Menu Zoek

De app van PostNL gebruiken

De app van PostNL gebruiken.Houd in de app van PostNL bij welke post en pakketjes naar u onderweg zijn. En koop snel een postzegelcode of verzendlabel.

In de PostNL-app ziet u overzichtelijk welke post en pakjes naar u onderweg zijn. Koop een postzegel of verzendlabel om iets te versturen. Of wijzig wanneer een pakket bezorgd wordt.

Download de app PostNL gratis in de Play Store (Android) of in de App Store (iOS).

Om alles in de app te kunnen gebruiken is een account nodig. Hebt u dat al, dan kunt u onderstaande stappen overslaan. Hebt u nog geen account, maak deze als volgt aan:

  • Open de app PostNL.
  • Er volgen een aantal schermen met informatie over de app. Lees ze eventueel en tik op het kruisje linksboven.
  • Tik op Akkoord als u het eens bent met de standaard-privacyinstellingen, of pas ze aan via Naar instellingen.
  • Tik op Maak account. Het internetprogramma opent met de site van PostNL.
  • Vul onder ‘E-mailadres’ uw e-mailadres in.
  • Bedenk een wachtwoord en typ het onder 'Nieuw wachtwoord'.
  • Tik op Volgende.
  • Vul uw persoonlijke gegevens in.
  • Tik op Volgende.
  • Vul uw postcode en huisnummer in.
  • Tik op Volgende.
  • Behoefte aan mails van PostNL? Plaats dan een vinkje.
  • Tik op Volgende.
  • Via e-mail krijgt u een activatiecode. Open uw mailbox.
  • Tik op de e-mail van PostNL.
  • Typ de code over in het balkje boven 'Activeren en inloggen'.
  • Tik daarna op Activeren en inloggen.

De PostNL-app opent nu en u bent automatisch ingelogd.

Wie dat prettig vindt, kan inzien welke post onderweg is. Dat kan de app alleen laten zien als het adres alleen van u is en niet bijvoorbeeld ook van huisgenoten. Stel dat op de volgende manier in:

  • Tik in het menu onderaan op Account.
  • Tik op Mijn post.
  • Tik op Handig, meld me aan.
  • Geef aan of u met een gezin woont of met andere mensen. Onderstaande stappen zijn alleen voor wie ‘Met gezin/huishouden’ kan invullen.
  • Controleer het adres. Is dit uw thuisadres, tik dan op het schuifje achter 'Mijn adres klopt'. Deze kleurt oranje.
  • Tik op Code aanvragen.
  • U krijgt binnen één werkdag een code per post. Die is nodig om de functionaliteit te activeren. Tik op Klaar.

Doe het volgende als u de code hebt ontvangen:

  • Open de app PostNL en tik onder ‘Code voor Mijn Post gekregen?’ op Code invullen.
  • Vul de code in.
  • Tik op Ik ga akkoord(…).
  • Tik op Aanmelden.

Vanaf nu geeft de app een seintje als er post onderweg is naar uw adres. Als u de app opent, ziet u onder 'Mijn Post' direct de post die eraan komt.

De app waarschuwt als er pakjes onderweg zijn naar uw adres. Bekijk de verwachte bezorgdatum en bezorgtijd. Tik als dat nodig is in het menu onderaan op Overzicht om die informatie te zien.

Koop in de app een postzegelcode. Schrijf die op een envelop en hij kan op de post.

  • Open de app PostNL.
  • Tik onderaan op Versturen.
  • Tik op Brief of pakket.
  • Tik op Brief of kaart.
  • Kies hoe zwaar de brief is, bijvoorbeeld Tot 20 gram. Tik op het plusteken erachter. Er komt dan '1' te staan.
  • Tik onderaan op Verder.
  • Controleer wat u hebt ingevuld en tik nogmaals op Verder.
  • Tik op Betalen.
  • Tik op iDeal.
  • Selecteer uw bank en betaal zoals u gewend bent.

Op de plek waar u normaal een postzegel plakt, kunt u nu de code opschrijven. Doe hem daarna op de post.

De app laat zien waar het dichtstbijzijnde pakketpunt is. Handig wanneer u een pakketje moet wegbrengen.

  • Open de app PostNL.
  • Tik onderin op Service.
  • Tik op Vind een PostNL-punt.
  • Tik op de zoekbalk met ‘Zoek op postcode of plaats’ en typ een postcode of plaats in.
  • Tik op het toetsenbord op het pictogram van een vergrootglas (Android) of op Zoek (iOS).
  • Tik op de kaart op een oranje pictogram.
  • Tik onderin (Android) of boven het gekozen oranje picogram (iOS) op de naam van het pakketpunt.
  • De app toont het adres en de openingstijden.
Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.