Menu Zoek

Help, ik kan mijn apparaat niet ontgrendelen

Help, ik kan mijn apparaat niet ontgrendelen
Natuurlijk is uw telefoon of tablet beveiligd met een code. Maar wat als u die code niet meer weet?

Android-apparaten en iPhones/iPads hebben een vergrendelbeveiliging. Dat is bijvoorbeeld een wachtwoord, pincode of een patroon. Daarnaast kunnen gebruikers hun apparaat beveiligen met een vingerafdruk of gezichtsherkenning. De pincode of het patroon zijn dan de back-upinlogmethode. Het is dus zaak die niet te vergeten. Maar gebeurt dat toch, hoe krijg je dan toegang tot het toestel? Dan kan alleen door het toestel te wissen.

Wachtwoord of toegangscode vergeten? Wie niet meer in zijn iPhone of iPad kan, moet het apparaat wissen en opnieuw instellen. Dat kan via de functie 'Zoek mijn' of op het apparaat zelf. U hebt hiervoor de gegevens van uw Apple ID nodig.

iPhone met iOS17 wissen via apparaat

  • Pak het apparaat en vul een willekeurige code in.
  • Herhaal dit net zolang totdat de tekst 'iPhone niet beschikbaar' verschijnt.
  • Tik rechtsonder op Toegangscode vergeten?.
  • Tik op Begin herstel van iPhone/iPad.
  • Voer onder 'Log uit bij Apple ID' uw Apple ID wachtwoord in.
  • Tik op Gereed.
  • Tik op Wis iPhone/iPad.
  • De inhoud op het apparaat wordt gewist. Dit kan enige tijd duren. Wacht rustig af.
  • Het apparaat start opnieuw op. Stel de iPhone/iPad in. Hebt u een reservekopie via iCloud, dan kunt u die terugzetten.

iPhone wissen via 'Zoek mijn'

  • Ga naar www.icloud.com/find
  • Klik op Log in.
  • Vul uw inloggegevens in.
  • Apple stuurt eventueel een code naar een ander apparaat. Voer die code in.
  • Er opent een kaart. Zoom in of uit met het plus- en minteken rechtsonder.
  • Klik in het uitklapvenster op het apparaat.
  • Klik op Wis apparaat.
  • Klik op Volgende.
  • Voer uw Apple ID wachtwoord in.
  • Apple stuurt eventueel een code naar een ander apparaat. Voer die code in.
  • Voer onder 'Wis iPhone' een nummer in waarop u te bereiken bent.
  • Klik op Volgende.
  • Klik op Wis.
  • De inhoud op het apparaat wordt gewist. Dit kan enige tijd duren. Wacht rustig af.
  • Klik op Ok.
  • Het apparaat start opnieuw op. Stel het apparaat opnieuw in. Hebt u een reservekopie via iCloud, dan kunt u die terugzetten.

Let op: de beschreven stappen werken vanaf iOS 13 en iPadOS 13. Waarbij de optie ‘Zoek mijn iPhone’ of 'Zoek mijn iPad' is ingeschakeld. Hoe u dat doet leest u in het artikel over 'Zoek Mijn'.

Wie niet meer in het toestel kan komen, moet het apparaat op afstand wissen. Houd uw inloggegevens van Google bij de hand.

  • Ga naar www.google.nl/android/find
  • Log indien nodig in met uw Google-account.
  • Er verschijnt een kaart met de locatie van het toestel, de naam van de telefoon en drie knoppen: 'Geluid afspelen', 'Apparaat beveiligen' en 'Apparaat terugzetten op fabrieksinstellingen'. Klik op Apparaat terugzetten op fabrieksinstellingen.
  • Klik op Volgende.
  • Log indien nodig nogmaals in met uw Google-account.
  • Klik op Resetten.
  • De inhoud op het apparaat wordt gewist. Dit kan enige tijd duren. Wacht rustig af.
  • Het apparaat start weer op. Stel het toestel opnieuw in. Hebt u een reservekopie, dan kunt u die terugzetten.
Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.