E-mail overzichtelijk en opgeruimd
Post sorteren
Wanneer u de post die door uw brievenbus naar binnen komt op een stapel bewaart, begrijpt u dat u na verloop van tijd niks meer kunt terugvinden. U sorteert waarschijnlijk de papieren post die binnenkomt. Verzekeringspapieren worden tussen de reclame uitgehaald. Zo werkt het ook met uw e-mail.
U raakt snel het overzicht kwijt als nieuwsbrieven, informatie die u op hebt gevraagd bij instanties, en mailtjes van familieleden en vrienden allemaal in het Postvak IN blijven staan. Orden daarom uw e-mailtjes in mapjes. Dit zorgt voor een opgeruimde mailbox.
Mappen maken
Bij uw e-mail is het van belang dat u goede onderwerpen bedenkt waarmop u uw mailtjes gemakkelijk kunt ordenen. Dit doet u waarschijnlijk ook bij uw administratie. Daar hebt u dan bijvoorbeeld de onderwerpen 'verzekeringen', 'pensioen', 'lidmaatschappen' of 'belasting'.
Bedenk de juiste onderwerpen en maak daar mapjes voor. U kunt denken aan een breder onderwerp zoals 'familie' en 'nieuwsbrieven'. U kunt het ook specifieker maken als u bijvoorbeeld veel e-mail uitwisselt met één persoon, of de SeniorWeb Nieuwsbrief apart in een mapje wilt zetten.
- Hoe u mappen maakt in Windows Live Mail, leest u in stap 1 van 'Windows Live Mail: e-mail sorteren met berichtregels'.
- In Gmail wordt een onderwerp of mapje een label genoemd. Lees hier meer over in het artikel 'Gmail: instellingen en adresboek'.
- Gebruikt u Outlook.com, dan leest u het artikel 'Outlook.com: verder met e-mail'.
E-mails verplaatsen naar een map
Wanneer u verschillende mappen hebt aangemaakt, kunt u daar uw binnengekomen e-mail handmatig inzetten. In de meeste mailprogramma's doet u dit door met de linkermuisknop te klikken op de mail en de linkermuisknop ingedrukt te houden terwijl u de muisaanwijzer naar de map sleept. Boven de map laat u de muisknop los. Het mailtje is nu verplaatst van uw Postvak IN naar de map.
Bij Outlook.com en Gmail werkt het iets anders. U leest in een ander artikel over Outlook.com hoe u berichten verplaatst. Bij Gmail doet u het volgende:
- Zet een vinkje voor het e-mailbericht.
- Klik op het icoon van de archiefmap ('verplaatsen naar')
.
Klik op een label (onderwerp). Het mailtje is nu in een map gezet. De mappen vindt u links in beeld terug.

Mail automatisch sorteren
U kunt de mail die binnenkomt ook automatisch sorteren. Vaak worden dit berichtregels genoemd. Wat berichtregels zijn en hoe u ermee werkt, leest u in de volgende artikelen:
Mail automatisch sorteren: Gmail
In Gmail kunt u uw mail ook automatisch in mappen laten zetten. Daar heet het een ‘filter’ in plaats van Berichtregel. Dit doet u als volgt:
- Open een mailtje waarvan u wilt dat dit voortaan automatisch in een map komt.
- Klik rechts naast het mailtje op het naar beneden wijzende pijltje (‘Meer’).
- Klik daar op Berichten zoals deze filteren.
- De afzender staat al ingevuld, eventueel kunt u ook een onderwerp aangeven waarop het filter moet werken of de woorden die in een mailtje moeten voorkomen.
- Klik op Filter maken met deze zoekopdracht.
- Zet een vinkje voor ‘Postvak IN overslaan’. Het mailtje komt dan direct in een map en niet meer in uw Postvak IN. Dit houdt het overzichtelijk.
- Zet een vinkje voor ‘Het label toepassen’ en klik daarnaast op Label kiezen.
- Klik het label aan waarin u de mail automatisch wilt laten plaatsen.
- Klik op Filter maken.
U weet nu hoe u uw mailbox overzichtelijk en opgeruimd kunt houden!
