OV-chipkaart: in- en uitchecken
Met uw OV-chipkaart is goed in- en uit te checken belangrijk om boetes of verkeerde saldoafschriften te voorkomen. Bekijk hier hoe het werkt.
Waardering:
4,1 (53 stemmen)
Bekijk hoe u in- en uitcheckt
Wij laten u zien hoe u in- en uitcheckt bij de poortjes bij de trein. Lees eventueel eerst tips over het bekijken van deze video.
Wilt u uw OV-chipkaart voor de eerste keer voor een treinreis gebruiken? Let er dan op dat u de OV-chipkaart activeert voor het reizen met de trein.
Verschillende typen lezers
In de video hebt u een kaartlezer van de NS gezien. In principe werken alle lezers hetzelfde, maar ze kunnen er wel anders uitzien.
Uitchecken bij een overstap?
Reist u met de trein van de NS en stapt u over op een andere NS-trein? Dan is tussendoor uit- en inchecken niet nodig. Als u dit wel doet, betaalt u een dubbel starttarief en dat is natuurlijk zonde.
Wanneer u echter moet overstappen tussen twee typen vervoer, dan moet u wél eerst uitchecken en daarna weer inchecken. Bijvoorbeeld als u eerst een stukje met de metro hebt gereisd en vervolgens overstapt op de tram. Of wanneer u van de bus naar de trein gaat.
Voor meer uitleg en voorbeelden bekijkt u het uitgebreide overzicht over in- en uitchecken bij het overstappen.
Help, ik ben niet goed ingecheckt
Het kan voorkomen dat u per ongeluk uitcheckt, terwijl u wilde inchecken, of andersom. Bijvoorbeeld als u wilde controleren of u wel goed in- of uitgecheckt was. Wacht dan twee minuutjes, dan kunt u weer opnieuw in- of uitchecken.
Vergeten uit te checken?
Bent u aan het einde van uw reis vergeten uit te checken? Dat is geen ramp, via de website uitcheckgemist.nl kunt u uw geld terugvragen. Op deze website is het ook mogelijk om een 'alert' in te stellen. Dan krijgt u een mailtje met de mededeling dat u bent vergeten uit te checken en het saldo kunt terugvragen.
Meer informatie
Wilt u meer weten over reizen met de OV-chipkaart? Voor meer informatie over de
OV-chipkaart kunt u op onze website terecht of surft u naar
www.ov-chipkaart.nl.
Meer over dit onderwerp
Computerhulp nodig?
Hebt u een vraag naar aanleiding van dit artikel? SeniorWeb-leden kunnen hun vraag stellen aan de vrijwilligers van PCHulp. Nog geen lid, maar wel hulp nodig? Ontdek dan de voordelen van het SeniorWeb-lidmaatschap.
PCHulp aanvragen Bekijk het lidmaatschap
U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.
Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:
- Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
- Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
- Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
- Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.
De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:
- Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
- Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.