Menu Zoek

Pas op voor nep-klantenservice

nep-klantenservice

Zorg dat u het goede nummer belt als u een klantenservice nodig hebt. Ook hier liggen soms oplichters op de loer.

Met een aankoop kan altijd iets misgaan. Een apparaat werkt niet, een levering was niet compleet of de gebruiksaanwijzing is niet duidelijk. Dan bel je met de klantenservice om bijvoorbeeld alsnog de complete bestelling te krijgen. Maar pas op voor oplichters.

Let op bij het zoeken naar een klantenservice in Google. Oplichters zetten daar valse nummers bovenaan. Via die nummers vragen ze geld voor diensten die gratis zijn.

Het kan ook dat iemand belt die zegt van bijvoorbeeld Microsoft te zijn. Er is dan zogenaamd iets met uw computer aan de hand. De oplichter vraagt om inloggegevens of persoonlijke gegevens. Daarna kan diegene op uw computer software installeren om bijvoorbeeld bankgegevens te achterhalen. Lees hoe dit werkt in het geval van Microsoft en wat u dan moet doen.

Er zijn ook meldingen over klantenservice-fraude op WhatsApp. Pas ook daar op voor verdachte berichten.

Verklein de kans op oplichting zo:

  • Bel altijd zelf.
  • Ga naar de website van het bedrijf en kijk daar op de contactpagina.
  • Geef nooit een wachtwoord of pincode.
  • Sommige grote bedrijven, zoals Google en Microsoft, hebben helemaal geen klantenservice. Bij computerproblemen schakelt u bijvoorbeeld SeniorWeb in voor hulp.
  • Maak nooit zomaar geld over.
  • Wees alert als de persoon aan de telefoon alleen Engels spreekt.
  • Hang op als u het niet vertrouwt en controleer de contactgegevens.
Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.