Menu Zoek

Smartphone-abonnement kiezen

Smartphone-abonnement kiezen
Om alle functies van de smartphone te kunnen gebruiken, is een mobiel abonnement nodig. Wordt het prepaid, sim-only of een abonnement met toestel?

De drie belangrijkste soorten mobiele abonnementen zijn: prepaid, sim-only en abonnementen met toestel. De prijs van een abonnement hangt voor een groot deel af van het maandelijkse tegoed dat erbij hoort. Dat is de zogenoemde databundel. De grootte daarvan bepaalt hoeveel u met de telefoon kunt doen voordat u extra moet betalen. Wat de beste en goedkoopste keuze is hangt natuurlijk af van uw gebruik.

Maak een inschatting van uw eigen gebruik. Belangrijk: thuis hoeft u de databundel niet te gebruiken als de telefoon verbonden is met wifi. Bellen via WhatsApp, internetten en appen kan dan onbeperkt. Buiten de deur is er op veel plekken gratis wifi. Bijvoorbeeld in de trein, een restaurant of een supermarkt. Hoe vaak gebeurt het dat u internet nodig hebt en er geen wifi beschikbaar is? Kijkt u onderweg maar af en toe op een website? En belt u weinig onderweg? Dan hebt u geen grote databundel nodig.

Over sms'en kunnen we kort zijn: de meeste providers nemen het nog op in de bundel. In de praktijk wordt er nauwelijks nog gebruik van gemaakt. Vooral bedrijven en overheden gebruiken het nog voor bijvoorbeeld tweestapsverificatie.

Goed, als je een inschatting van je gebruik hebt, kun je op zoek naar een geschikt abonnement. Kijk goed wat het aanbod van een bedrijf precies is en of het gunstig is voor u. Sommige aanbieders delen hun bundels op in drie aparte onderdelen: een aantal minuten om te bellen + een aantal sms'jes + een aantal GB's om te internetten. Meestal kies je een bundel die bestaat uit een aantal belminuten/sms'jes. Plus data, uitgedrukt in GB of MB (1000 MB is 1 GB).

Soms is er maar één totaal. Je schaft dan een abonnement aan met '5000 MB/min/sms'. Dat staat dan voor 5 GB data, óf 5000 belminuten, óf 5000 sms'jes. Combinaties zijn natuurlijk ook mogelijk. Bel je 5 uur en stuur je geen enkele sms dan hou je 4,7 GB aan data over. Als je veel belt, is zo'n abonnement natuurlijk erg gunstig.

Een andere vorm rekent in geld. Je koopt een tegoed van 10 euro. Bellen kost daarbij bijvoorbeeld 20 cent per minuut, een sms 15 cent en internetten 10 cent per MB.

Wie kiest voor prepaid heeft geen vaste kosten. Je koopt vooraf een bepaald tegoed en dat verbruik je. Is het op, dan koop je nieuw tegoed. Je betaalt dus alleen voor wat je daadwerkelijk verbruikt. Dat is een belangrijk verschil met een abonnement. Daarbij betaal je een vast maandelijks bedrag. Ongeacht of je wel of niet iets verbruikt.

Prepaid is verhoudingsgewijs duurder dan een vast abonnement. Maar voor wie weinig belt en internet is het een prima keuze. Het blijft wel opletten, want is de bundel op dan kun je niet meer bellen en internetten. Je moet eerst nieuw tegoed kopen. Je kunt wel altijd gebeld worden. Ook blijft het altijd mogelijk zelf het noodnummer 112 te bellen.

Ook iets om op te letten: prepaid vervalt na een bepaalde tijd. Meestal zes tot twaalf maanden. Koop dus een tegoed dat je zeker opmaakt binnen die periode.

Een sim dat is het kleine kaartje dat je in de telefoon stopt. Dit kaartje verbindt met het internet- en telefoonnetwerk. Een sim-only abonnement is een maandelijks abonnement zonder telefoontoestel.

Je betaalt een vast bedrag per maand. Daarvoor krijg je een x aantal belminuten, sms'jes en MB's. Is er aan het eind van de maand nog tegoed over dan is dat jammer. Je kunt het niet meenemen naar een volgende maand. Is de bundel op vóór het einde van de maand, kun je data en/of belminuten bijkopen. Vaak gaat dat automatisch, en merk je het alleen aan een hogere maandafrekening.

Een sim-only sluit je af met een vaste looptijd van één of twee jaar. Ook zijn er varianten die maandelijks opzegbaar zijn. Een langere looptijd betekent iets lagere kosten. Aan het eind van de looptijd blijft het abonnement actief tegen dezelfde maandelijkse kosten, totdat je het opzegt of wijzigt.

Voeg een telefoon toe aan sim-only en je hebt een abonnement met toestel. Bovenop de kosten voor bellen en internetten komt de aanschaf van de telefoon.

Meestal betaal je een eenmalig bedrag bij de start van het abonnement. Maandelijks betaal je een deel van het restbedrag af. Je gaat dus een lening zonder rente aan. Kost de telefoon meer dan 250 euro, volgt een registratie bij het Bureau Krediet Registratie (BKR).

De iPhone 15 bijvoorbeeld kost 720 euro. Betaal je eenmalig 120 euro en heb je een looptijd van 2 jaar dan betaal je maandelijks 25 euro voor het toestel. De toestelprijs blijft altijd gelijk. Het maakt niet uit of u de telefoon in een keer betaalt of in maandelijkse termijnen.

Providers schermen met voordeel. Ziggoklanten krijgen dubbele data bij Vodafone. KPN-klanten bij KPN. Odido-klanten bij Odido. Dus ga na of de aanbieder van uw vaste internetabonnement een voordeelactie heeft voor een mobiel abonnement.

Abonnementen vergelijken kan even een werkje zijn. Gelukkig zijn er een aantal sites die het aanbod van mobiele abonnementen en prepaid op een rijtje zetten. Een ervan is Bellen.com. Kijk bij prepaid of sim only abonnementen. Vul in het aantal belminuten MB's per maand. Bij sim-only kun je ook de abonnementen inclusief telefoon vergelijken.

Mobiele abonnementen zijn bruikbaar in alle landen van de Europese Unie. De telefoon maakt dan gebruik van een lokaal netwerk zonder dat daar extra kosten bijkomen. Buiten de EU gelden andere regels. Daar betaalt u veel geld bij gebruik van een lokaal netwerk.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.