Zoeken
Menu Zoek

OV-chipkaart: opwaarderen

Als u weleens met het openbaar vervoer reist, weet u dat u niet meer om de OV-chipkaart heen kunt. Dit is het betaalmiddel voor bus, tram, metro of trein. Op deze kaart zet u een bepaald bedrag. Elke keer als u met het openbaar vervoer reist, worden de kosten van de rit afgeschreven van de kaart. Het saldo op de kaart daalt en om te kunnen blijven reizen, moet u het saldo opwaarderen. U leest en ziet hier hoe dat moet.

De OV-chipkaart is te koop via www.ov-chipkaart.nl of op stations, bij tabakszaken en supermarkten. Wilt u eerst meer weten over het kopen van een OV-chipkaart, lees dan het artikel 'De OV-chipkaart'.

Hebt u een persoonlijke OV-chipkaart? Dan kunt u gebruikmaken van 'Mijn OV-chipkaart', daarmee hebt u extra mogelijkheden zoals online bekijken hoeveel geld er op de kaart is gezet en wat er is afgeboekt. Meer daarover leest u in het artikel 'Mijn OV-chipkaart'. 

U kunt uw OV-chipkaart onder andere opwaarderen bij een automaat in een winkel, op een NS-station of online. Wij laten u in onderstaand filmpje zien hoe u uw OV-chipkaart opwaardeert bij een automaat. Verderop leest u hoe u dat online doet. Tips over het bekijken van deze video leest u in ' Computertip: video's op SeniorWeb afspelen '.

Via de website www.ov-chipkaart.nl  het saldo van uw anonieme of persoonlijke OV-chipkaart opwaarderen gaat in twee stappen. U geeft online aan hoeveel u wilt opwaarderen en betaalt dit bedrag via iDEAL. Vervolgens zet u het bedrag via een ophaalautomaat in de buurt op uw kaart. Wij omschrijven hier hoe dit werkt. Bent u niet bekend met iDEAL? Lees dan eerst het artikel ' iDEAL '.
  • Ga naar de Webwinkel van OV-chipkaart.nl
  • Links ziet u onder ‘Saldo’ drie mogelijkheden staan. U kunt tien of twintig euro aan reissaldo kopen, maar ook automatisch opladen aanvragen. Wij klikken op € 20 saldo. Dit is het minimumbedrag voor het reizen met de trein wanneer u geen voordeelurenkaart hebt. Voor de bus, tram en metro hebt u minimaal vier euro nodig op uw kaart. Automatisch opladen betekent dat er automatisch geld van uw bankrekening op de kaart gestort wordt als het saldo op de kaart te laag is. 

U komt nu op een beveiligde webpagina (te herkennen aan 'https' voor het webadres).

  • Vul achter 'Kaartnummer' het nummer in dat op uw OV-chipkaart staat. Zet de cijfers allemaal achter elkaar zonder spaties.
  • Zet een vinkje voor Ik ga akkoord met de productvoorwaarden. Klik eventueel eerst op productvoorwaarden om deze te lezen.
  • Klik op Direct bestellen. Als u klikt op Plaats in winkelwagen, dan kunt u eventueel nog andere producten bestellen voordat u afrekent.   

U moet nu vier stappen doorlopen om het saldo aan te schaffen.

  • Om een e-mail te ontvangen ter bevestiging van uw aankoop vult u uw e-mailadres in achter 'E-mailadres'.
  • Zet een vinkje voor Ik ga akkoord met de Bestelvoorwaarden Trans Link Systems B.V. (PDF). U kunt hier eventueel op klikken om de bestelvoorwaarden in een pdf-document te lezen.
  • Klik op Betalen.

U gaat nu betalen via iDEAL. Let er hierbij op dat het webadres telkens begint met 'https'. Dit betekent dat u een veilige verbinding hebt.

  • Achter 'Uw bank' selecteert u uw eigen bank.
  • Klik op Verder.
  • Het iDEAL-betaalvenster van uw eigen bank verschijnt. Volg de instructies op het scherm.

Nadat de betaling is afgerond, keert u automatisch terug naar de bevestiging van uw betaling op de website van de OV-chipkaart. U leest hier welke mogelijkheden u hebt om uw bestelling eventueel te annuleren en u ziet dat er een bevestiging van de aankoop naar het opgegeven e-mailadres wordt verzonden.

Het saldo dat u net hebt aangekocht, moet nog op de kaart worden gezet bij een zogenaamd ophaalpunt. Onder het kopje 'Let op!' vindt u de 'Servicepuntenzoeker'. Klik op Servicepuntenzoeker om een ophaalpunt bij u in de buurt te zoeken. 

