Menu Zoek

Betalen met Apple Pay op iPhone

Betalen met Apple Pay op iPhone
De portemonnee kan voortaan thuisblijven. Want met Apple Pay betaalt u gemakkelijk en contactloos met een iPhone.

Apple Pay is een betaaldienst van Apple op onder andere de iPhone en Apple Watch. De dienst maakt betaalpassen overbodig. De pasjes blijven gewoon rustig in de portemonnee zitten of hoeven eigenlijk zelfs niet meer mee. Apple Pay werkt overal waar u contactloos kunt betalen. In plaats van een pinpas, houd u de iPhone even bij de betaalautomaat. Daarnaast kunt u ook in apps en op verschillende websites met de dienst betalen.

Betalen met Apple Pay is veilig. De grootste banken in Nederland werken mee aan het betaalsysteem. De gebruiker koppelt de betaalpas van een bank aan Apple Pay. Het toestel slaat de betaalpas en de transactiegegevens niet op het apparaat op. 

Voor elke betaling moet de gebruiker akkoord geven met de vingerafdrukscanner, gezichtsherkenning of ontgrendelingscode van de telefoon. Daarnaast gaat het betalen met de Apple Pay in winkels via een contactloze communicatiemethode, NFC genaamd. Hierdoor kan iemand alleen betalen als de telefoon minder dan tien centimeter van het pinapparaat verwijderd is. 

Apple Pay is beschikbaar op de iPhone SE en iPhone 6 of hoger. Ook mensen met een Apple Watch kunnen zo contactloos betalen via het horloge. Daarnaast is de dienst toegankelijk op nieuwere modellen van de iPad. Op het apparaat moet de app van een deelnemende bank staan. Daarnaast is een Apple ID nodig. Dat is een account bij Apple.

De volgende banken in Nederland werken met Apple Pay:

  • ABN AMRO (Maestro-kaarten)
  • Adyen
  • American Express
  • ASN
  • Bank of America
  • Bitpanda
  • Bunq
  • CleverCards
  • Curve
  • Emburse
  • Factorial HR
  • Finom
  • Giftify
  • iCard
  • ICS
  • Incharge Service LTD
  • ING
  • Jeton Wallet
  • Klarna
  • Knab
  • Monese
  • Moss
  • N26
  • NAGA Pay
  • One4All
  • Openbank
  • Payhawk
  • Payquicker
  • Paysend
  • Paysera
  • Pleo
  • Pliant
  • Rabobank
  • Regio
  • Revolut
  • Roomex
  • SNS
  • Soldo
  • Stocard
  • SumUp
  • SWAN
  • Tranzer
  • Van Lanschot Kempen
  • Visma's Spend Cloud
  • Viva Wallet
  • Wise
  • Yokoy
  • XXimo
  • ZEN.COM

Activeer Apple Pay via de app van de bank. Gebruikt u nog geen app van de bank? Download dan de app en stel hem in. Bent u klant bij ING, Rabobank of ABN Amro, lees hierover dan meer in de artikelen 'App ING Mobiel Bankieren activeren', 'Account aanmaken Rabobank-app' of 'Mobiel bankieren met ABN AMRO'.

De stappen voor het activeren van Apple Pay verschillen per bank. Hieronder staat een algemene beschrijving die u op weg kan helpen bij de verschillende banken:

  • Open de app van de bank.
  • Open het menu van de app. Tik daarvoor bij bijvoorbeeld Rabobank en ING op Service. Het kan bijvoorbeeld ook 'Instellingen' zijn. Tik daarna bij ING nog op Je app-instellingen.
  • Tik op Apple Pay.
  • Hebt u meerdere rekeningen? Tik dan op de rekening die u wilt toevoegen aan Apple Wallet.
  • Tik op een knop die lijkt op Zet (je betaalpas) in Apple Wallet.
  • Kies, indien gevraagd, aan welk apparaat de kaart toegevoegd moet worden.
  • Tik op Volgende.
  • Tik op Akkoord om de voorwaarden te accepteren.
  • U kunt kiezen om de betaalkaart als standaardkaart in te stellen. Dit betekent dat deze kaart automatisch geselecteerd wordt als u Apple Pay gebruikt.

De betaalpas staat nu in de Wallet. U kunt nu met de telefoon betalen.

Apple Pay werkt op alle plekken waar u ook contactloos kunt betalen met de pinpas. Geef in de winkel aan dat u wilt pinnen. Pak uw mobiel en volg onderstaande stappen:

  • Druk tweemaal op de zijknop aan de rechterkant van de iPhone.
  • Gebruik gezichtsherkenning, vingerafdruk of de toegangscode voor identiteitscontrole. Dat gaat op dezelfde manier zoals u normaal de telefoon ontgrendelt.
  • Houd het apparaat bij de lezer van het betaalapparaat.

De betaling is gedaan en de mobiel kan weer opgeborgen worden.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.