Help, ik kan mijn apparaat niet ontgrendelen
Natuurlijk is uw telefoon of tablet beveiligd met een code. Maar wat als u die code niet meer weet?
Vergrendelmogelijkheden
Android-apparaten en iPhones/iPads hebben een vergrendelbeveiliging. Dat is bijvoorbeeld een wachtwoord, pincode of een patroon. Daarnaast kunnen gebruikers hun apparaat beveiligen met een vingerafdruk of gezichtsherkenning. De pincode of het patroon zijn dan de back-upinlogmethode. Het is dus zaak die niet te vergeten. Maar gebeurt dat toch, hoe krijg je dan toegang tot het toestel? Dan kan alleen door het toestel te wissen.
Toegangscode iPhone vergeten
Wachtwoord of toegangscode vergeten? Wie niet meer in zijn iPhone of iPad kan, moet het apparaat wissen en opnieuw instellen. Dat kan via de functie 'Zoek mijn' of op het apparaat zelf. U hebt hiervoor de gegevens van uw Apple ID nodig.
iPhone wissen via apparaat
- Pak het apparaat en vul een willekeurige code in.
- Herhaal dit net zolang totdat de tekst 'iPad niet beschikbaar' verschijnt. U herhaalt dit een aantal keer en moet achtereenvolgens 1, 5 en 15 minuten wachten. Daarna verschijnt onderaan het scherm een knop met de tekst 'Wis iPhone' of 'Wis iPad'.
- Tik op Wis iPhone of Wis iPad.
- Tik nogmaals op Wis iPhone of Wis iPad.
- Voer onder 'Log uit bij Apple ID' uw Apple ID wachtwoord in.
- De inhoud op het apparaat wordt gewist. Dit kan enige tijd duren. Wacht rustig af.
- Het apparaat start opnieuw op. Stel de iPhone/iPad in. Hebt u een reservekopie via iCloud, dan kunt u die terugzetten.
Let op: de stappen werken vanaf iOS 15.2 en iPadOS 15.2. Gebruikt u een eerder versie, kies dan een andere herstelmogelijkheid.
iPhone wissen via 'Zoek mijn'
- Ga naar www.icloud.com/find
- Klik op Log in.
- Vul uw inloggegevens in.
- Apple stuurt eventueel een code naar een ander apparaat. Voer die code in.
- Er opent een kaart. Zoom in of uit met het plus- en minteken rechtsonder.
- Klik in het midden van de menubalk op Alle apparaten.
- Klik in het uitklapvenster op het apparaat.
- Klik op Wis iPhone of Wis iPad.
- Klik op Wis.
- Voer uw Apple ID wachtwoord in.
- Apple stuurt eventueel een code naar een ander apparaat. Voer die code in.
- Voer onder 'Wis iPhone' een nummer in waarop u te bereiken bent.
- Klik op Volgende.
- Klik op Gereed.
- De inhoud op het apparaat wordt gewist. Dit kan enige tijd duren. Wacht rustig af.
- Klik op Ok.
- Het apparaat start opnieuw op. Stel het apparaat opnieuw in. Hebt u een reservekopie via iCloud, dan kunt u die terugzetten.
Let op: de beschreven stappen werken vanaf iOS 13 en iPadOS 13. Waarbij de optie ‘Zoek mijn iPhone’ of 'Zoek mijn iPad' is ingeschakeld. Hoe u dat doet leest u in het artikel over 'Zoek Mijn' onder het kopje 'Zoek mijn iPhone aanzetten' of 'Zoek mijn iPad aanzetten'.
Toegangscode Android-toestel vergeten
Wie niet meer in het toestel kan komen, moet het apparaat op afstand wissen. Houd uw inloggegevens van Google bij de hand.
- Ga naar www.google.nl/android/find
- Log indien nodig in met uw Google-account.
- Er verschijnt een kaart met de locatie van het toestel, de naam van de telefoon en drie knoppen: 'Geluid afspelen', 'Apparaat beveiligen' en 'Apparaat wissen'. Klik op Apparaat wissen.
- Klik op Apparaat wissen.
- Log indien nodig nogmaals in met uw Google-account.
- Klik op Wissen.
- De inhoud op het apparaat wordt gewist. Dit kan enige tijd duren. Wacht rustig af.
- Het apparaat start weer op. Stel het toestel opnieuw in. Hebt u een reservekopie, dan kunt u die terugzetten.