Menu Zoek SeniorWeb 25 jaar

Thunderbird gebruiken

E-mailen met Thunderbird

Het mailprogramma Thunderbird is overzichtelijk en heeft veel mogelijkheden. Dit artikel bespreekt hoe u mailaccounts toevoegt en berichten verstuurt en ontvangt.

Thunderbird is gemaakt door de mensen achter internetprogramma Firefox. Het is een goed alternatief voor een programma als Windows Live Mail of Microsoft Outlook. Via Thunderbird verstuurt, ontvangt en beantwoordt u e-mails van verschillende e-mailadressen. U hoeft dus nog maar één programma te gebruiken om alle mail bij te houden. Thunderbird kan overweg met uiteenlopende type mailadressen, zoals van Microsoft en Gmail, maar ook van uw provider. Hoe u dit programma downloadt en installeert, leest u in het artikel 'Thunderbird'.

Start Thunderbird via het Startmenu van Windows.

  • Klik op de Start-knop > (Mozilla) Thunderbird.
  • De eerste keer dat het programma opstart, verschijnt de melding of u Thunderbird als standaardprogramma wilt gebruiken voor e-mail. Wilt u dit, laat dan het vinkje voor E-mail staan en klik op Als standaard instellen. Weet u het niet of wilt u het niet, haal het vinkje dan weg en klik op Integratie overslaan.

e-mailen met thunderbird opstarten

Mogelijk verschijnt ook een venster met de vraag of u een nieuw e-mailadres wilt.

  • Wij hebben al een e-mailadres een klikken op Dit overslaan en mijn bestaande e-mailadres gebruiken.

Automatisch verschijnt een venster om uw account mee op te starten. Verschijnt het venster om uw account te starten niet automatisch? Klik dan links in beeld op Lokale mappen en klik onder 'een account instellen' op E-mail.

  • Klik achter 'Uw naam' en de typ de naam waarmee u anderen wilt e-mailen. Typ bijvoorbeeld uw voor- en achternaam, of alleen één van de twee.
  • Klik achter 'E-mailadres' en typ het e-mailadres dat u via Thunderbird gaat beheren.
  • Klik achter 'Wachtwoord' en typ het wachtwoord dat bij het e-mailadres hoort.
  • Klik op Doorgaan.
  • Controleer of het bolletje voor 'IMAP' gekleurd is (zo niet, klik op dit bolletje) en klik op Gereed.

Links in beeld staat het e-mailadres dat zojuist is ingesteld.

Het hoofdvenster van Thunderbird opent. Links staat een lijst met lokale mappen. Hier staan per toegevoegd mailaccount alle mappen, zoals Postvak IN en Verzonden Items. In het midden ziet u wat opties staan. Als u eenmaal aan de slag bent met Thunderbird, komen hier uw mailberichten te staan. Rechts is een agenda te zien. Deze kunt u wegklikken via het kruisje rechts van 'Gebeurtenissen'.

e-mails sturen en ontvangen met Thunderbird

Hebt u een Outlook-, Hotmail- of Live-mailadres of eentje van Gmail, en wilt u deze ook toevoegen aan Thunderbird? Dat gaat heel gemakkelijk:

  • Klik in het middelste deel onder 'Nieuwe account aanmaken' op E-mail. Is dit niet zichtbaar, klik dan eerst links in het venster op Lokale mappen.

Outlook- of Gmail-adres gebruiken in Thunderbird

  • Nu is het even opletten. Thunderbird biedt u een nieuw e-mailadres aan. Dat hebben we niet nodig. Klik dus linksonderaan op de knop Dit overslaan en mijn bestaande e-mailadres gebruiken.
  • Vul in het nieuwe venster uw naam in, uw mailadres en het wachtwoord van uw mailaccount.
  • Klik op Doorgaan.
  • Thunderbird kijkt of het de gegevens van het mailaccount kan vinden. Dat is doorgaans geen enkel probleem. Laat in het volgende venster alle instellingen staan zoals ze zijn.
  • Klik op Gereed.

Het venster verdwijnt en u keert terug naar het hoofdvenster van Thunderbird. Herhaal deze stappen om meer mailadressen toe te voegen van diensten als Gmail of diensten van Microsoft.

Als u een internetabonnement afsluit, bijvoorbeeld bij KPN of Ziggo, krijgt u daar een e-mailadres bij van de provider. Dat noemen we providermail. Om uw e-mailaccount in te stellen in Thunderbird, hebt u de zogenaamde POP3- of IMAP-gegevens van de provider nodig. Deze zorgen er samen met uw inloggegevens voor dat u kunt e-mailen.

Voordat u uw e-mailaccount in Thunderbird kunt zetten, dient u de volgende gegevens bij de hand te hebben:

  1. Het e-mailadres dat u van de provider hebt gekregen.
  2. De gebruikersnaam die u van de provider hebt gekregen (dit is soms uw e-mailadres, maar niet altijd).
  3. Het wachtwoord dat daarbij hoort.
  4. Het adres van de server die de binnenkomende post regelt.
  5. Het adres van de server die de uitgaande post regelt.

Deze gegevens kunt u bij uw provider opvragen als u ze niet bij de hand hebt of niet weet waar u ze kunt vinden. Zo gaat u verder:

  • Klik eventueel in het linkergedeelte op Lokalemappen.
  • Klik in het middelste deel onder 'Nieuwe account aanmaken' op E-mail.
  • Klik onderaan op de knop Dit overslaan en mijn bestaande e-mailadres gebruiken.
  • Vul in het nieuwe venster uw voor- en achternaam in, uw mailadres en het wachtwoord van uw mailaccount.
  • Klik op Doorgaan.
    • Thunderbird kijkt of het de gegevens van het mailaccount kan vinden. Bij providermail gaat dit lang niet altijd in een keer goed. Nu verschijnt het onderstaande venster. Vul achter 'Inkomend' het adres van de server voor binnenkomende post in. Er staat een hokje links van het invulvak. Deze staat standaard op 'IMAP. Begint uw serveradres met 'imap' dan is dit goed. Begint het adres van de server met 'pop' klik dan op het hok IMAP en klik op POP3.

      providermail instellen met Thunderbird
    • Doe hetzelfde voor de opties rechts van 'Uitgaand'.
    • Vul eronder uw gebruikersnaam in.
  • Klik op Gereed.
  • Mocht er een rood venster komen met een melding over veiligheidsrisico's, klik dan op Ik begrijp de risico's > Gereed. Deze melding kunt u negeren.

Nu u een of meerdere mailadressen hebt toegevoegd, is het tijd om te gaan mailen.

  • Klik in het linkerdeel van Thunderbird op het Postvak IN van het mailadres waarmee u een mailtje wilt sturen.
  • Klik boven in beeld op de knop Opstellen.

mail opstellen in thunderbird

  • Een venster voor een nieuw e-mailbericht opent.
  • Vul achter 'Aan' het mailadres van de ontvanger in.
  • Typ achter 'Onderwerp' een duidelijk onderwerp.
  • Schrijf in het witte vak uw mailbericht.
  • Is het bericht klaar, klik dan linksboven op Verzenden.

Om alle mailaccounts bij te werken, doet u het volgende:

  • Klik linksboven in Thunderbird op Berichten ophalen.

Alle accounts worden dan bijgewerkt.

Wilt u meer leren over het mailprogramma Thunderbird? Lees in het artikel 'Verder met Thunderbird' hoe het adresboek werkt, hoe u tabbladen gebruikt en hoe u een berichtenarchief maakt.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.