Menu Zoek

Waarschuwing gemiste check-uit OV-chipkaart

300118_uitcheckgemist_home(1)

De meeste reizigers zijn wel bekend met de OV-chipkaart. Maar uitchecken na een reis kan je weleens vergeten. Stel daarom een e-mailalert in.

Om in Nederland te reizen met de trein, tram, bus of metro is een OV-chipkaart of bankpas nodig. Wekelijks maken ruim drie miljoen mensen gebruik van de OV-chipkaart. Met zulke aantallen is het logisch dat elke dag reizigers vergeten uit te checken. Ook weleens vergeten langs een check-uit te gaan? Vraag dan saldo terug via Uitcheckgemist.nl. Dit kan zowel met een persoonlijke als een anonieme OV-chipkaart.

Om saldo terug te vragen, vult u eerst de gegevens van de OV-chipkaart in op Uitcheckgemist.nl. Bekijk vervolgens de gemaakte reizen en selecteer de reis met gemiste uitcheck en geef de halte of het station aan.

Naast saldo terugvragen is het op de website ook mogelijk om u aan te melden voor een alert. U ontvangt voortaan een mail als u saldo kunt terugvragen.

  • Open een internetbrowser en surf naar Uitcheckgemist.nl
  • Klik rechts in het blauwe vak op Nu aanmelden of wijzigen/ beëindigen.
    Alert instellen uitgecheckt gemist
  • Vul onder 'Kaartnummer' uw nummer in. De eerste vier cijfers staan al ingevuld.
  • Vul onder 'Geldig tot' de datum in die staat vermeld op de kaart.
  • Zet een vinkje voor Ik ben de rechtmatige houder van deze OV-chipkaart en geef toestemming voor het tonen van ritten waarbij ik niet heb uitgecheckt.
  • Klik op Volgende stap.
  • Vul uw geboortedatum in indien u een persoonlijke OV-chipkaart hebt.
  • Klik op Volgende stap.
  • Vul uw e-mailadres in.
  • Klik op Aanmelden.

De aanmelding wordt per mail bevestigd. Vergeet u in het vervolg uit te checken, dan ontvangt u een melding op de mail. Na het missen van een check-uit kan je niet meteen geld terug te vragen. De rit moet eerst geregistreerd worden. Dat is meestal binnen veertien dagen na de reis. De e-mail wordt pas gestuurd als de rit geregistreerd is.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.