  • Bij de Adresvinder typt u een adres bij u in de buurt, zodat u dichtbij uw saldo kunt opladen. U kunt op drie manier het veld achter 'Adres' invullen: 
    1. alleen uw postcode zonder spaties, 
    2. straatnaam, huisnummer en plaatsnaam, 
    3. of alleen de plaatsnaam.
     
  • Achter 'U wilt' selecteert u de optie 'Bestelling ophalen (via webwinkel)'. 
  • Achter 'Straal' bepaalt u zelf de afstand waarin het ophaalpunt zich moet bevinden. Vervolgens klikt u op Zoek locaties.

U krijgt nu een overzicht te zien van de plekken waar u het saldo op uw kaart kunt zetten. De locatie die het dichtstbij is, wordt uitgebreid getoond. U kunt ook de andere locaties uitgebreider inzien door erop te klikken. 

Hoe u ter plaatse uw saldo op de kaart moet zetten, leest u in een pdf-bestand. Dit opent u door te klikken op de link Download de instructiefolder (pdf). Lees dan de instructie onder 'Bestelling ophalen'. 

Nu alleen nog de bestelling ophalen en u kunt gerust op pad! 
Auteur: SeniorWeb
Gewijzigd: 13 augustus 2015
Printen Voeg toe aan mijn archief
Sluiten
Toevoegen aan archief

U moet inloggen om iets te kunnen toevoegen aan uw archief. Wilt u nu inloggen?

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.  

Hoe werkt het? 
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:  

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op FacebookTwitter of Google+ en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op FacebookTwitter of Google+ en hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.

De koppeling verbreken 
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken: 

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van  Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
  • Google+: Als u op de Google+-knop hebt geklikt, wordt deze rood. Klik nogmaals op de knop om de koppeling te verbreken. 

Waardering

Klik op de sterren om dit artikel te waarderen: -/5 Stem!

SeniorWeb-leden vinden van dit artikel

avatar
leo.de.bont op donderdag 19 december 2013 14:01: Het artikel was voor mij zeer leerzaam. Toppie dat er bij jullie aandacht wordt besteed aan dit onderwerp! Gr. Leo de Bont
avatar
SeniorWeb-lid op maandag 11 juni 2012 10:06: Goed artikel, allen bleek toen wij onlangs met de trein naar Amsterdam gingen dat bij controle van de 55 +kaart dat ondanks de automatische afschrijving de kaart niet voldeed, ik had de kaart moeten activeren, dit was niet geheel duidelijk, en de meereis korting kan niet op mijn kaart dus nog steeds een apart kaartje kopen.
avatar
Sanne_Redactie op vrijdag 8 juni 2012 10:03: Bedankt voor de reacties. In het artikel 'De OV-chipkaart' (www.seniorweb.nl/artikel/35909/de-ov-chipkaart) leest u meer over de verschillende kaarten. Reist u af en toe en wilt u de kaart delen met anderen? Dan is de anonieme kaart geschikt. Heeft u 65-plussers-korting? Dan kunt u beter met een persoonlijke kaart reizen. De korting wordt dan meteen verrekend. Twijfelt u of uw OV-chipkaart goed is opgeladen? Kijk dan bijvoorbeeld bij een NS-kaartenautomaat hoeveel geld op de kaart staat. Dit doet u zo: • Leg bij het NS-kaartenautomaat uw OV-chipkaart op het vlak waar staat 'Kaart hier'. • Nu ziet u op het aanraakscherm verschillende opties, waaronder 'Opladen saldo'. Hier staat ook welk geldbedrag op uw kaart staat. U vindt het achter het woord 'Huidig'. Ik hoop u hiermee geholpen te hebben. Met vriendelijke groet, Sanne Schomaker Redactie SeniorWeb
avatar
SeniorWeb-lid op donderdag 7 juni 2012 14:09: Zou u ook eens aandacht kunnen besteden aan het activeren van de vrije reisdagen voor 60-plussers. Er moeten "stappen worden gezet" nadat je bij de kaartenautomaat "Bestellingen opgehaald" hebt. Maar watvoor stappen? De voorlichting van NS op stations waar geen loket meer is is zo onduidelijk.
avatar
365721 op donderdag 7 juni 2012 14:08: Als seniorweb had ik wel iets meer uitleg willen hebben zo als keuze kaart hoe dat moet reizen Want dat is een groot brobleem bij senioren Hoe dat moet want je voelt je erg onzeker als je hem heb op geladen of het er wel opstaat want bij mij èèn keer wel en de ander keer weer niet Dat word niet bevestigd op die automaat
avatar
Bertha38 op donderdag 7 juni 2012 13:38: En toen..........? Hoe luidt de instructie onder "Bestelling ophalen"?
Woordenboek
Home Sluiten
Computerwoordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.