Dit wordt ook wel de 'activiteiten buiten Facebook' genoemd. Zo weet Facebook welke sites mensen bezoeken of wat zij in een digitale winkelwagen zetten. Maar Facebook volgt ook degenen die helemaal geen account hebben via de like- en share-knoppen die veel webpagina's staan. Bezoekt u een pagina met die knoppen, dan worden onder meer uw IP-adres, locatie en browserinformatie doorgegeven aan Facebook. Gebruiker of niet. Het enige verschil is dat Facebookgebruikers gedetailleerder gevolgd worden omdat van hen een uniek Facebook-ID wordt doorgegeven. Ook wanneer uitgelogd bij Facebook wordt dit ID doorgegeven. Al deze informatie wordt opgeslagen in zogeheten tracking cookies.

Verder volgt Facebook gebruikers via andere diensten die hun eigendom zijn. De grootste en bekendste twee zijn WhatsApp en Instagram. Weliswaar kent WhatsApp zogeheten end-to-end encryptie. Dat is een beveiliging waardoor niemand, ook Facebook zelf niet, mee kan lezen met uw berichten. Maar onder meer informatie over uw gebruik van de app, uw vrienden en uw locatie wordt wel doorgesluisd naar het moederbedrijf.

Wat moet een bedrijf met al die informatie over de gebruikers? Bekijk de illustratie hieronder. Hier staat onder andere de tekst 'Als iets gratis is, ben jij niet de klant maar het product.' In een notendop is dit de andere kant van Facebook. Het sociale medium is gratis. Maar daarvoor betaalt u met uzelf. Facebook verzamelt en deelt info met derden om gericht reclame te maken. En dat houdt niet op wanneer u de website Facebook afsluit. Facebook gebruikt al deze informatie om zijn adverteerders zo goed mogelijk te bedienen. Want hoe gerichter de advertentie, des te groter de kans dat de consument tot aanschaf overgaat. Maar critici wijzen erop dat de informatie die Facebook verzamelt in verkeerde handen kan vallen. Wat kan leiden tot minder onschuldige praktijken dan het tonen van gepersonaliseerde advertenties.

Facebook en privacy

Wie het verhaal tot nu toe gevolgd heeft, snapt dat Facebook niet het probleem is. Een Facebookaccount verwijderen, is niet de oplossing. De online technieken die het mogelijk maken gebruikers te volgen, dus de tracking cookies, daar moeten we op focussen. Facebook is zeker niet het enige bedrijf dat ze inzet om informatie van gebruikers te verzamelen. Google doet het, Microsoft, maar ook Nu.nl, de Telegraaf en omroep MAX. Allemaal met het doel de gebruiker reclame op maat aan te bieden.

De internetgebruiker is niet volledig overgeleverd aan de advertentiewolven. Verwijder bijvoorbeeld de gegevens die andere bedrijven voor Facebook verzamelen. Of zorg dat Facebook voortaan geen gegevens van andere apps en sites bewaart. Lees hier hoe dat werkt.

Het is ook mogelijk om een programma te gebruiken dat tracking cookies blokkeert. Privacy Badger is een van de betere. Dit programma nestelt zich in de browser en houdt tracking cookies tegen, maar laat cookies die nodig zijn om te kunnen inloggen of iets te bestellen in een webwinkel door. Helaas werkt Privacy Badger niet met Safari (maar wel met Chrome, Edge, Opera en Firefox). Een alternatief voor Safari-gebruikers is Adblock Plus.

Met deze hulpmiddelen bent u niet plotsklaps onzichtbaar voor degenen die informatie over u verzamelen, maar u maakt het ze wel lastig.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.