SeniorWeb logo

Niet ondersteunde browser

De browser die u gebruikt wordt niet door SeniorWeb ondersteund. We adviseren u over te stappen op een andere browser.

In het artikel De populairste browsers voor de pc kunt u lezen welke browsers er zijn en een keuze maken.

Menu Zoek

De OV-chipkaart

De OV-chipkaart is de opvolger van alle kaartsoorten die in het openbaar vervoer worden gebruikt. De strippenkaarten en losse treinkaartjes maken plaats voor een kaart waarop u geld zet en waarmee u in- en uitcheckt in bus, tram, trein en metro. In dit artikel leest u meer over de kaart en het activeren ervan.
De OV-chipkaart bevat een chip die u oplaadt met een saldo in euro’s. Er zijn verschillende soorten OV-chipkaarten, namelijk persoonlijke en anonieme. Een persoonlijke kaart bevat uw naam en pasfoto en alleen u mag ermee reizen. Een anonieme kaart is los te koop en staat niet op naam. Meerdere mensen kunnen de kaart gebruiken, alleen niet op hetzelfde tijdstip. Wie een kortingskaart heeft van de NS, heeft daarmee ook meteen zijn persoonlijke OV-chipkaart in handen.
Welke OV-chipkaart voor u het meest geschikt is, hangt af van uw reispatroon. Maakt u regelmatig gebruik van het openbaar vervoer? Dan biedt de persoonlijke OV-chipkaart het meeste gemak. Als u gebruik wilt maken van een abonnement, dan kunt u niet zonder persoonlijke OV-chipkaart. Gaat u af en toe met het openbaar vervoer of wilt u de OV-chipkaart delen met bijvoorbeeld uw gezinsleden? Dan is voor u een anonieme OV-chipkaart de beste optie. Maar let op: voor senioren is dit weer minder handig aangezien de korting voor 65-plussers niet van toepassing is met de anonieme kaart.

De anonieme chipkaart is te koop bij onder meer NS-stations, bij de kaartjesautomaten. Hij kost daar 7,50 euro. Bij de kaartautomaat gebruikt u het aanraakscherm. U kiest daar voor de OV-chipkaart en geeft dan aan er eentje te willen kopen. U betaalt, bijvoorbeeld met de pinpas, en de kaart valt uit de automaat. Vervolgens moet u de kaart activeren. Dat kan ook bij de automaat. U houdt de kaart voor de roze 'lezer' rechtsvoor op de automaat. Er verschijnt dan een keuzemenu. U kiest daar voor het activeren van de kaart voor in de treinen (ook wel reizen op saldo genoemd). U geeft aan of u eerste- of tweede klas wilt reizen. Dan is het activeren voltooid. U kunt nu geld op de kaart zetten en dan reizen door in- en uit te checken.

Meer over opwaarderen leest u in het artikel 'OV-chipkaart: opwaarderen' en voor in- en uitchecken leest u het artikel 'OV-chipkaart: in- en uitchecken'. Beide artikelen hebben een video ter verduidelijking.

Wie een abonnement heeft bij de NS, bezit al een OV-chipkaart. De OV-chipkaart is te herkennen aan een roze logo op uw kaart. Wie nog geen persoonlijke kaart heeft, moet deze online aanvragen via de site van de OV-chipkaart. Daarvoor hebt u onder meer een digitale pasfoto van uzelf en internetbankieren nodig. Ook deze kaart kost 7,50 euro en moet geactiveerd worden. Dat kan bij de kaartautomaat van de NS maar ook via internet (zie hieronder).

Een OV-chipkaart moet geactiveerd worden voordat u ermee met de trein kunt reizen. Dat kan via de NS-kaartautomaat (zie hiervoor) maar ook via de website van de NS. Vreemd genoeg noemt men dit niet 'activeren van eerste of tweede klasse', maar 'aanvragen reizen op saldo'. Het activeren via internet werkt zo:

  • Vul in de bovenste rij het nummer van de kaart in. Dit nummer kunt u vinden op uw OV-chipkaart onder 'Kaartnummer'.
  • Vul in de daaropvolgende rij uw e-mailadres in, en doe dat op de rij daaronder nog eens ter bevestiging.
  • Kies bij 'Klasse' voor de eerste of tweede klasse.
  • Typ in het invulveld achter 'Herhaal de letters en cijfers uit voorbeeld..' de cijfer- en lettercombinatie die in het vak erboven staat.
  • Geef aan of u uw reisgegevens wilt kunnen inzien. Als u dat wilt laat u het vinkje staan voor Ja, ik wil mijn reisgegevens inzien. Wilt u dat niet, haal dan het vinkje weg.
  • Zet een vinkje voor Ik ga akkoord met de voorwaarden.
  • Klik op Aanvragen.

U krijgt een mail met nadere instructies toegestuurd.

Met de chipkaart kunt u nu reizen in het openbaar vervoer. U moet er wel geld opzetten. Dat kan bij een van de oplaadpunten die overal in het land te vinden zijn op stations en in winkelcentra, maar ook online. Als u een persoonlijke OV-chipkaart hebt, kunt er zelfs voor kiezen uw saldo automatisch op te laden via uw bankrekening. Dat betekent dat als uw saldo op de kaart onder de 0 euro komt, het saldo automatisch wordt aangevuld tot een bedrag van tien, twintig of vijftig euro. Dit is natuurlijk niet verplicht, maar kan handig zijn als u veel reist met het openbaar vervoer.

Lees en bekijk hoe u opwaardeert in het artikel 'OV-chipkaart: opwaarderen'.

Met een eigen account op de site van de OV-chipkaart, kunt u uw reisgegevens opzoeken. U kunt onder andere reizen en transacties online inzien, maar ook een declaratieoverzicht samenstellen. 'Mijn OV-chipkaart' is beschikbaar voor mensen met een persoonlijke en anonieme OV-chipkaart. Maak zo een eigen OV-chipkaartaccount aan:

  • Surf naar de site van de OV-chipkaart.
  • Vul een gebruikersnaam, uw mailadres en een wachtwoord in, in de daarvoor bedoelde velden.
  • Klik op Account aanmaken.
  • U krijgt een bevestiging te zien en binnen enkele minuten krijgt u een mailtje met nadere gegevens. Klik op de link in de mail. 
  • U wordt naar de site van de OV-chipkaart doorgeleid. Vul uw gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op Activeer account.

Nu kunt u alle verschillende mogelijkheden bekijken, zoals uw reisgegevens. Meer over 'Mijn OV-chipkaart' leest u in het artikel 'Mijn OV-chipkaart'.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.  

Hoe werkt het? 
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:  

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op FacebookTwitter of Google+ en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op FacebookTwitter of Google+ en hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.

De koppeling verbreken 
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken: 

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van  Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
  • Google+: Als u op de Google+-knop hebt geklikt, wordt deze rood. Klik nogmaals op de knop om de koppeling te verbreken. 
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.