Uitcheck gemist? Geld terugvragen via Uitcheckgemist.nl

Artikel

Vergeten uit te checken in het OV? Vraag in een paar stappen uw geld terug via Uitcheckgemist.nl.

Niveau:
Eenvoudig
Waardering:
4,0 / 5 (4 stemmen)
SeniorWeb
SeniorWeb
Gewijzigd op 22 sep 2022

Vergeten uit te checken

U komt thuis van een reis met het openbaar vervoer en bedenkt ineens: oeps, ik ben vergeten uit te checken. Of u kunt niet uitchecken, omdat de in- en uitcheckpalen op het station, in de bus, tram of metro niet werken. Wie niet uitcheckt in het openbaar vervoer moet in veel gevallen het zogeheten instaptarief betalen. Dat kan oplopen tot twintig euro. Zo valt een ritje van een paar euro ineens flink duurder uit.

Geld terugvragen

Zijn er extra kosten in rekening gebracht nadat u bent vergeten uit te checken? Vraag het geld terug via de website Uitcheckgemist.nl. Let wel, de rit moet eerst worden geregistreerd. Dit kan tot veertien dagen na de reis duren. Wij doorlopen de stappen op een pc, maar saldo terugvragen kan ook op een smartphone of tablet.

  • Open de browser en surf naar www.uitcheckgemist.nl
  • Vul onder ‘Kaartnummer’ het kaartnummer van uw OV-chipkaart in.
  • Selecteer onder ‘Geldig tot’ de datum waarop de kaart verloopt.
  • Zet een vinkje voor Ik ben de rechtmatige houder van deze OV-chipkaart en geef toestemming voor het tonen van ritten waarbij ik niet heb uitgecheckt.
  • Klik op Volgende stap.
  • Typ de vertrek- en aankomsthalte van de reis in waarvoor u geld wilt terugvragen in. Bijvoorbeeld van ‘Groningen’ naar ‘Meppel’.
  • Geef aan wanneer u hebt gereisd. Was het tijdens de spits? Tik dan op het bolletje voor ‘Spitsuren’. Was het buiten de spits? Tik dan op het bolletje voor ‘Daluren’.
  • Zet een vinkje voor Ik vraag saldo terug voor deze rit.
  • Klik op Vraag saldo terug.

De website berekent de kosten van de reis. Zijn die lager dan het bedrag dat is afgeschreven? Dan krijgt u het te veel betaalde bedrag terug.

Vaker geld terugvragen

Vaker vergeten om uit te checken? Reizigers kunnen maximaal drie keer per half jaar (tussen januari en juni en tussen juli en december) geld terugvragen. Voor de NS geldt dat het maximaal drie keer per kalenderjaar kan. 

Delen E-mail Facebook Pinterest WhatsApp Printen Woordenboek

Bent u geholpen met dit artikel?

Laat weten wat u van dit artikel vond, daarmee helpt u de redactie van SeniorWeb én andere gebruikers van de website.

Geef uw waardering:

Meer over dit onderwerp

Bekijk meer artikelen met de categorie:

Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb

Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.

naar boven