Waarschuwing gemiste check-uit OV-chipkaart

Artikel

De meeste reizigers zijn wel bekend met de OV-chipkaart. Maar uitchecken na een reis kan je weleens vergeten. Stel daarom een e-mailalert in. 

Niveau:
Gemiddeld
Waardering:
5,0 / 5 (1 stem)
SeniorWeb
SeniorWeb
Gewijzigd op 29 jun 2023

Waarschuwing bij vergeten uitchecken

Om in Nederland te reizen met de trein, tram, bus of metro is een OV-chipkaart of bankpas nodig. Wekelijks maken ruim drie miljoen mensen gebruik van de OV-chipkaart. Met zulke aantallen is het logisch dat elke dag reizigers vergeten uit te checken. Ook weleens vergeten langs een check-uit te gaan? Vraag dan saldo terug via Uitcheckgemist.nl. Dit kan zowel met een persoonlijke als een anonieme OV-chipkaart.

Saldo terugvragen OV-chipkaart

Om saldo terug te vragen, vult u eerst de gegevens van de OV-chipkaart in op Uitcheckgemist.nl. Bekijk vervolgens de gemaakte reizen en selecteer de reis met gemiste uitcheck en geef de halte of het station aan.

Aanmelden voor alert

Naast saldo terugvragen is het op de website ook mogelijk om u aan te melden voor een alert. U ontvangt voortaan een mail als u saldo kunt terugvragen.

  • Open een internetbrowser en surf naar Uitcheckgemist.nl
  • Klik rechts in het blauwe vak op Nu aanmelden of wijzigen/ beëindigen.
    Alert instellen uitgecheckt gemist
  • Vul onder 'Kaartnummer' uw nummer in. De eerste vier cijfers staan al ingevuld.
  • Vul onder 'Geldig tot' de datum in die staat vermeld op de kaart.
  • Zet een vinkje voor Ik ben de rechtmatige houder van deze OV-chipkaart en geef toestemming voor het tonen van ritten waarbij ik niet heb uitgecheckt.
  • Klik op Volgende stap.
  • Vul uw geboortedatum in indien u een persoonlijke OV-chipkaart hebt.
  • Klik op Volgende stap.
  • Vul uw e-mailadres in.
  • Klik op Aanmelden.

De aanmelding wordt per mail bevestigd. Vergeet u in het vervolg uit te checken, dan ontvangt u een melding op de mail. Na het missen van een check-uit kan je niet meteen geld terug te vragen. De rit moet eerst geregistreerd worden. Dat is meestal binnen veertien dagen na de reis. De e-mail wordt pas gestuurd als de rit geregistreerd is.

Delen E-mail Facebook Pinterest WhatsApp Printen Woordenboek

Bent u geholpen met dit artikel?

Laat weten wat u van dit artikel vond, daarmee helpt u de redactie van SeniorWeb én andere gebruikers van de website.

Geef uw waardering:

Meer over dit onderwerp

Bekijk meer artikelen met de categorie:

Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb

Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.

naar boven