Menu Zoek SeniorWeb 25 jaar

De accountbeheeropties van iPhone en iPad

Openingsbeeld accountbeheeropties van iPhone en iPad

De iPhone en iPad kennen verschillende opties om het account te beheren. Wijzig bijvoorbeeld het wachtwoord en stel een andere accountafbeelding in.

De meeste gebruikers van iPhone en iPad hebben een Apple ID. Dat bestaat uit een gebruikersnaam en wachtwoord. Zodra iemand een nieuwe iPhone of iPad voor de eerste keer aanzet, verschijnt er al gauw een verzoek om een Apple ID aan te maken. Zo’n account geeft toegang tot diverse handige diensten van Apple, zoals iCloud, iMessage en de App Store. Hebt u geen Apple ID? Lees dan eerst ‘Apple ID aanmaken’.

Bezitters van een Apple ID kunnen hiervan het wachtwoord wijzigen. Stel bijvoorbeeld een veiliger wachtwoord in:

  • Tik op Instellingen. Dat is het pictogram van het tandwiel.
  • Tik bovenaan op uw naam om de accountopties van de Apple ID te openen.

Instellingen Apple ID openen op iPhone

  • Tik op Wachtwoord en beveiliging.
  • Tik op Wijzig wachtwoord.
  • Mogelijk vraagt het toestel om een toegangscode. Voer in dat geval de zescijferige code in. Wanneer de iPhone of iPad niet om een toegangscode vraagt, verschijnt er een andere optie om uw identiteit te controleren. Voer dan hiervan de instructies uit.
  • Typ achter ‘Nieuw’ een wachtwoord. Dat moet bestaan uit minimaal acht karakters. Gebruik in elk geval een cijfer, hoofdletter en kleine letter.
  • Typ achter ‘Verifieer’ nogmaals het wachtwoord.
  • Tik op Wijzig.
  • Tik eventueel op Log andere apparaten uit. Hebt u nog meer Apple-apparaten, dan kunt u hierop opnieuw inloggen.

Bij elke Apple ID hoort een accountafbeelding. Misschien hebt u hiervoor eerder een portretfoto of andere afbeelding gebruikt. Stel op een iPhone of iPad desgewenst een andere afbeelding in:

  • Tik op Instellingen. Dat is het pictogram van het tandwiel.
  • Tik bovenaan op uw naam om de accountopties van de Apple ID te openen.
  • Tik onder de huidige accountafbeelding op Wijzig.
  • Selecteer een nieuwe afbeelding:
    • Staat de foto of afbeelding al op het toestel?
      • Tik op Kies foto.
      • Tik op het gewenste plaatje.
      • Pas eventueel de afbeelding aan
      • Tik op Kies.
    • Gebruikt u liever een nieuwe foto?
      • Tik op Maak foto om de camera van de smartphone of tablet te activeren.
      • Tik op het pictogram met de dubbele pijl om tussen de voorste en achterste camera te wisselen.
      • Kijk in de cameralens en tik op de middelste knop om een kiekje te maken.
      • Alles wat binnen het ronde kader valt, hoort bij de toekomstige accountafbeelding. Veeg over het scherm om de foto goed te zetten. Spreid twee vingers of maak een knijpbeweging om in en uit te zoomen.
      • Tik op Kies of Gebruik foto.

Een Apple ID bevat allerlei persoonsgegevens. Klopt er iets niet of wilt u wat wijzigen? Pas bepaalde persoonsgegevens rechtstreeks op een iPhone of iPad aan, zoals een naam, geboortedatum of e-mailadres:

  • Tik op Instellingen. Dat is het pictogram van het tandwiel.
  • Tik bovenaan op uw naam om de accountopties van de Apple ID te openen.
  • Tik op Naam, telefoonnummers, e-mail.
  • Controleer de gegevens en beslis of u iets gaat wijzigen. Tik op uw huidige naam of geboortedatum wanneer u deze gegevens wilt aanpassen.
  • Tik op Wijzig > Voeg e-mail of telefoonnummer toe om nieuwe contactgegevens op te geven. Kies hierbij tussen Voeg een e-mailadres toe of Voeg een telefoonnummer toe.

Apple verkoopt diverse abonnementen en apps. Op een iPhone of iPad kunnen gebruikers rechtstreeks bedragen afrekenen. Kies een andere betaalmethode en pas eventueel adresgegevens aan:

  • Tik op Instellingen. Dat is het pictogram van het tandwiel.
  • Tik bovenaan op uw naam om de accountopties van de Apple ID te openen.
  • Tik op Betaling en verzending. Hier staan de betaalmethoden die momenteel zijn ingesteld.
  • Staat er nog niets ingesteld, typ dan het wachtwoord van de Apple ID.
  • Tik op Ok.
  • Wilt u op een andere manier betalen, bijvoorbeeld via iDEAL, PayPal of met een creditcard? Tik dan op Voeg betaalmethode toe.

Betaalmethode toevoegen op- Phone

  • Tik op de gewenste betaalmethode. Afhankelijk van de keuze dient u gegevens van een creditcard, bankrekening of PayPal-account op te geven. Vul alle openstaande velden in.
  • Pas bij de gekozen betaalmethode zo nodig het rekeningadres aan. Tik hiervoor onderaan op de naam en adresgegevens.
  • Koopt u met een iPhone of iPad weleens spullen in de Apple Store? Geef dan een afleveradres op. Tik hiervoor in het instellingenscherm ‘Betaling en verzending’ op Voeg een afleveradres toe. Voer vervolgens de juiste persoons- en adresgegevens in. Bevestig met Gereed.

Vraag in de accountinstellingen op een iPhone of iPad eenvoudig abonnements- en aankoopgegevens op. Deze informatie is gekoppeld aan de Apple ID. Zie bij welke Apple-diensten u een abonnement hebt lopen. Bekijk een overzicht van apps die u in het verleden hebt gedownload. Volg deze stappen:

  • Tik op Instellingen. Dat is het pictogram van het tandwiel.
  • Tik bovenaan op uw naam om de accountopties van de Apple ID te openen.
  • Tik op Media en aankopen.
  • Tik op Toon account.
  • Typ zo nodig het wachtwoord van uw Apple ID in en tik op Log in.
  • Veeg naar boven en tik op Abonnementen of Aankoopgeschiedenis. Pas in het instellingenvenster ‘Aankoophistorie’ eventueel het datumbereik aan. Standaard staat dat op 90 dagen, maar u kunt ook verder terug.

Wilt u aankopen en abonnementen met andere gezinsleden delen? Lees hiervoor de tip ‘Delen met gezin op Apple-apparaten’.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.