UPDATE: PostNL niet-thuisbriefje
Pakketbezorgers van PostNL stoppen niet helemaal met het achterlaten van niet-thuisbriefjes als iemand niet thuis is.
Update: briefje blijft
Op 21 juni berichtten we over een plan van PostNL. Het bedrijf zou mensen die niet thuis zijn alleen nog digitaal op de hoogte brengen van een mislukte bezorging. Veel senioren reageerden geschrokken. Ze waren bang voortaan niet meer te kunnen zien waar hun pakjes gebleven waren. De ouderenbond ANBO heeft contact gehad met PostNL over het plan. Daarop heeft het bedrijf laten weten de niet-thuisbriefjes te blijven gebruiken wanneer de ontvanger geen PostNL-account heeft en er ook geen e-mailadres of telefoonnummer bekend is. Ook bij aangetekende post en medische zendingen blijft het niet-thuisbriefje.
Ons eerdere bericht:
Niemand thuis? De postbezorger levert dan het pakketje af bij de buren of een PostNL-punt. Tot nu toe deed de bezorger dan een niet-thuisbriefje in de bus om te laten weten waar de ontvanger het pakje op kon halen. Vanaf 1 juli gaat dat volledig digitaal. In een mail en in de PostNL-app staat een track en trace-code. Met deze code is te zien waar het pakje is.
Papier besparen
Volgens PostNL is 9% van de ontvangers niet thuis als de bezorger aanbelt. Geen briefje meer achterlaten bespaart 70.000 kilo papier per jaar. Daarnaast scheelt het de bezorger tijd.
PostNL-app
PostNL startte vorige jaar al met het informeren via mail en app. Veel klanten kregen dan zowel op papier als digitaal een bericht. Vanaf juli wordt dat dus volledig digitaal. De app is gratis beschikbaar voor zowel Android-apparaten als iPhone/iPad. De app geeft een overzicht van de post en pakketjes die onderweg zijn. Daarnaast kunnen gebruikers via de app een postzegelcode (een digitale postzegel) of verzendlabel kopen om een brief of pakket te versturen. Maak een account aan om gebruik te maken van alle onderdelen.
Bekijk al het nieuws