Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Android-Club
App Samsung-email op tablet door Google onbruikbaar gemaakt.
Geplaatst op 25 september 2018 om 20:49 door Rosa

Een week geleden kreeg ik op mijn tablet een mail van Googel met de vraag om in te loggen dan kon er een veiligheid- check van de tablet gedaan worden en iets over instellingen. Dat leek me wel goed. Ik verkeerde in de veronderstelling dat alles wat ik deed op de tablet van of met Google te maken had. Nadat ik ingelogd had met mijn Google account en een paar dingen van de instellingen ingesteld had, ik weet niet wat, rondde ik het maar snel af. Wie schetst mijn schrik en verbazing dat ik niet meer met mijn vertrouwde app kon mailen. Ik kon een berichtje schrijven maar ik niet versturen. Direct daarop kreeg ik een mailtje van Google: "D., je nieuwe Samsung Galaxy Tab A beschikt niet over de nieuwste Google-apps". Ik heb nota-bene al 2 jaar deze Samsung Tab A en mail al die tijd met de Samsung-mail App. En dat zou ik graag weer doen. Omdat ik graag mail op mijn tablet heb ik toen maar de App Gmail gedownload. De berichten komen nu op allebei binnen, die ik dus alleen op de Gmail- app kan beantwoorden. Op de laptop komen ze binnen en gaan weg zoals altijd.

Ik kon nu even verder, maar ik wil dolgraag mijn Samsungmail- app weer kunnen gebruiken.Hoe moet ik dat doen? waar te beginnen? Hopelijk kunnen jullie mij daarmee helpen, daar zou ik erg dankbaar voor zijn. Rosa

 

16 reacties
Dirk Boom zegt:
Het kan zijn dat de Samsung mailapp niet was bijgewerkt. Ik zou hem verwijderen, vanuit de Playstore opnieuw downloaden, en weer inrichten. Hij staat er nog in dus zou het moeten doen.

De Google Mailapp hoeft er niet af, je kunt daarin het ophalen van mail stopzetten. Dan 'denkt' Google niet meer dat je hem niet hebt (wat op zichzelf reclame is). Zo heb ik het ingericht.

Voor een andere keer: ik zou voorzichtig zijn met een link in mail die je vraagt om in te loggen. Het kan ook fishing zijn. Hopelijk heb je de mailafzender gecheckt.

 

Screenshot_20180925-211914_GooglePlayStore.jpg
25 september 2018 om 21:29.
Rosa zegt:

Bedankt Dirk, ik aarzel nog even om de Samsung mail App te verwijderen. Ben ik dan mijn mailtjes kwijt? Ga ik naar 'instellingen' staat onder APP-INFO bij de
( standaard) Apps mijn E-mail app. versie 4.2.74.1 Daaronder heb ik de keus tussen uitschakelen en gedwongen stoppen. Zie geen verwijderen. Daaronder staat hij ingesteld als ''standaard'. Bij Info e-mail staat 'De laatste versie is al geïnstalleerd'. Ik zie ook geen optie 'Bijwerken'. Alles lijkt me goed in orde.
Onder app-info is bij de Gmail-app wel de keus tussen 'uitschakelen' en 'gedwongen stoppen'. Die zou ik er liever afgooien of laten stoppen. Wat nu? gr.v.Rosa

25 september 2018 om 22:42.
Dirk Boom zegt:

De mailinstelling van de Samsung mailapp zal wel IMAP zijn. Dat betekent dat alles ook bij de provider staat, en je de app probleemloos kunt verwijderen. Na herinstalleren en herinrichten van de app komen alle mails en mappen weer terug.
Op mijn smartphone (Samsung S8) is de versie van de Samsung mailapp: 5.0.05.9.
Verwijderen van een app: zoek hem op in de applijst op het toestel (niet bij de instellingen). Als je de app even vasthoudt en weer loslaat, dan komt er een menukeuze om hem te verwijderen. Het kan ook zijn dat je hem in de applijst naar de prullenbak bovenin moet slepen (dit verschilt per Androidversie en per toestel).
Betr de gmailapp: ik heb zelf in de app de accountsynchronisatie uitgezet. Bij mij is de app niet uit de applijst te verwijderen maar je had al gevonden dat hij via de instellingen is uit te schakelen. Dat is voldoende, hij zit niet in de weg als je hem verwijdert uit het startscherm en laat staan in de applijst.

