Zoeken
Menu Zoek

Algemene Voorwaarden PCHulp

PCHulp is de computerhulpdienst voor leden van SeniorWeb. Onze vrijwilligers helpen u op weg bij uw digitale problemen. Of het nu om uw Windows- of Mac-computer, tablet of smartphone gaat. U wordt geholpen door leeftijdgenoten in begrijpelijke taal. 

Algemeen

  1. PCHulp helpt bij computerproblemen. Onder computerprobleem verstaan wij een storing of fout in de computerapparatuur en/of -programmatuur die bij het lid in gebruik is. 

  2. PCHulp wordt uitgevoerd door vrijwilligers (‘Ambassadeurs’). De coördinatie wordt uitgevoerd door medewerkers van het landelijk bureau van SeniorWeb en door Ambassadeurs die regiocoördinator zijn bij PCHulp aan Huis.

  3. Soms kan een computerprobleem niet worden opgelost. In dat geval wordt het lid door de Ambassadeur doorverwezen naar een andere vorm van computerhulp of ondersteuning. SeniorWeb staat niet in voor de juistheid, volledigheid of tijdigheid van de geboden ondersteuning. 

  4. - PCHulp per Telefoon is elke werkdag bereikbaar van 9.00 tot 12.00 uur. De hulp vindt direct plaats of er wordt doorverwezen naar PCHulp op Afstand.
    - PCHulp via Internet is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar. De hulpvraag wordt binnen enkele dagen beantwoord. 
    - Een PCHulp aan Huis-bezoek wordt binnen enkele dagen na aanvraag ingepland. Hiervoor wordt telefonisch contact opgenomen met de hulpaanvrager.  

  5. Het lid kan de voortgang van de PCHulp via Internet- en PCHulp aan Huis-aanvraag online volgen via 'Mijn vragen' op www.seniorweb.nl

  6. Het lid zal zich inspannen de geconstateerde storing of fout in de apparatuur of programmatuur zo precies mogelijk te omschrijven en medewerking verlenen aan de geboden ondersteuning.
     
  7. Ook het kopiëren en veiligstellen van computergegevens behoort tot de verantwoordelijkheid van het lid. Tijdens de ondersteuning kunnen er namelijk gegevens verloren gaan, bijvoorbeeld bij herstel van de computer met behulp van installatie- of herstelprogrammatuur.

  8. De Ambassadeur kan het lid adviseren om de programmatuur te vervangen door een nieuwe of verbeterde versie, bijvoorbeeld omdat de gebruikte versie niet meer door de fabrikant wordt onderhouden.

  9. - Hulpaanvragen PCHulp via Internet zijn kosteloos.
    - Voor PCHulp per Telefoon en PCHulp op Afstand betaalt het lid €0,20 per minuut aan telefoonkosten bovenop het normale beltarief.
    - Voor PCHulp aan Huis betaalt het lid €4,50 per uur met een maximum van €25,00 per keer. Hierbij komen eventueel reiskosten à €0,19 per kilometer (auto) en eventueel aantoonbare parkeerkosten, of de kosten van openbaar vervoer, tweede klasse. Bedragen wordt contant afgerekend met de PCHulp aan Huis-Ambassadeur. Leden die niet in Nederland wonen, kunnen geen PCHulp aan Huis ontvangen. 

  10. PCHulp verzorgt geen les. Leden die graag een cursus willen volgen of meer willen leren over het gebruik van hun computer, tablet of smartphone, kunnen terecht bij een SeniorWeb Leercentrum bij hen in de buurt of op onze website voor een Online Cursus. De PCHulp-Ambassadeur geeft wel uitleg over de geboden hulp, en indien relevant ook advies en instructies over hoe het computerprobleem in het vervolg voorkomen kan worden.

  11. PCHulp bij computers die (ook) voor zakelijke doeleinden worden gebruikt, is uitgesloten. 

Aanvullende voorwaarden PCHulp aan Huis

  1. Voorafgaand aan een afspraak met een Ambassadeur voor PCHulp aan Huis zal het lid ervoor zorgen dat – indien beschikbaar en van toepassing – de volgende informatie en zaken voorhanden zijn:
    a. De registratiecodes van Windows of een ander besturingssysteem en van geïnstalleerde programmatuur;
    b. Bij de computer behorende installatie- of herstel-cd’s of -dvd’s;
    c. Inloggegevens met wachtwoord van het internet- en e-mailaccount. Bovendien zal het lid relevante gegevens kopiëren en veiligstellen conform het bepaalde sub 6 en 7 onder ‘Algemeen’.

  2. Het computerprobleem wordt voorafgaand aan de ondersteuning telefonisch met het lid besproken door de PCHulp aan Huis-Ambassadeur. Op grond daarvan geeft de Ambassadeur een indicatie van de te verwachten kosten, conform de genoemde bedragen onder sub 9 onder ‘Algemeen’.

  3. Een Ambassadeur die een PCHulp aan Huis-bezoek komt afleggen, toont altijd zijn legitimatiepas bij aanvang van het bezoek. Deze pas is voorzien van een recente foto. Indien de Ambassadeur de pas niet toont, kan het lid hierom vragen.

  4. Tot PCHulp aan Huis behoort niet:
    a. Reparatie van defecte apparatuur en randapparatuur. Het is Ambassadeurs niet toegestaan de computerkast te openen.
    b. Installatie van nieuwe internetverbindingen met doe-het-zelf-pakketten.
    c. Vervanging en levering van computeronderdelen en nieuwe programmatuur. 

  5. Het lid kan de voortgang van de PCHulp aan Huis-aanvraag online volgen via 'Mijn vragen' op www.seniorweb.nl 

  6. Voor de oplossing van sommige problemen kan het noodzakelijk zijn dat een Ambassadeur moet bellen met de (betaalde) helpdesk van de internetprovider. De kosten daarvan zijn voor rekening van het lid.


Utrecht, april 2015