Help, ik kan mijn apparaat niet ontgrendelen

Artikel

Natuurlijk is uw telefoon of tablet beveiligd met een code. Maar wat als u die code niet meer weet?

Niveau:
Gemiddeld
Waardering:
4,5 / 5 (15 stemmen)
SeniorWeb
SeniorWeb
Gewijzigd op 18 apr 2024

Vergrendelmogelijkheden

Android-apparaten en iPhones/iPads hebben een vergrendelbeveiliging. Dat is bijvoorbeeld een wachtwoord, pincode of een patroon. Daarnaast kunnen gebruikers hun apparaat beveiligen met een vingerafdruk of gezichtsherkenning. De pincode of het patroon zijn dan de back-upinlogmethode. Het is dus zaak die niet te vergeten. Maar gebeurt dat toch, hoe krijg je dan toegang tot het toestel? Dan kan alleen door het toestel te wissen.

Toegangscode iPhone vergeten

Wachtwoord of toegangscode vergeten? Wie niet meer in zijn iPhone of iPad kan, moet het apparaat wissen en opnieuw instellen. Dat kan via de functie 'Zoek mijn' of op het apparaat zelf. U hebt hiervoor de gegevens van uw Apple ID nodig. 

iPhone met iOS17 wissen via apparaat

  • Pak het apparaat en vul een willekeurige code in.
  • Herhaal dit net zolang totdat de tekst 'iPhone niet beschikbaar' verschijnt.
  • Tik rechtsonder op Toegangscode vergeten?.
  • Tik op Begin herstel van iPhone/iPad.
  • Voer onder 'Log uit bij Apple ID' uw Apple ID wachtwoord in.
  • Tik op Gereed.
  • Tik op Wis iPhone/iPad.
  • De inhoud op het apparaat wordt gewist. Dit kan enige tijd duren. Wacht rustig af.
  • Het apparaat start opnieuw op. Stel de iPhone/iPad in. Hebt u een reservekopie via iCloud, dan kunt u die terugzetten. 

 

iPhone wissen via 'Zoek mijn'

  • Ga naar www.icloud.com/find
  • Klik op Log in.
  • Vul uw inloggegevens in.
  • Apple stuurt eventueel een code naar een ander apparaat. Voer die code in.
  • Er opent een kaart. Zoom in of uit met het plus- en minteken rechtsonder.
  • Klik in het uitklapvenster op het apparaat.
  • Klik op Wis apparaat.
  • Klik op Volgende.
  • Voer uw Apple ID wachtwoord in.
  • Apple stuurt eventueel een code naar een ander apparaat. Voer die code in.
  • Voer onder 'Wis iPhone' een nummer in waarop u te bereiken bent.
  • Klik op Volgende.
  • Klik op Wis.
  • De inhoud op het apparaat wordt gewist. Dit kan enige tijd duren. Wacht rustig af.
  • Klik op Ok.
  • Het apparaat start opnieuw op. Stel het apparaat opnieuw in. Hebt u een reservekopie via iCloud, dan kunt u die terugzetten.

Let op: de beschreven stappen werken vanaf iOS 13 en iPadOS 13. Waarbij de optie ‘Zoek mijn iPhone’ of 'Zoek mijn iPad' is ingeschakeld. Hoe u dat doet leest u in het artikel over 'Zoek Mijn'.

Toegangscode Android-toestel vergeten

Wie niet meer in het toestel kan komen, moet het apparaat op afstand wissen. Houd uw inloggegevens van Google bij de hand.

  • Ga naar www.google.nl/android/find
  • Log indien nodig in met uw Google-account.
  • Er verschijnt een kaart met de locatie van het toestel, de naam van de telefoon en drie knoppen: 'Geluid afspelen', 'Apparaat beveiligen' en 'Apparaat terugzetten op fabrieksinstellingen'. Klik op Apparaat terugzetten op fabrieksinstellingen.
  • Klik op Volgende.
  • Log indien nodig nogmaals in met uw Google-account.
  • Klik op Resetten.
  • De inhoud op het apparaat wordt gewist. Dit kan enige tijd duren. Wacht rustig af.
  • Het apparaat start weer op. Stel het toestel opnieuw in. Hebt u een reservekopie, dan kunt u die terugzetten.
Delen E-mail Facebook Pinterest WhatsApp Printen Woordenboek

Bent u geholpen met dit artikel?

Laat weten wat u van dit artikel vond, daarmee helpt u de redactie van SeniorWeb én andere gebruikers van de website.

Geef uw waardering:

Meer over dit onderwerp

Bekijk meer artikelen met de categorie:

Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb

Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.

naar boven