Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Android-Club
Trage App
Geplaatst op 30 oktober 2019 om 13:06 door Peter-ZTM

op mijn Galaxy J6 heb ik de PostNL-app staan en die is ontzettend traag, meer mensen klagen hierover.
Soms duurt het minuten voor een beetje informatie van niks binnen is.
Normaal staat bij mij Wifi ingeschakeld als ik thuis ben op het moment dat die melding van een nieuw bericht binnenkomt.
Als ik tijdens het wachten Wifi uitzet, komt er even een melding dat er iets fout ging (logisch) met de optie om het nog eens te proberen en WHAFF, alles is binnen, in zeg 2 seconden.
Hoe kan dat nu, is mijn Wifi verbinding zo traag?
Even de internet-snelheid gemeten en wat blijkt, via WiFi gaat dat pakweg 10 keer zo snel dan via het 4G netwerk, terwijl je het omgekeerde zou verwachten. Ja, ik woon aan de rand van de stad en het 4G netwerk zal hier niet optimaal zijn.
Doe ik wat fout of zit er in de instellingen wat fout?

12 reacties
Dirk Boom zegt:

Als de app van PostNL de enige app is die traag is bij het binnenhalen van gegevens, dan ligt het aan de app. Als ook andere apps traag zijn, bijv. NOS of NU.nl, of mail incl. bijlagen, dan ligt het aan de internetverbinding.
Dus dat zou je eerst even moeten weten.
Begrijp ik nu dat het wifi traag gaat, en via 4G snel? Dan ligt het aan het wifi en moet dit met meer apps problemen geven.
Aan de app van PostNL valt niets in te stellen, behalve dat je een account hebt ingegeven.
Bij mij geeft de app geen problemen. Hij laat zien welke post in kan vervangen en kan melden wanneer een pakketje wordt bezorgd.
Wat je kunt proberen: de app verwijderen en opnieuw installeren. Soms helpt dat.

30 oktober 2019 om 14:08.
Peter-ZTM zegt:

ik heb weinig vergelijkingsmateriaal maar ik vind die ander apps nou niet echt traag.
Wat die PostNL app binnenhaalt is erg weinig (afbeelding van een brief) en duurt minuten.
Zou je zeggen het ligt aan de app.
Maar nu komt het, zoals je goed hebt begrepen, gaat wifi traag en 4G snel.
Maar als ik de internetsnelheid gaat meten is wifi 35Mb/s en 4G maar 4Mb/s (momentopname),
andersom dus en dat begrijp ik niet.

30 oktober 2019 om 14:21.
Dirk Boom zegt:

De eenheden van wifi en 4G zouden wel eens kunnen verschillen.
Die 35 Mb/s is waarschijnlijk Mbps, dat is iets anders dan Mb/s. Ik wist dit niet maar zie het plaatje van mijn wifi scan via de smartphone.
Ik zou eerst de app verwijderen en daarna opnieuw uit de Playstore halen/installeren.
In de reviews zie ik geen klachten over de snelheid van ophalen, wel over de compleetheid.

Screenshot_20191030-150549_NetworkAnalyzer.jpg
30 oktober 2019 om 15:13.
Peter-ZTM zegt:

Het kan altijd gekker.
Jouw overzichtje klopt wel, de getallen, maar de eenheden?
Een omrekeningshulpje geeft aan:
44,4 MBit/s = 5,55 MByte/s
link:
https://www.eenheden-omrekenen.info/MBit+s+in+MByte+s+omrekenen.php

Ik test de snelheden wel met dezelfde internet snelheid checker van thuis.t-mobile.nl de eerste via google bovenaan, voor zowel wifi als 4G.
Nu is het met wifi 21.8 Mbps.
Ze laten ook even het resultaat zien: 21.8 MBIT/S , weer wat vernieuwde eenheden dus.
(S is het symbool voor "siemens" en dat is de eenheid voor geleidbaarheid ).
Met 4G was het nu 24.6 Mbps.
Het verschilt dus nogal op een dag, maar niet de factor 0,125 , het verschil tussen megabits per seconde en megabytes per seconde.
Het zelfde omrekeningsprogramma geeft aan dat Mb=megabit en MB= megabyte.
Kan het programma van zichzelf wat leren, MBit/s moet dus zijn Mbit/s.

30 oktober 2019 om 16:16.
Dirk Boom zegt:

Dat de internetsnelheid over de dag heen verschilt is niet zo vreemd.
Is de app nu in orde?

30 oktober 2019 om 17:44.
Peter-ZTM zegt:

ik laat het maar even voorlopig want het is niet zo eenvoudig de app te verwijderen en opnieuw te installeren.
Het heeft ook nog te maken met je adres en email enzo. En te testen is het niet, dat hangt af van de post die hier binnen komt en dat is niet zo veel.
Ik weet nu in ieder geval hoe ik snel aan de gegevens kan komen.

30 oktober 2019 om 18:54.
Dirk Boom zegt:

Het verwijderen van een app gaat als volgt: hou de app vast, dan komt het menu om hem te verwijderen. Via de Playstore is hij weer te vinden.
Er is t.b.v. PostNL een account (e-mail + wachtwoord) aangemaakt, die moet je na herinstalleren weer in de app invullen.

30 oktober 2019 om 21:45.
Peter-ZTM zegt:

Toch maar opnieuw geïnstalleerd.
De eerder ontvangen post kwam vrijwel onmiddellijk in beeld.
Probleem denk ik, opgelost.
Bedankt voor het meedenken.

31 oktober 2019 om 10:24.
Dirk Boom zegt:

Ah, mooi dat het is gelukt. Dank voor het melden.

31 oktober 2019 om 12:02.
Peter-ZTM zegt:

Te vroeg gejuicht, vanochtend weer een aankondiging van PostNL ontvangen.
Na 2 minuten wifi maar weer uitgezet, nog eens proberen, binnen 2 seconden via 4G alles binnen.
Lijkt wel of PostNl niet wil dat je dit via wifi binnenhaalt.

5 november 2019 om 11:20.
Dirk Boom zegt:

PostNL zal niets willen, er is iets aan de hand met de smartphone of met het wifi.
De Galaxy J6 is een eenvoudige smartphone (zie test), het zou kunnen dat de app daardoor niet lekker werkt. Maar ik denk eerder aan een wifi probleem.
Misschien moet er eens iemand langskomen om dit te bekijken? (bijv. contact opnemen met PC Hulp van Seniorweb).

5 november 2019 om 14:20.
Peter-ZTM zegt:

al het andere doet het met wifi perfect, dus we houden het er maar op dat de app niet lekker werkt.

5 november 2019 om 14:41.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Android-Club?
Android-Club