SeniorWeb logo

Niet ondersteunde browser

De browser die u gebruikt wordt niet door SeniorWeb ondersteund. We adviseren u over te stappen op een andere browser.

In het artikel De populairste browsers voor de pc kunt u lezen welke browsers er zijn en een keuze maken.

Menu Zoek

Thunderbird gebruiken

0806-thunderbird-openingsbeeld

Het mailprogramma Thunderbird is overzichtelijk en heeft veel mogelijkheden. In dit artikel leest u hoe u mailaccounts toevoegt en berichten verstuurt en ontvangt.

Thunderbird is gemaakt door de mensen achter internetprogramma Firefox. Het is een goed alternatief voor een programma als Windows Live Mail of Microsoft Outlook. Thunderbird is in het Nederlands te gebruiken. Het kan overweg met uiteenlopende type mailadressen, zoals van Microsoft en Gmail, maar ook van uw provider. Hoe u dit programma downloadt en installeert, leest u in het artikel 'Thunderbird'.

Start Thunderbird na installatie via het Startmenu van Windows.

  • Klik op Starten > Alle apps > Thunderbird.
  • De eerste keer dat u het programma opstart, verschijnt de melding of u Thunderbird als standaardprogramma wilt gebruiken voor e-mail. Wilt u dit, laat dan het vinkje voor E-mail staan en klik op Als standaard instellen. Weet u het niet of wilt u het niet, haal het vinkje dan weg en klik op Integratie overslaan.

0106-thnderbird-1.jpg

Het hoofdvenster van Thunderbird opent. Links staat een lijst met lokale mappen. Hier komen straks per toegevoegd mailaccount alle mappen te staan, zoals Postvak IN en Verzonden Items. In het midden ziet u wat opties staan. Als u eenmaal aan de slag bent met Thunderbird, komen hier uw mailberichten te staan. Rechts is een agenda te zien. Deze kunt u wegklikken via het kruisje rechts van 'Gebeurtenissen' en de twee zwarte driehoekjes.

0106-thunderbird-2.jpg

Hebt u een Hotmail-, Outlook- of Live-mailadres of eentje van Gmail, en wilt u dit toevoegen aan Thunderbird? Dat gaat heel gemakkelijk.

  • Klik in het middelste deel onder 'Nieuwe account aanmaken' op E-mail.

0106-thunderbird-3.jpg

  • Nu is het even opletten. Thunderbird biedt u een nieuwe mailadres aan. Dat hebben we niet nodig. Klik dus onderaan op de knop Dit overslaan en mijn bestaande e-mailadres gebruiken. Dit is de linkerknop met de kleine lettertjes onder in het venster.

0106-thunderbird-4.jpg

  • Vul in het nieuwe venster uw voor- en achternaam in, uw mailadres en het wachtwoord van uw mailaccount.
  • Klik op Doorgaan.
  • Thunderbird kijkt of het de gegevens van het mailaccount kan vinden. Dat is doorgaans geen enkel probleem. Laat in het volgende venster alle instellingen staan zoals ze zijn.
  • Klik op Gereed.

Het venster verdwijnt en u keert terug naar het hoofdvenster van Thunderbird. Herhaal deze stappen om meer mailadressen toe te voegen van diensten als Gmail of diensten van Microsoft.

Als u een internetabonnement afsluit, krijgt u daar een e-mailadres bij van de provider. Dat noemen we providermail. Om uw e-mailaccount in te stellen in Thunderbird, hebt u de zogenaamde POP3- of IMAP-gegevens van de provider nodig. Deze zorgen er samen met uw inloggegevens voor dat u kunt e-mailen.

Voordat u uw e-mailaccount in Thunderbird kunt zetten, dient u de volgende gegevens bij de hand te hebben:

  1. Het e-mailadres dat u van de provider hebt gekregen.
  2. De gebruikersnaam die u van de provider hebt gekregen (dit is soms uw e-mailadres, maar niet altijd).
  3. Het wachtwoord dat daarbij hoort.
  4. Het adres van de server die de binnenkomende post regelt.
  5. Het adres van de server die de uitgaande post regelt.

Deze gegevens kunt u bij uw provider opvragen als u ze niet bij de hand hebt of niet weet waar u ze kunt vinden. Zo gaat u verder:

  • Klik eventueel in het linkergedeelte op Lokale mappen.
  • Klik in het middelste deel onder 'Nieuwe account aanmaken' op E-mail.  
  • Klik onderaan op de knop Dit overslaan en mijn bestaande e-mailadres gebruiken
  • Vul in het nieuwe venster uw voor- en achternaam in, uw mailadres en het wachtwoord van uw mailaccount.
  • Klik op Doorgaan.
  • Thunderbird kijkt of het de gegevens van het mailaccount kan vinden. Bij providermail gaat dit lang niet altijd in een keer goed. Nu verschijnt het onderstaande venster. Vul achter 'Inkomend' het adres van de server voor binnenkomende post in. Er staat een hokje links van het invulvak. Deze staat standaard op 'IMAP. Begint uw serveradres met 'imap' dan is dit goed. Begint het adres van de server met 'pop' klik dan op het hok IMAP en klik op POP3.

0106-thunderbird-6.jpg

  • Doe hetzelfde voor de opties rechts van 'Uitgaand'.
  • Vul eronder uw gebruikersnaam in.
  • Klik op Gereed.
  • Mocht er een rood venster komen met een melding over veiligheidsrisico's, klik dan op Ik begrijp de risico's  > Gereed. Deze melding kunt u negeren.

Nu u een of meerdere mailadressen hebt toegevoegd, is het tijd om te gaan mailen.

  • Klik in het linkerdeel van Thunderbird op het Postvak IN van het mailadres waarmee u een mailtje wilt sturen. 
  • Klik boven in beeld op de knop Opstellen.

0106-thunderbird-7.jpg

  • Vul achter 'Aan' het mailadres van de ontvanger in.
  • Typ achter 'Onderwerp' een duidelijk onderwerp.
  • Schrijf in het witte vak uw mailbericht.
  • Is het bericht klaar, klik dan linksboven op Verzenden.

Om alle mailaccounts bij te werken, doet u het volgende:

  • Klik linksboven in Thunderbird op Berichten ophalen.

Alle accounts worden dan bijgewerkt.

Wilt u meer leren over het mailprogramma Thunderbird? Lees in het artikel 'Verder met Thunderbird' hoe het adresboek werkt, hoe u tabbladen gebruikt en hoe u een berichtenarchief maakt.

Woordenboek
Home Sluiten
SeniorWeb Computerwoordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.