25 september 2018 om 23:11.
Rosa zegt:

Dank je wel Dirk, ik denk er nog over na.

Van mijn App Samsung Email vond ik nu toch onder APP-INFO > ‘App-gegevens in winkel’> de opties ‘verwijderen’en ‘openen’ Dus daar zou verwijderen kunnen,( alleen als het noodzakelijk is).Laatst geüpdatete 13 mei 2018 staat er bij. In de Play Store hem vast even gezocht en gevonden om event. daarna weer te installeren.( daar staat dezelfde updatedatum, dus moet m.i. de mijne ook in orde zijn!)

Via dezelfde weg heb ik nu ook bij de Gmail-app. de keus gevonden: verwijderen of openen! Ik zou bij voorkeur daar die hele Gmail willen verwijderen, mijn vraag is: wat is daar tegen?? of is uitschakelen beter?/ Mijn Samsung-app is m.i. prima in orde, dus kan ik hem toch laten staan? Mocht hat anders blijken kan ik die altijd nog verwijderen en installeren. Graag nog eens je mening, Dirk, dank je wel, Rosa

 

26 september 2018 om 21:13.
Dirk Boom zegt:

Ja dat klopt, je kunt apps ook via de Playstore verwijderen.
Echter via mijn smartphone kan ik de gmailapp daar alleen uitschakelen, niet verwijderen. Misschien is dat voor de tablet anders. Hoe dan ook, verwijderen is een app minder op de tablet, daar is geen bezwaar tegen. Uitschakelen is ook OK, de tablet heeft voldoende geheugen.
Verder: je wilt de Samsungapp laten staan en dat is prima, echter in de vraag staat dat het versturen van mails niet meer lukt. Maar als het versturen nu toch blijkt te werken, dan zou ik niets doen.

26 september 2018 om 21:38.
Rosa zegt:

Misschien was ik onduidelijk. Ik ga er van uit dat mijn Sansungapp prima zal functioneren als de Gmail weg is, maar ga toch twijfelen.Ik had met m'n Googleaccount ingelogd voor een veiligheidscheck, vanaf dat punt kon en kan ik geen mails meer versturen. Ik kreeg toen direct een mail van Google met:"D., je nieuwe Samsung Galaxy Tab A beschikt niet over de nieuwste Google-apps", en heb toen Gmail geïnstalleerd (zie mijn 1ste bericht) De kans zit er toch wel in dat na verwijdering van Gmail ik weer hetzelfde bericht krijg als ik weer met de ander aan de gang ga) Hopelijk help dan verwijderen en opnieuw installeren. ( er staat daarvan wel bij de Playstore"mogelijk niet optimaal geschikt voor uw apparaat", maar heb twee jaar niets gemerkt.)

26 september 2018 om 22:17.
Dirk Boom zegt:

Tja wat is wijsheid. Ik zou de gmailapp uitschakelen, en nog niet verwijderen.
Het zou mij verbazen als de Samsungapp het vanzelf weer gaat doen. Daarom zou ik hiermee 2 stappen overwegen:
1. Mailaccount eruit halen, en dan weer toevoegen. Misschien is dat voldoende. Zo niet, dan:
2. Samsungapp verwijderen en weer installeren.
Mocht het nog steeds niet werken, dan zou ik niet gaan tobben maar óf de gmailapp gaan gebruiken, óf een andere mailapp gaan gebruiken die je bevalt, er staan meerdere in de Playstore.
Bijv: mijn vrouw is tevreden met het gratis Bluemail, ik gebruik het niet-gratis Aquamail (werkt prettig bij veel mailaccounts, ik gebruik er 11).

26 september 2018 om 22:53.
Rosa zegt:

Dank je wel Dirk voor je geduld. Ik ga een paar dingen die je aanraadt proberen. Ik ben weer terug gegaan naar je 1ste antwoord, lijkt me wel wat, maar ik kan bij de instellingen van Gmail niets vinden over ,'ophalen van mail stopzetten'. Kun jij daar nog even iets over zeggen? Graag,kan dit niet op tablet ga ik die app uitschakelen.je hebt gelijk dat je zegt: "ga er niet mee tobben", ik kan met alles verder, waar het op uit loopt hoor je zeker, maar door een druk weekend wordt het wel vlg. week. Nogmaals dank, Rosa.

