Kent u iemand die onze hulp goed kan gebruiken? Geef een SeniorWeb-lidmaatschap cadeau!

Meer info
Menu Zoek

Waar meld ik nepmails?

190815_nepmails-melden Meld het wanneer u een mail krijgt waarin gevist wordt naar uw informatie. Zo krijgen instanties meer grip op phishing en worden andere internetters gewaarschuwd.

Ziet u een verdachte e-mail in uw postbus, ga dan na of er sprake is van phishing. In het artikel 'Phishing: trap er niet in!' staat hoe u een nepbericht kunt herkennen. Hebt u een nepmail ontvangen of bent u telefonisch benaderd door iemand die gegevens probeerde te ontfutselen, meld dit dan bij de betrokken instantie. Banken hebben vaak een speciaal e-mailadres waarnaar u een phishingmail kunt doorsturen. Hieronder een overzicht van deze speciale mailadressen van de meest gebruikte banken:

  • ABN AMRO Bank: valse-email@nl.abnamro.com
  • ING Bank: valse-email@ing.nl
  • Rabobank: valse-email@rabobank.nl
  • SNS Bank: valse-email@sns.nl
  • ICS-/ABN AMRO creditcards: valse-email@icscards.nl

Staat de betreffende instantie hier niet bij, dan kunt u ook melding doen bij de Fraudehelpdesk. Via deze website blijft u op de hoogte van nepmails die in omloop zijn, maar u kunt er ook melding doen van phishing. U krijgt dan advies en wordt eventueel doorverwezen.

Identiteitsfraude
Bent u via phishing slachtoffer geworden van identiteitsfraude? Heeft iemand uw persoonlijke gegevens gebruikt om bijvoorbeeld geld van uw bankrekening te halen, onderneem dan direct actie. Doe melding bij de bank en bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude van de Rijksoverheid.

Gratis controle op phishing bij SeniorWeb
Nepmails blijven lastig te herkennen. SeniorWeb-leden kunnen verdachte mails naar ons doorsturen. U hoort uiterlijk de volgende werkdag of het een phishingmail is of niet.

Ga naar de SeniorWeb Phishingchecker

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.