U bent hier: Home Tips & Uitleg Onderwerp E-mail Artikel
Dit artikel is gearchiveerd

U bekijkt een pagina die niet langer door SeniorWeb wordt bijgewerkt. Mogelijk is de informatie verouderd of niet meer van toepassing.
Gearchiveerd op 25 mei 2024.

Thunderbird gebruiken

Artikel

Thunderbird is een overzichtelijk mailprogramma. Voeg gemakkelijk meerdere mailaccount toe of verstuur en ontvang berichten. 

Niveau:
Gemiddeld
Waardering:
4,2 / 5 (50 stemmen)
Saskia van Weert
Saskia van Weert
Gewijzigd op 29 mei 2024

Wat is Thunderbird?

Thunderbird is gemaakt door de mensen achter internetprogramma Firefox. Het is een mailprogramma, dat u eerst moet downloaden. Je verstuurt, ontvangt en beantwoordt er e-mails mee. Thunderbird kan overweg met allerlei type mailadressen, zoals van Microsoft en Gmail. Maar ook van de provider.

Thunderbird starten

Start Thunderbird via het startmenu van Windows.

  • Klik op de startknop > Thunderbird.
  • De eerste keer dat het programma start, verschijnt mogelijk de melding of u Thunderbird wilt helpen behouden door een donatie te doen. Dit is niet verplicht. Klik rechtsboven op het kruisje om de pagina van de donatie te sluiten.

Het scherm ‘Uw bestaande e-mailadres instellen’ opent.

E-mailaccount opstarten

Vul op de pagina 'Uw bestaande e-mailadres instellen' uw gegevens in of maak een nieuw e-mailadres aan met de knop Een nieuw e-mailadres aanvragen. Wij hebben al een mailadres.

  • Klik onder 'Uw volledig naam' op het invulveld en typ uw naam.
  • Klik onder 'E-mailadres' op het invulveld en uw mailadres.
  • Klik onder 'Wachtwoord' en typ het wachtwoord dat bij het e-mailadres hoort.
  • Haal eventueel het vinkje voor Wachtwoord onthouden weg. Dan moet u wel iedere keer inloggen voordat u uw mail kunt lezen. Wij laten het vinkje daarom staan.
  • Klik op Doorgaan
  • Controleer of het bolletje voor 'IMAP' gekleurd is (zo niet, klik op dit bolletje) en klik op Gereed.
  • Hebt u het mailadres van uw Google-account gebruikt?
    • Dan verschijnt er een venster van Google. Log in met uw Google-account.
    • Mozilla Thunderbird Email wil toegang tot de onderdelen Gmail, contacten en agenda's van uw Google-account. Klik op Toestaan.
  • Scrol op de pagina 'Account met succes aangemaakt' helemaal naar beneden en klik op Voltooien.
  • Mogelijk verschijnt de melding of u Thunderbird als standaardprogramma wilt gebruiken voor e-mail. Wilt u dat, laat dan het vinkje voor E-mail staan en klik op Als standaard instellen. Weet u het niet of wilt u het niet, haal het vinkje dan weg en klik op Integratie overslaan

Hoofdvenster

Het hoofdvenster van Thunderbird opent. Links staat een lijst met lokale mappen. Hier staan per toegevoegd mailaccount alle mappen, zoals Postvak IN en Verzonden berichten. In het midden ziet u wat opties staan. Als u eenmaal aan de slag bent met Thunderbird, komen hier uw mailberichten te staan. Linksboven kunt u via de icoontjes navigeren naar Adresboek, Agenda, Taken en Chat. 

Thunderbird hoofdvenster

 

Mailadres van Gmail of Outlook toevoegen

Hebt u een Outlook-, Hotmail- of Live-mailadres of eentje van Gmail, en wilt u deze ook toevoegen aan Thunderbird? Dat kan: 

  • Klik links op Lokale mappen.
  • Klik onder 'Kies wat u wilt instellen' op E-mail
  • Vul uw naam in, mailadres en het wachtwoord van uw mailaccount in.
  • Klik op Doorgaan.
  • Thunderbird kijkt of het de gegevens van het mailaccount kan vinden. Dat is meestal geen probleem. Laat in het volgende venster alle instellingen staan zoals ze zijn.
  • Klik op Gereed.
  • Hebt u het mailadres van uw Google-account gebruikt? 
    • Dan verschijnt er een venster van Google. Log in met uw Google-account. 
    • Thunderbird wil toegang tot de onderdelen Gmail, contacten en agenda's van uw Google-account. Klik op Toestaan.
  • Scrol op de pagina 'Account met succes aangemaakt' helemaal naar beneden en klik op Voltooien.

Het venster verdwijnt en u keert terug naar het hoofdvenster van Thunderbird.

Mail versturen

Het is tijd om te gaan mailen:

  • Klik in het linkerdeel op het Postvak IN van het mailadres waarmee u een mailtje wilt sturen. 
  • Klik bovenin op Nieuw bericht.
  • Een venster voor een nieuw e-mailbericht opent. Vul achter 'Aan' het mailadres van de ontvanger in.
  • Typ achter 'Onderwerp' een duidelijk onderwerp.
  • Schrijf in het witte vak uw mailbericht.
  • Klaar? Klik linksboven op Verzenden.

Mail ophalen

Om alle mailaccounts bij te werken, doet u het volgende:

  • Klik linksboven in Thunderbird op het pictogram 'Berichten ophalen' Nieuwe berichten ophalen .

Alle accounts worden dan bijgewerkt.

Delen E-mail Facebook Pinterest WhatsApp Printen Woordenboek

Bent u geholpen met dit artikel?

Laat weten wat u van dit artikel vond, daarmee helpt u de redactie van SeniorWeb én andere gebruikers van de website.

Geef uw waardering:

Meer over dit onderwerp

Bekijk meer artikelen met de categorie:

Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb

Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.

naar boven