Dit artikel is gearchiveerd

U bekijkt een pagina die niet langer door SeniorWeb wordt bijgewerkt. Mogelijk is de informatie verouderd of niet meer van toepassing.
Gearchiveerd op 1 januari 2024.

Minder mobiel en reizen met het ov

Artikel

Reizen met het ov kan best een uitdaging zijn als u minder mobiel bent. Bereid u online goed voor op een reis. Plan bijvoorbeeld extra overstaptijd in, zoek vooraf waar op het station de lift zit of boek begeleiding om de trein in en uit te komen. 

Niveau:
Uitdagend
Waardering:
3,7 / 5 (3 stemmen)
Nynke Vermaat
Nynke Vermaat
Gewijzigd op 4 apr 2024

Ov-reis met extra overstaptijd

Een reis plannen voor alle vormen van openbaar vervoer (bus, tram, trein, metro) kan met 9292. Raadpleeg 9292 via de app voor smartphones en tablets of via de website. Het programma stelt de snelste route samen, maar soms is de overstaptijd wat kort. Stel in dat 9292 rekening houdt met extra overstaptijd, bijvoorbeeld omdat u niet zo snel loopt.

  • Stippel een route uit met de 9292-app. Voor onderstaande stappen gaan we ervan uit dat u een begin- en eindpunt hebt ingevoerd. 
  • Tik op Opties of Extra opties.

     Extra overstaptijd plannen met 9292
  • Geef eventueel aan dat u extra overstaptijd nodig hebt.
    • Zet onder ‘Extra overstaptijd’ een vinger op het blauwe bolletje.
    • Beweeg de vinger naar rechts.
    • Achter ‘Extra overstaptijd’ verschijnt een aantal minuten. Veeg het bolletje naar rechts voor meer overstaptijd en naar links voor minder.
    • Haal de vinger van het scherm er genoeg overstaptijd staat. 
  • Geef eventueel aan dat u graag een route krijgt waarbij u zo min mogelijk hoeft te wandelen. Met deze optie ingeschakeld, kan de reis meer overstappen bevatten en/of langer duren. Tik op het schuifbalkje achter ‘Minder lopen'. Het balkje kleurt blauw als de optie aanstaat.
  • Tik eventueel op het schuifbalkje achter ‘Plan toegankelijk reis’. Daarmee geeft 9292 bij reisadviezen aan waar bijvoorbeeld rolstoelplaatsen zijn en of een overstap met de rolstoel (zelfstandig) mogelijk is. Dat is ook handig voor wie moeilijk ter been is of reist met een kinderwagen of zware koffers. De app geeft geen informatie over de toegankelijkheid van perrons. 
  • Tik op Klaar.

Waar zit de lift op het station?

Vind stationsplattegronden van NS treinstations in de NS-app

  • Tik op de app NS
  • Tik onderaan in het menu op Vertrektijden
  • Tik op de zoekbalk bovenaan en typ de naam van het station waar u informatie over zoekt. 
  • Tik onder de zoekbalk op Kaart
  • Er opent een kaart met alle voorzieningen op het station. In de grijze rondjes staan trappen Trap, roltrappen Roltrap en liften Lift. Uw eigen locatie is zichtbaar in de kaart als blauw bolletje. Het bolletje beweegt mee als u zich verplaatst.

Assistentie voor reizen met de trein

Reizigers met een visuele of lichamelijke beperking kunnen bij de NS begeleiding krijgen bij het in-, uit- of overstappen. Een reisassistent kan u bijvoorbeeld begeleiden tussen perrons of er wordt een helling geplaatst om de trein in en uit te kunnen rijden. Op honderdzestig van de vierhonderd NS-stations zijn deze services aanwezig. Vraag ze gratis aan met een persoonlijk NS-account. 

NS-account maken

Wie al een NS-account heeft, kan volgende deze overslaan.

  • Ga naar de pagina Account aanmaken van de NS.
  • Klik achter ‘E-mailadres' en typ uw mailadres.
  • Als het goed is wordt het adres automatisch ook ingevuld achter ‘Bevestig e-mailadres'. Zo niet, klik hier dan en typ het e-mailadres nogmaals.
  • Klik achter ‘Wachtwoord’ en typ een sterk wachtwoord.
  • Herhaal het wachtwoord achter ‘Bevestig wachtwoord'.
  • Zet een vinkje bij Ik ga akkoord met de voorwaarden.
  • Klik op Aanvragen.
  • Open uw e-mailprogramma en klik op de e-mail van noreply.ns@ns.nl.
  • Klik in de e-mail op Activeer NS-account.

Het NS-account is aangemaakt en actief.

Reisassistentie bij NS aanvragen via website

Wie een NS-account heeft, vraagt telefonisch (030-2357822), via de NS-app of -website reisassistentie aan. Doe dit minstens een uur voor het begin van de reis. Op de computer gaat het als volgt:

  • Ga naar login.ns.nl/login en log in het met uw gegevens. 
  • Als u het account voor het eerst gebruikt, moet u nog wat persoonlijke gegevens invoeren. Vul de velden in en klik op Verder
  • Klik indien nodig op het tabblad Startpagina
  • Scrol iets omlaag en klik onder ‘Snel naar’ op NS-Reisassistentie
  • Klik achter ‘Telefoon mobiel’ en typ op welk telefoonnummer u bereikbaar bent. 
  • Klik onder ‘Mijn assistentiegegevens’ op de hulpmiddelen waarmee u reist. 
  • Vul indien gewenst in wie in geval van nood de contactpersoon is. 
  • Klik onderaan op Opslaan
  • Tijd om de reis te boeken. Klik achter 'Van’ en typ het station waar u opstapt. Klik in de suggesties die verschijnen op het juiste station. 
  • Klik achter ‘Naar’ en typ het station waar u naartoe wilt. Klik ook hier op de juiste suggestie. 
  • Automatisch wordt de huidige datum ingevuld. Klik hier eventueel op om die te veranderen. Typ de juiste datum in cijfers of klik op het pictogram van een kalender en klik op de juiste datum.
  • Klik op de vooraf ingevulde tijd en voer de vertrektijd in. U kunt ook de aankomsttijd invoeren, dan rekent de NS terug hoe laat u moet vertrekken om op tijd aan te komen. Klik in dat geval links van de datum op Aankomst.
  • Klik op Plannen
  • Onder het invulscherm verschijnen reisadviezen. Klik links op een optie en rechts verschijnen meer details. Achter elk station staat of assistentie beschikbaar/nodig is. Klik op het pictogram van een rondje met een ‘i’ erin voor meer informatie. 

    ns reisassistentie boeken

  • Klik links op de reis waarvoor u assistentie wilt aanvragen. 
  • Klik rechts, onder het reisadvies, achter ‘Ontmoetingspunt’ en kies een plek om af te spreken met de reisassistent. 
  • Zet een vinkje bij Ik ga akkoord met de voorwaarden van de NS’.
  • Klik op Boeken.

De reis met assistentie is geboekt. Per e-mail ontvangt u een bevestiging. De reis wijzigen of annuleren kan via ns.nl/reisassistentie, via de app of telefonisch. Kijk voor de meer informatie, bijvoorbeeld de regels waaraan een hulpmiddel moet voldoen, op de website van NS.

Reisassistentie bij de andere treinvervoerders

Bij Arriva-treinen vraagt u reisassistentie telefonisch aan. Het verschilt per regio hoe ver dit van tevoren moet en soms gebruikt Arriva de NS Reisassistentie. Lees er meer over op de Arriva-website. Selecteer uw regio voor specifieke informatie. 

Kijk voor informatie over reizen met een beperking bij Connexxiontreinen op deze website. Keolis (voorheen Synthus) biedt geen service op het gebied van toegankelijkheid, maar zegt volledig toegankelijk te zijn voor rolstoel en scootmobiel.

Mindervalide reizen met de bus

De meeste bussen hebben een lage vloer en uitklapbare plank. In het midden van de bus is een speciale rolstoelplek. Ook hebben de meeste bussen zitplaatsen speciaal voor oudere reizigers, mensen met kleine kinderen, zwangere vrouwen en mensen met een lichamelijke beperking. Scootmobiels zijn doorgaans niet toegestaan is bussen. 

Met de tram als mindervalide

Reizen met de tram verloopt nog niet overal vlekkeloos. Vanuit de Rijksoverheid en vervoersbedrijven worden trams en haltes toegankelijk gemaakt. De RandstadRail en sneltram tussen Utrecht en Nieuwegein zijn bijvoorbeeld al toegankelijk voor mensen met een beperking. 

Delen E-mail Facebook Pinterest WhatsApp Printen Woordenboek

Bent u geholpen met dit artikel?

Laat weten wat u van dit artikel vond, daarmee helpt u de redactie van SeniorWeb én andere gebruikers van de website.

Geef uw waardering:

Meer over dit onderwerp

Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb

Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.

naar boven