Menu Zoek SeniorWeb 25 jaar

Internetbankieren bij ING

Internetbankieren bij de ING Bank

Met de website Mijn ING kunnen klanten van de ING Bank internetbankieren. Doe online betalingen, bekijk afschrijvingen en controleer de verzendlijst.

Klanten van de ING Bank kunnen inloggen via de site Mijn ING of via de app ING Mobiel Bankieren om online hun geldzaken te regelen. In dit artikel bespreken we hoe het online bankieren via de website werkt.

Als u wilt beginnen met internetbankieren hebt u een bankrekening en een bankpas nodig. Die kunt u aanvragen via de website van ING. Het gebruik van Mijn ING is gratis voor particulieren. Zakelijke klanten betalen wel voor het internetbankieren.

Mijn ING beveelt de volgende besturingssystemen en internetprogramma's aan:

  • Windows 10 of hoger met Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.
  • MacOS 10.10 of hoger met Safari, Google Chrome of Firefox.

Op andere besturingssystemen en in andere browsers kunnen bepaalde functies niet (goed) werken.

Volg deze stappen om in te loggen bij Mijn ING:

  • Ga naar mijn.ing.nl.
  • Log in met een gebruikersnaam en wachtwoord.
    • Voer in het veld 'Gebruikersnaam' uw gebruikersnaam in. Deze hebt u per post ontvangen van ING. Na de eerste keer inloggen kunt u uw gebruikersnaam aanpassen.
    • Voer uw wachtwoord in. Het wachtwoord kunt u nog aanpassen.
  • U kunt uw gebruikersnaam laten bewaren op de computer. Zet daarvoor een vinkje bij Onthoud mijn gebruikersnaam. Uw wachtwoord wordt doorgaans uit veiligheidsoverwegingen niet opgeslagen.
  • Klik op Inloggen.

    Inloggen Mijn ING

Bankiert u ook via de app voor mobiele apparaten? Dan verschijnt nu een scherm met de melding 'Bevestig met je app' en 'Open de Mobiel Bankieren App'.

  • Open de app op de smartphone of tablet.
  • Klik op Bevestigen.
  • Klik op Uitloggen om de app te sluiten of op Blijf in de app als u tegelijk mobiel wilt bankieren.

Op de computer opent het overzichtsscherm van uw bankrekening.

Na het inloggen komt u op het hoofdscherm van Mijn ING. Midden in beeld staan uw ING-rekeningen. Bovenaan de betaalrekening(en) en daaronder de eventuele spaarrekening(en) en uw ING punten. U ziet de namen, het rekeningnummer en saldo. Links staan enkele opties.

Overzichtsscherm Mijn ING

Klik op een rekening om de af- en bijschrijvingen te zien. Boven de af- en bijschrijvingen staat een zoekbalk. Zoek hiermee naar speciale af- en bijschrijvingen. De functie 'Kijk vooruit' geeft een beeld van verwachte afschrijvingen en betalingen. Het systeem baseert zich op terugkerende kosten en inkomsten. Het geeft dus een indruk van wat eraan komt, maar het is niet vreselijk betrouwbaar.

Mutaties bekijken in Mijn ING

Klik op de zoekbalk bovenin en typ een zoekopdracht. Klik op Zoeken en er verschijnen treffers tot een paar maanden terug. Wilt u verder terugzoeken of uitgebreider zoeken, klik dan op Bekijk alle resultaten. Er komt een optie in beeld om nauwkeuriger te zoeken.

Mutaties zoeken in Mijn ING

Geld overschrijven naar een andere rekening werkt eenvoudig.

  • Klik bovenaan op Overschrijven Overschrijven in Mijn ING > Nieuwe overschrijving.
  • Een nieuw venster opent. Voer hier het bedrag, de naam en het rekeningnummer van de ontvanger in. Of tik op het pictogram van een adresboek Adresboek Mijn ING en tik op een opgeslagen adres. Typ eventueel een omschrijving of betalingskenmerk. Geef aan op welke datum het bedrag moet worden overgemaakt. Moet de betaling bijvoorbeeld elke week of maand gebeuren? Klik dan op Eenmalig en kies de gewenste optie.
  • Nog een andere opdracht aanmaken? Klik op Opslaan, nieuwe opdracht en vul het formulier weer in.
  • Klaar? Klik op Verstuur of op Inplannen als u een datum in de toekomst hebt ingevuld.
  • Er komt een melding dat de betaling gereed staat in de app. Start de app op de telefoon en volg de instructies. Gebruikt u de app niet? Volg dan de instructies in beeld. Vul zo nodig de TAN-code in die u via sms hebt gekregen of die op uw papieren lijst staat.

Hebt u meerdere opdrachten ingepland? Dan krijgt u een overzicht te zien, de zogeheten 'Verzendlijst'. Vink alle opdrachten aan als dat nog niet het geval was en klik op Verstuur.

Wilt u de Verzendlijst op een ander moment inzien? Klik dan links in het menu op Opdrachten > Verzendlijst. U ziet een overzicht van de betaalopdrachten. Klik op een opdracht om meer informatie te zien. Klik op Verwijderen om een overschrijving in te trekken. Ziet u niks staat bij 'Verzendlijst'? Lees dan onderstaande alinea. U kunt via de knop 'Opdrachten' ook andere opdrachten bekijken, namelijk betalingen, incasso's en betaalverzoeken.

Wilt u zien welke terugkerende opdrachten u hebt ingevoerd? Doe dan het volgende:

  • Klik links in het menu op Opdrachten > Betalingen.
  • Onder 'Geplande opdrachten' staat welke opdrachten bijvoorbeeld wekelijks of maandelijks terugkeren. Klik op een opdracht en op Wijzigen om hem aan te passen.
  • Klik op het icoon van een prullenbak naast de opdracht > Bevestigen om 'm helemaal in te trekken.
Klaar met internetbankieren? Klik dan rechtsboven op de knop Uitloggen .
Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.