Berichtdetails
Waarom: er zijn smartphones die niet alleen hun dataverkeer (whatsapp, mail, internet, facebook) via 4G doen als dat beschikbaar is, maar ook spraak.
Ik heb hier betr. spraak problemen mee gehad in het buitenland: als ik op mijn S8 werd gebeld, ging wel de smartphone over maar zodra ik het gesprek opnam, viel het weg. Na overleg met de provider heb ik bellen over 4G uitgezet en daarmee was het probleem over. Dataverkeer blijft dan wel via 4G gaan.
Hallo Dirk,
Lijkt mee een vreemde ervaring voordat je erachter bent wat het probleem is.
Schakelt het toestel voor spraak blijkbaar niet automatisch naar 2G.
Blijft voor mij wel een vraagje open:
Op mijn Motorola Moto G5 heb ik geen schakelaar voor Bellen via 4G.
Betekent dit wellicht dat ik dan sowieso via 2G bel?
Groeten,
Zegert
Toevoeging:
Via deze pagina heb ik waarschijnlijk de verklaring gevonden: is iets speciaal voor nieuwere toestellen EN afhankelijk van de provider.
@Zegert; dat is helemaal correct. De meesten kennen wel het verschil tussen 4G (LTE) en 2G. Daar is inmiddels ook voor een aantal providers en smartphones de functie VoLTE (Voice over LTE) en VoWifi (Voice over Wifi) bijgekomen. Dit laatste kun je overigens zien in de statusbalk van je telefoon als een Wifi tekentje met telefoon. Tenminste, in elk geval bij Android 8 (Oreo). Bij Android 9 (Pie) zie ik deze inmiddels niet meer, maar bel wel via Wifi c.q. VoLTE.
Kortom, niet elke provider en niet elke smartphone is daarmee uitgerust.
Bij KPN in NL werkte dit (4G spraak aan) prima, maar in het buitenland dus niet (andere provider).
@Zegert Na een paar keer dit probleem heb ik vanuit het buitenland contact met KPN opgenomen. Eerst lag het aan mij maar de 2e lijns helpdesk wist hoe het kwam, en zo was het snel opgelost.
Ik laat 4G spraak nu maar uitstaan. Jammer dat de werking provider afhankelijk is, hier loop je dus in het buitenland al gauw tegenop.
Dat is wel jammer want blijkbaar beviel het goed.
Het is dan of uitschakelen zodra je de grens over gaat of wachten tot het wat meer algemeen is geworden.
Zo gaat dat soms: nieuwe techniek is niet altijd algemeen bruikbaar.
Het verschil heb ik niet gemerkt, eerlijk gezegd. Het stond gewoon aan.
Automatisch mobiel bellen via wifi zou ik wel willen want waar ik woon is het mobiele bereik minimaal. Er zijn uiteraard oplossingen zoals bellen via whatsapp.
En ..... n.a.v. het artikel dat ik bij aanvang van deze post aanhaalde, zie schermafdruk (de icon van een telefoon + wifi teken), Ben noemde het al.
'Bellen via Wi-Fi' staat op 'Aan' in de instellingen van de bellen-app, met 'Voorkeur mobiele netwerk' (lijkt mij raadzaam want ook wifi-bellen werkt niet in het buitenland). Ik ben nu verlost van het bereikprobleem in en om huis.
KPN legt het op deze plek uit.
Je leest er ook over in dit artikel.

Vanaf iOS versie 12.1 wordt bellen via WiFi nu ook ondersteund door KPN vanaf de iPhone6 (met dank aan Dirk Boom). Hievoor moeten wel eerst de aanbieder-instellingen worden bijgewerkt door naar Instellingen / Algemeen / Info te gaan. Als de instellingen nog niet zijn bijgewerkt, dan komt de vraag vanzelf om dit te doen. Daarna kan je deze functie aanzetten bij Instellingen / Mobiele aanbieder.
Bellen via WiFi bij KPN gaat wel gewoon van je bel-minuten af.
Het is na te lezen bij de KPN-link in mijn vorige reactie.
Ik heb ter verduidelijking met de KPN helpdesk gechat:
- bij bellen over wifi zou wifi als een soort versterking van het mobiele signaal fungeren;
- bij bellen/gebeld worden over 4G verschilt de interne informatie tussen:
1. het toestel zou buiten NL automatisch terugschakelen naar 2G/3G als 4G bellen aanstaat en je een 4G netwerk tegenkomt;
2. zet in het buitenland de instelling van bellen over 4G uit.
Uiteindelijk vond de helpdesk het antwoord 2 het beste.
Bellen over 4G en bellen over wifi zijn losstaande functionaliteiten, je kunt het apart aan-/uitzetten. Waarom dan wifibellen en 4G bellen in elkaars verlengde worden genoemd, weet ik niet.
Ook op internet is de informatie niet volledig. Men vindt het mooi nieuws maar kennelijk weet nog niemand van de hoed en de rand.
Reactie herzien:
Bellen (normaliter via 2G/3G) en Data (internetten (3G/4G (LTE) / Wifi)) zijn inderdaad verschillende grootheden. Het bellen via 4G (LTE) en Wifi is mogelijk gemaakt om het belsignaal te versterken op plekken met een slecht telefoonbereik. Goed ingesteld wordt automatisch geswitcht tussen VoLTE en VoWIFI.
VoWIFI (Voice over WIFI) maakt gebruik van de door de provider aangeboden telefonieservice, dit in tegenstelling tot VoIP (Voice over Internet Protocol, zoals Skype of bellen via WhatsApp) die gebruik maakt van een IP pakket data service (SIP technologie (Session Initiation Protocol). Omdat VoWIFI dus gebruik maakt van een telefonieservice, gaat gebruik ten koste van de belbundel.
Niet elk netwerk en elke telefoon is hiervoor geschikt c.q. zijn geen samenwerkingsafspraken tussen providers gemaakt. Dit kan betekenen dat het gebruik van VoWIFI in het buitenland niet mogelijk is. Kostentechnisch maakt het verder weinig uit. Het gaat toch ten koste van de belbundel.
Omdat geluid meer bandbreedte vraagt dan data is een minimum bandbreedte van 1 Mbps noodzakelijk. Dat zal tegenwoordig, zeker in Nederland, nauwelijks meer een issue zijn
Ik heb het bellen via internet vandaag soms aan zien staan, soms niet. Op dit moment is het uit, op 2 smartphones. Het lijkt erop dat deze service nog niet stabiel beschikbaar is.
Update hierover dankzij KPN helpdesk: bellen via wifi zoals in de telefoon-app staat, met de (voorkeur-)instelling bellen over mobiel netwerk, gaat alleen aan als het mobiele signaal te zwak wordt. Het klopt dus dat het tekentje daarvan soms aanstaat, en soms uit.
Wilt u zelf een vraag stellen in de Android-Club?
Android-Club