Menu Zoek

Veilig internetbankieren: wat u moet doen

Veilig internetbankieren wat moet u doen ID56472 Welke veiligheidsregels verlangt de bank en welke maatregelen moet u treffen om veilig te kunnen internetbankieren?

Met ingang van 1 januari 2014 gelden er nieuwe veiligheidsregels voor internetbankieren. De veiligheidsregels zijn opgesteld door de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) in samenwerking met de Consumentenbond. Ze gelden voor particuliere klanten van alle Nederlandse banken. Wie zich aan deze regels houdt, maar toch schade lijdt, kan erop rekenen de schade vergoed te krijgen.

De vijf regels die de NVB heeft opgesteld luiden als volgt:

  1. Houd uw beveiligingscodes geheim
    Klanten mogen beveiligingscodes alleen zelf gebruiken. Daarnaast mogen ze niet worden opgeschreven. Als klanten zelf hun beveiligingscode kiezen, mag die niet eenvoudig te raden zijn. Het mag bijvoorbeeld geen geboortejaar zijn of de naam van een familielid of een postcode. Klanten mogen de beveiligingscode ook nooit per telefoon of e-mail doorgeven.
  2. Zorg dat uw bankpas nooit door een ander gebruikt wordt
    Klanten moeten zich tijdens het gebruik van de bankpas niet laten afleiden en de bankpas altijd op een veilige plaats opbergen. Ook moet de klant regelmatig controleren of hij de bankpas nog in zijn bezit heeft.
  3. Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die u gebruikt voor uw bankzaken
    Hierbij geldt dat de geïnstalleerde software op de apparatuur, zoals computer, tablet en/of smartphone,  die voor het regelen van de bankzaken wordt gebruikt, is voorzien van actuele (beveiligings)updates.
    Ook mag er geen illegale software zijn geïnstalleerd. Verder moet de apparatuur die wordt gebruikt voor het regelen van bankzaken met een toegangscode beveiligd zijn. Klanten moeten er daarnaast voor zorgen dat de toepassingen van de bank op hun apparatuur niet door onbevoegden zijn te gebruiken. Als laatste moeten klanten na hun bankzaken uitloggen. 
  4. Controleer uw bankrekening
    De banken verwachten dat u regelmatig, mimimaal elke twee weken, uw rekeninginformatie controleert. En als u nog papieren afschriften ontvangt moet u die binnen twee weken na ontvangst gecontroleerd hebben. 
  5. Meld incidenten direct aan de bank en volg aanwijzingen van de bank op
    Het gaat dan om zaken als klanten weten of vermoeden dat iemand anders hun beveiligingscode kent of heeft gebruikt, of dat er transacties op de bankrekening hebben plaatsgevonden waarvoor geen toestemming is gegeven. 

Direct nadat de nieuwe veiligheidsregels bekend werden gemaakt, konden ze rekenen op felle kritiek. De regels zouden vaag zijn en een excuus voor de banken om de bewijslast te verschuiven naar de consument. Want wat is dan precies een 'goede beveiliging' en hoe toon je aan dat je je aan de regels hebt gehouden?

Inmiddels heeft de NVB de regels nader toegelicht. We vatten de belangrijkste zaken samen:

  • Is er sprake van een verschuiving van de bewijslast richting klant?
    Nee. De bewijslast blijft bij de banken liggen. Wanneer een bank vindt dat een klant 'grof nalatig' is geweest, dan dient de bank dit aan te tonen.  
  • Worden de banken qua veiligheidsregels nu strenger in dat wat zij van de klant vragen?
    Nee. Wel duidelijker en consequenter. De regels zijn nu bij alle banken gelijk. Het maakt dus niet uit bij welke bank u klant bent; altijd gelden uitsluitend de vijf veiligheidsregels. In de praktijk beslissen banken alleen bij grove nalatigheid van de klant de schade niet of slechts gedeeltelijk te vergoeden. Wat 'grof nalatig' is dienen de banken aan te tonen.  
  • Wat als ik op vakantie ben en mijn afschrijvingen niet kan controleren?
    De vierde regel luidt: controleer uw bankrekening. Daartoe bent u niet altijd in staat. Bijvoorbeeld als u op vakantie geen internet hebt. Als u dit kunt aantonen, accepteert de bank dit.
  • Is er een lijst van geschikte en ongeschikte computerprogramma's?
    Nee, zo'n lijst bestaat niet. Het is een hardnekkig gerucht dat de banken sommige antivirusprogramma's niet zouden accepteren. Dit is niet waar. Het is niet belangrijk welke antivirusprogramma u op uw computer hebt staan. Belangrijk is dat u een antivirusprogramma hebt, én dat dit is voorzien van de laatste updates.
  • Is er een eigen risico?
    Nee, dat is er niet. In de praktijk althans. Het eigen risico staat al sinds 2009 in de wet. Maar in de praktijk keren de banken uit coulance het gehele schadebedrag over het algemeen uit.

Meer weten? Op de site Veiligbankieren.nl vindt u meer informatie over veilig bankieren en over de nieuwe veiligheidsregels.

Wat moet u nu precies doen om veilig te kunnen internetbankieren? Het spreekt voor zich dat u de eigen computer goed beveiligt. Zo'n beveiliging is niet alleen nodig bij internetbankieren. U wilt sowieso geen indringers op uw pc. In het artikel 'In 10 stappen veilig' leest u er alles over. En verder vindt u op de website onder het thema Veiligheid tal van artikelen die u helpen uw apparaten goed te beveiligen. Hieronder sommen we op waar u op moet letten wilt u veilig kunnen bankieren én internetten.

  • Windows Update
     Zorg dat u altijd de laatste updates van uw besturingssysteem hebt geïnstalleerd.
  • Antivirusprogramma
    Installeer een antivirusprogramma en zorg dat u altijd de laatste updates hebt. Laat elke maand een scan van uw systeem uitvoeren.
  • Software
    Ook andere programma's die u op de pc hebt gezet, kunnen veiligheidslekken bevatten. Installeer daarom altijd de laatste updates van software.
  • Draadloos thuisnetwerk
    Zorg dat uw draadloze netwerk (wifi) goed is beveiligd met een sterk wachtwoord.
  • Wifi-netwerk
    Maak alleen verbinding met vertrouwde wifi-netwerken. Bij openbare en onbeveiligde wifi-netwerken kunnen anderen mogelijk zien wat u op internet doet en welke gegevens u verstuurt.
  • Verdachte e-mails en bestanden
    Open geen e-mails die u niet vertrouwt. Klik niet op onbekende bijlages in e-mails. En krijgt u een e-mail waarin u wordt verzocht met uw (bank)gegevens in te loggen op een systeem, ga er niet op in. Officiële instanties vragen nooit om uw gegevens. Vetrouwt u het niet, neem dan contact op met uw bank.
  • Webadres
    Banken maken gebruik van beveiligde adressen. Controleer dit: ziet u in de adresbalk 'https:"//' en een slotje? Dan hebt u te maken met een beveiligd adres.
Woordenboek
Home Sluiten
Computerwoordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.