OV-chipkaart opladen
Op een OV-chipkaart moet geld staan om ermee te reizen. Het ov-saldo aanvullen kan bij een automaat of online.
OV-chipkaart
Betalen voor de bus, tram, metro en trein gebeurt in heel Nederland met de OV-chipkaart. De ov-pas opwaarderen kan bij automaten op stations, in winkels of andere punten en soms in de bus of tram zelf. Hebt u een persoonlijke OV-chipkaart (met een foto erop)? Dan kunt u reissaldo automatisch laten opwaarderen wanneer het op is. Dat is vooral handig voor mensen die vaak met het openbaar vervoer reizen.
Trouwens: Wist u dat de OV-chipkaart uiteindelijk niet meer nodig is? Vervoersbedrijven willen namelijk dat in- en uitchecken met een gewone bankpas kan. Het duurt alleen nog even voordat dat in het hele land kan. Dus de OV-chipkaart blijft nog wel even belangrijk. Zeker voor wie een ov-abonnement heeft.
Video: OV-chipkaart saldo opladen bij oplaadpunt
Het saldo opwaarderen bij een automaat op een NS-station? We laten in ons filmpje zien hoe het werkt.
Online ov-saldo opwaarderen?
Vanuit huis, via internet, geld op de ov-kaart zetten. Dat klinkt goed. Alleen kan het eigenlijk niet helemaal vanuit huis. Het bedrag kiezen en betalen kan wel thuis. Maar het saldo op de OV-chipkaart zetten kan alleen bij een ophaalpunt. Die staan in veel supermarkten en op stations. Reist u met de NS, dan is een ophaalpunt niet nodig. Bij het inchecken wordt het bedrag automatisch op de pas gezet.
Online ov-kaart opladen
Bepaal zelf hoeveel geld op de pas komt en betaal via iDEAL. Online saldo kopen werkt zo:
- Ga naar de www.ov-chipkaart.nl.
- Klik onder 'Direct regelen' op Saldo bestellen.
- Klik onder 'Kaartnummer' en vul het lange nummer in dat op de OV-chipkaart staat. Typ het zonder spaties.
- Klik onder 'Bedrag' op het balkje en kies een bedrag. Tien euro is het kleinste bedrag, vijftig euro het hoogste. Handig om te weten: Er moet minstens twintig euro op de kaart staan om te reizen met de trein zonder kaart met Voordeeluren). Voor de bus, tram en metro is minimaal vier euro nodig op de kaart.
- Vul onder 'E-mailadres' uw e-mailadres in.
- Zet een vinkje voor Ik ga akkoord met de bestelvoorwaarden (pdf).
- Klik op Betalen.
- Klik achter 'Uw bank' op het balkje en kies de bank waarbij u klant bent.
- Klik op Verder.
- Het betaalvenster van de bank verschijnt. Volg de instructies op het scherm.
In een e-mail krijgt u informatie over de bestelling en hoe te annuleren als dat nodig is.
Ov-ophaalpunt zoeken
Zet bij een ophaalpunt het nieuwe saldo op de kaart. Zoek zo een ophaalpunt in de buurt:
- Ga naar de servicepuntenzoeker.
- Typ in het veld bij 'Straatnaam en nummer, postcode, woonplaats of stationsnaam' uw postcode of straatnaam.
- Klik als dat nodig is bij 'Servicetype' op het uitklapmenu en klik op Bestelling ophalen.
- Klik op Zoeken.
- Op de kaart staan de geschikte ophaalpunten aangegeven. Onder de kaart staat informatie over het dichtstbijzijnde punt.
- Klik onder de kaart op een ander punt om daar meer informatie over te zien.
- Voor sommige ophaalpunten is een instructiefolder beschikbaar. Klik op de link Download de instructiefolder (pdf). Lees in dit bestand hoe u ter plaatse het saldo op de kaart moet zetten. Lees daarvoor de instructie onder 'Bestelling van de webwinkel ophalen' of 'Bestellingen ophalen'.
Ga naar het ophaalpunt van uw keuze. Volg de stappen uit de instructiefolder.
Reizen met OV-chipkaart
Hebt u nog niet eerder gereisd met de ov-pas? Lees dan hoe u op een station de OV-chipkaart gebruikt.