E-mail instellen op de tablet en smartphone
Hoe krijgt u uw e-mail werkend op de tablet of smartphone? We leggen het uit voor de mail van uw provider, voor Gmail en voor Outlook.com.
Providermail: POP versus IMAP
Voorbereidingen IMAP
Voordat u uw e-mailaccount van de provider op de tablet of smartphone kunt zetten, dient u de volgende gegevens bij de hand te hebben:
- Het e-mailadres dat u van de provider hebt gekregen.
- De gebruikersnaam die u van de provider hebt gekregen (dit is soms uw e-mailadres, maar niet altijd).
- Het wachtwoord dat daarbij hoort.
- Het adres van de server die de binnenkomende post regelt.
- Het adres van de server die de uitgaande post regelt.
U hebt al deze gegevens van uw provider ontvangen. Zoals gezegd ondersteunen niet alle providers IMAP. Hieronder een overzicht van de servers die de grote providers gebruiken. Maar controleer, bij de gegevens die u van uw provider hebt ontvangen, ook zelf of deze nog steeds juist zijn.
Provider | Server inkomende post | Server uitgaande post |
Alice (Tele2) | geen IMAP | geen IMAP |
Caiway/Kabelfoon | geen IMAP | geen IMAP |
Chello (Ziggo) | imap.ziggo.nl | smtp.ziggo.nl |
KPN | imap.kpnmail.nl | smtp.kpnmail.nl |
Online | imap.online.nl | smtp.online.nl |
Tele2 | geen IMAP | geen IMAP |
Telfort | imap.telfortglasvezel.nl | smtp.telfortglasvezel.nl |
UPC (Ziggo) | imap.ziggo.nl | smtp.ziggo.nl |
Versatel (Tele2) | geen IMAP | geen IMAP |
XS4ALL | imap.xs4all.nl | smtp.xs4all.nl |
ZeelandNet | mail.zeelandnet.nl | mail.zeelandnet.nl |
Ziggo | imap.ziggo.nl | smtp.ziggo.nl |
Voorbereidingen POP3
Voordat u uw e-mailaccount van uw provider op uw tablet of smartphone kunt zetten, dient u de volgende gegevens bij de hand te hebben:
- Het e-mailadres dat u van de provider hebt gekregen.
- De gebruikersnaam die u van de provider hebt gekregen (dit is soms uw e-mailadres, maar niet altijd).
- Het wachtwoord dat daarbij hoort.
- Het adres van de server die de binnenkomende post regelt.
- Het adres van de server die de uitgaande post regelt.
U hebt al deze gegevens van uw provider ontvangen. Hieronder een overzicht van de servers die de grote providers gebruiken. Maar controleer, bij de gegevens die u van uw provider hebt ontvangen, ook zelf of deze nog steeds juist zijn.
Provider | Server inkomende post | Server uitgaande post |
Alice | in.alice.nl | out.alice.nl |
Caiway/Kabelfoon | pop.caiway.nl | smtp.caiway.nl |
Chello (UPC) | pop3.chello.nl | mail.chello.nl |
KPN | pop.kpnmail.nl | mail.kpnmail.nl |
Online | pop.online.nl | smtp.online.nl |
Tele2 | pop.tele2.nl | smtp.tele2.nl |
Telfort | pop3.telfort.nl | smtp.telfort.nl |
UPC | pop3.upcmail.nl | smtp.upcmail.nl |
Versatel (Tele2) | pop.tele2.nl | smtp.tele2.nl |
XS4ALL | pop.xs4all.nl | smtp.xs4all.nl |
ZeelandNet | pop.zeelandnet.nl | smtp.zeelandnet.nl |
Ziggo | pop.ziggo.nl | smtp.ziggo.nl |
IMAP instellen
Er zijn zo veel verschillende tablets en smarphones in omloop dat het onmogelijk is ze allemaal hier te bespreken. Maar gelukkig heeft KPN een uitstekende service, die voor elk merk en voor elk toestel laat zien hoe het instellen van mail in zijn werk gaat.
De zogeheten toestelhulp van KPN werkt op de volgende manier:
- Klik hieronder op het merk toestel dat u hebt.
- Klik daarna op uw toestel. Bijvoorbeeld 'Apple iPad Air 10.5 inch'.
- Klik daarna op E-mail > Handmatig instellen.
- Selecteer uw provider. In sommige gevallen kunt u kiezen tussen IMAP of POP3, dus let goed op wat u selecteert. Ook diensten zoals Gmail en Outlook.com staan ertussen.
- Doorloop vervolgens alle stappen, die zijn voorzien van handige plaatjes.
Kies hier het merk van uw toestel: