Werken met Numbers op de Mac

Artikel

Maak op de Mac een huishoudboekje met Numbers. Of houd in dit rekenprogramma de meterstanden, inkomsten of hypotheekaflossingen bij.

Niveau:
Uitdagend
Waardering:
4,8 / 5 (6 stemmen)
Sanne Couperus
Sanne Couperus
Gewijzigd op 1 dec 2023

Rekenprogramma

Numbers is een rekenprogramma. Het is onderdeel van het iWork-pakket van Apple. Het is vergelijkbaar met Excel van Microsoft Office. Met Numbers kunt u allerlei zaken bijhouden, zoals de kosten van een familiedag, het huishoudbudget of de meterstanden. Vervolgens doet het programma al het rekenwerk.

Gratis op Mac

Numbers is standaard op nieuwe Mac-computers geïnstalleerd. Staat Numbers niet op de computer, download het programma dan gratis via de App Store.

Numbers gebruiken

Open Numbers als volgt:

  • Klik in het dock Dock Balk met pictogrammen voor programma's en mappen in het besturingssysteem MacOS of iOS van Apple. op het pictogram van de Finder Finder .
  • Klik op Apps.
  • Dubbelklik op Numbers.
  • Klik linksonder in het geopende venster op Nieuw document.
  • Klik op het soort document dat u wilt openen. Wij laten 'Leeg' geselecteerd staan.
  • Klik rechtsonder op Maak aan.  

Een nieuw werkblad in Numbers opent en het werk kan beginnen.

In Numbers staan op drie plekken menu's. Allereerst is er de menubalk helemaal bovenin. Elk programma dat op een Mac opent, heeft hier een menubalk staan. De knoppen in de balk verschillen per programma. Alle mogelijkheden van Numbers zijn met behulp van deze balk bereikbaar. Veelgebruikte opties staan ook boven en rechts van het werkveld. Een deel van deze mogelijkheden bespreken we verderop in dit artikel.

Gegevens invoeren

Numbers werkt aan de hand van cellen die in een groot werkblad staan. Elke cel heeft een naam, die bestaat uit een letter en een cijfer. De rijen hebben allemaal een ander cijfer en de kolommen hebben allemaal een andere letter. Cel A1 is de eerste cel linksboven, daarnaast staat B1 en ga zo maar door. In deze cellen kunt u gegevens, invoeren. Zowel woorden als getallen. Met getallen kunnen vervolgens berekeningen worden gemaakt aan de hand van formules. Om gegevens in te voeren klikt u op een cel en begint u met typen. 

Gegevensnotatie

In Numbers kunt u allerlei soorten gegevens bijhouden. Denk aan percentages, data en bedragen. U kunt in het programma aangeven wat voor soort inhoud een cel heeft. Daardoor krijgt de informatie in de cel een bepaald uiterlijk. Zo geeft u bijvoorbeeld een geldbedrag een euroteken en twee decimalen achter de komma. 

  • Klik op een cel om deze te selecteren.
  • Klik in het rechtermenu op Cel.
    Cel
  • Klik op de balk onder 'Gegevensnotatie'.
  • Klik in het uitklapmenu op het gewenste soort gegevensnotatie. Klik bijvoorbeeld in het geval van een geldbedrag op Valuta.
  • Per notatiesoort verschijnen een aantal opties, waarmee u de notatie kunt personaliseren. Denk aan decimalen, scheidingsteken bij duizendtallen en valutateken.

Formules gebruiken

Om Numbers berekeningen te laten maken met ingevulde cijfers, gebruikt u formules. De gebruiker kan zelf een nieuwe formule maken, maar er zijn ook een aantal standaardformules. Dat zijn som, gemiddelde, minimum, maximum, aantal en product. Als voorbeeld gaan we de cijfers van twee cellen optellen met de som-formule.

  • Klik in cel B2 en typ 122.
  • Klik in cel B3 en typ 97.
  • Klik in cel B4.
  • Klik in de menubalk op Voeg in.
  • Klik op Formule > Som.

In cel B4 verschijnt nu het totaal van cel B2 en B3.

Bestand opslaan

Klaar met het werken aan een bestand? Sla het dan op:

  • Klik in de menubalk bovenaan op Archief.
  • Klik op Bewaar.
  • Typ een naam voor het bestand. Geef een bestand altijd een unieke naam. Bestanden met dezelfde naam worden namelijk overschreven.
  • Klik eventueel op het pijltje achter 'Documenten' en navigeer naar de map waarin het bestand moet komen.
  • Klik tot slot op Bewaar.  

Het bestand is later weer te openen met Numbers.

Numbers-bestand exporteren voor Excel

Bestanden in Numbers kunt u ook delen met iemand die Microsoft Excel gebruikt. U moet het bestand dan wel eerst exporteren.

  • Klik in de menubalk op Archief.
  • Klik op Exporteer naar.
  • Klik op Excel.
  • Pas eventueel het aantal Excel-werkbladen aan dat wordt aangemaakt. Wij laten 'Eén per tabel' staan.
  • Klik op Bewaar.
  • Typ een naam voor het bestand.
  • Klik eventueel op het pijltje achter 'Documenten' en navigeer naar de map waarin het bestand moet komen.
  • Klik tot slot op Exporteer.  

Het bestand is nu opgeslagen met de extentie .xlsx. Dit type bestand is zowel in Numbers als in Excel te openen.

Delen E-mail Facebook Pinterest WhatsApp Printen Woordenboek

Bent u geholpen met dit artikel?

Laat weten wat u van dit artikel vond, daarmee helpt u de redactie van SeniorWeb én andere gebruikers van de website.

Geef uw waardering:

Meer over dit onderwerp

Bekijk meer artikelen met de categorie:

Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb

Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.

naar boven