27 september 2018 om 19:28.
Dirk Boom zegt:

OK. In de gmailapp:
- kies de streepjes linksboven
- kies instellingen
- selecteer het betr. mailadres
- haal het vinkje weg bij e-mail synchroniseren (dit kan wat naar onderen staan)
Dan blijven de mails staan die er al stonden, maar er komen geen nieuwe mails bij.
Gaat lukken!

27 september 2018 om 19:58.
Rosa zegt:

Het vinkje heb ik weggehaald. Vanaf de laptop een mail verzonden ( provider adres) naar het Gmail.com adres, kwam alleen binnen op mijn Samsung app.!! Maar direct kreeg ik een mail van Google op mijn Samsung! 'kritieke beveiligingsmelding en Inlogpoging is geblokkeerd> activiteit controleren. Toen nog een mail met : 'herken je dit adres niet? klik dan hier'. Mooi, ik vermoed en is te hopen dat ze het hierbij laten, maar ik vul geen wachtwoorden meer in, want het eind is er van weg. Nu morgen de mailtjes afwachten of het goed gaat. Je hoort nog van mij, bedankt. Prettig weekend. Rosa
Dirk ik heb te vroeg gejuichd,een mail van de Samsung app naar mijnzelf kon ik niet versturen. Nu maar weer even pauze nemen.Jammer

27 september 2018 om 21:27.
Dirk Boom zegt:
Het kan zijn dat je eenmalig in google moet antwoorden: 'ja dat was ik'.
Nu is de Samsungapp voor google waarschijnlijk geblokkeerd.
Het is lastig om dit vanaf afstand in orde te maken. Misschien even hulp halen, ingewikkeld is het niet maar praten en meekijken werkt beter dan dit medium.
Ook een goed weekeind gewenst!
27 september 2018 om 22:13.
Rosa zegt:

Ik zou aan Dirk nog even de afloop laten weten met mijn email-apps. Ik ben al wat gewend geraakt aan de Gmail. Toch waagde ik vandaag nog even om hem uit te schakelen, wat ik nog niet eerder gedaan had. Maar ik kreeg waarschuwingen e.d. van Google over inlogpogingen etc..: was u dat? enz. heel gedoe. Mijn Samsung app heb ik uitgeschakeld. Nu accepteer ik maar de Gmail, ik moest hem weer installeren. Nu heb ik een vraag: Bij het uitschakelen was ik gelijk mijn Icoon op het scherm kwijt. Bij weer installeren is hij niet teruggekomen. Langs de omweg naar 'mijn apps' moet ik nu m,n Gmail openen.Kunt u of iemand mij vertellen hoe ik op mijn scherm de Icoon weer kan plaatsen? Ik kan het niet vinden, veel dank. Rosa

9 oktober 2018 om 20:55.
Dirk Boom zegt:

Jawel dat gaat lukken:
Houd de vinger op de app. Wacht even, blijf de vinger op de app houden, en verplaats de vinger. De app gaat mee. Als je hem maar ver genoeg verplaatst, dan komt het startscherm tevoorscherm. Als de app op de juiste plek staat, laat hem dan los.

9 oktober 2018 om 21:27.
Rosa zegt:

Dirk, een 'losse' App kan ik niet vinden. Bij instellingen> Apps , kun je niets verschuiven, bij Play Store > mijn Apps+Gammes staat de Gmail -openen.
Waar is een App-Icoon?? Niet op het 2de scherm met alle Apps. Daar is ook een App
waaronder 'Google' staat. Bij openen staan wel Apps van Google: Google+ Drive etc. Maar geen Gmail. Kun je nog andere aanwijzingen geven Dirk?

9 oktober 2018 om 22:09.
Rosa zegt:

Dirk : Gevonden. Bij de Google Apps staat bovenaan : toevoegen, zag ik niet. En ik moest naar onder scrollen. Ze staan op Alfabet, dus onder de G..Daar kon ik hem verschuiven. Ja hoor, hij werkt. bedankt Dirk. groet, Rosa

9 oktober 2018 om 22:17.
Dirk Boom zegt:

Graag gedaan Rosa.

9 oktober 2018 om 22:49.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Android-Club?
Android-Club