Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Android-Club
berichten IN en UIT
Geplaatst op 29 november 2019 om 15:30 door Jako

Ls
Ik kan op mijn samsungtablet (android) al een week geen berichten meer verzenden en ontvangen. Deze meldt geen verbinding met de emailserver. Toch als ik bij instellingen kijkt is de tablet gewoon met wifi verbonden. Ik heb hem al opnieuw opgestart, zonder resultaat. Wat kan ik zelf nog meer doen om het op te lossen?
Jako

47 reacties
HaWee zegt:

je hebt een verbinding met internet,
dat wil niet zeggen dat je ook verbinding hebt met de mailserver.
je kunt de instellingen nakijken van je mailprogramma en je kunt kijken op deze site of je email provider een probleem heeft.
Als je verteld wat je mailprovider is (wat staat er achter @ in je mailadres) en met welke app je je mail leest kunnen we misschien meer gerichte tips geven.

29 november 2019 om 15:37.
Freedom zegt:

Reset je Samsung tablet!
Hoe je dat doet lees je HIER. Kies voor de soft reset methode 1.
Of met jou specifieke type/ serie Samsung tablet even met Google zoeken hoe het dan het resetten werkt.

29 november 2019 om 16:04.
MaritaA zegt:

Veplaatst door beheerder email club, bericht was ook daar geplaatst.




Dirk Boom zegt:
Is er geen storing bij de mailprovider? Bij geen storing zou ik het mailadres uit de app verwijderen en opnieuw toevoegen, meestal helpt dat.
Als de vraag tabletspecifiek wordt, kan je hem beter bij de Android of Apple club stellen.
29 november 2019 om 15:02.

29 november 2019 om 16:19.
MaritaA zegt:

Veplaatst door beheerder email club, bericht was ook daar geplaatst.

Jako zegt:
Dirk
Je bedoelt de mailinstellings account om daar het mailadres weg te halen en opnieuw in te tippen?
Jako

29 november 2019 om 16:20.
MaritaA zegt:

@Dirk
Een vraag over een Samsung tablet stellen in de Apple club?
zie je eigen bericht.

29 november 2019 om 16:34.
Dirk Boom zegt:
@MaritaA Wie weet stond niet in de oorspronkelijke vraag in de e-mailclub dat het Samsung betrof, ik heb het niet gezien toen ik antwoordde. Laten we hier niet over gaan discussiëren.

Jako, ik bedoel dat je in de mailapp die je op de tablet gebruikt, het mailadres kunt verwijderen en daarna opnieuw installeren. Je raakt niets kwijt.
29 november 2019 om 17:23.
Jako zegt:

Henk, de mailserver is @kpnmail.nl. Wat bedoel je met welke app ik de mail leest. Gewoon het standaard mailprogramma wat op de tablet stond. Ingevuld met de volgende in stellingen: inkomend gebruikersn, wachtwoord, imap. kpnmail.nl bev. Typ. SSL poort 993. Uitgaand smtp.kpnmail.nl bev. Typ TLS poort 587.
mvg.Jako

29 november 2019 om 19:49.
Freedom zegt:

@jako,
Je hebt dus wèl een goed werkende wifi verbinding op een andere pc.
(anders kan je je vraag niet in deze club plaatsen)
Dus het probleem ligt dus alleen aan de tablet.
Heb je de tablet ook gereset ?
Ook dan raak je niets kwijt!
zie mijn bericht van 16:04 uur.
Suc6

29 november 2019 om 19:57.
HaWee zegt:

Jako, als je kijkt op de link die ik geef zie je dat KPN momenteel flink storingen heeft en ook de afgelopen dagen op verschillende plaatsen problemen.
Maar die soft reset die Freedom adviseerde kan je probleem mogelijk ook oplossen

29 november 2019 om 20:17.
Dirk Boom zegt:

Volgens Jako is de tablet al helemaal uitgezet en weer aangezet en werkt het al een week niet.
Werkt de webbrowser wel? (even iets opzoeken op internet).
Zo niet, dan het modem resetten (helemaal uit - even wachten - weer aan).
Als de webbrowser werkt, dan is er geen internetstoring en als het al een week duurt, dan is de kans op een KPN storing onwaarschijnlijk, die duurt niet zo lang.
Het lijkt dan eerder op een storing in de gebruikte app (al dan niet standaard) of in de instellingen van het e-mailadres (dat kan er wel goed uitzien maar toch verstoord zijn).
Op de tablet zou ik trouwens geen gmailapp gebruiken maar een andere.
Je zou er even één kunnen downloaden uit de Playstore en kunnen proberen of het wel werkt als het KPN mailadres daarin wordt gezet. Dan kom je dichterbij een oplossing want als het daarin wel werkt, dan ligt de oorzaak toch echt in de andere app die voor mail wordt gebruikt. Probeer uit de Playstore bijv. even Bluemail.
Het is IMAP dus je raakt niets kwijt.

29 november 2019 om 21:15.
Freedom zegt:

Even voor de duidelijkheid; het uit/aan zetten is iets heel anders dan resetten.
( het maakt vast zittende problemen weer los)

29 november 2019 om 21:25.
Dirk Boom zegt:

@Freedom terecht opgemerkt maar resetten is nogal rigoureus voor een mailprobleempje.

29 november 2019 om 22:29.
HaWee zegt:

Freedom adviseert een SOFT reset, daarmee gaat niks verloren alleen evt hickups verdwijnen.

29 november 2019 om 22:36.
Freedom zegt:

Resetten blijft het gemakkelijkste en minste werk,, het is alléén maar even een knopje inhouden..
We zullen het (hopelijk) zien, de bal ligt nu bij Jako.

30 november 2019 om 07:23.
Jako zegt:

Beste allemaal, ik denk dat het opgelost is. Omdat de soft reset via het kleine gaatje niet lukte heb ik Dirk zijn eventuele oplossing eerst gevolgd. Ik heb mijn account @ziggo.nl er in aangebracht, en deze doet het gewoon. Omdat het tablet van mijn zus is en haar mailadres via @kpnmail.nl loopt kan ik het alleen bij haar proberen om haar account opnieuw aan te maken. Dat doe een dezer dagen. Ik laat het weten. Met dank.
Jako
​​​​

30 november 2019 om 19:02.
Freedom zegt:

@Jako, n.a.v. Jou laatste bericht blijkt dat het probleem anders in elkaar zat dan waar (ik) (wij) vanuit ging(en).

Jij schrijft in jou vraag;
citaat; Ik kan op “MIJN”samsungtablet (android) al een week geen berichten meer verzenden.
Dus werd(en) ik (wij) op het verkeerde been gezet en ging(en) (ik) (wij) er vanuit dat het jou tablet was bij jou thuis.
Maar die is van jou zus met haar provider KPN.
Het is dan logisch dat jij bij jou thuis geen verbinding kreeg omdat zij een andere provider ( KPN) heeft dan (Ziggo)
Jij had (bij jou thuis) op haar tablet met jou wifi instelling(en) van Ziggo moeten aanmelden en haar mailaccount ongemoeid moeten laten.

Voorbeeld; jij hebt een eigen tablet met provider Ziggo en jij gaat ermee naar een vriend die als provider Tele 2 heeft, dan moet je aan hem/ haar éénmalig de wifi code van Tele2 vragen en je daarmee aanmelden bij hem/ haar thuis .
Anders krijg je met jou Ziggo geen verbinding bij jou vriend.

Dus “voor elk(e) oplossing is er een probleem”
Bedankt voor je terugmelding.

30 november 2019 om 21:30.
Jako zegt:

Je hebt helemaal gelijk dat ik daar niet duidelijk in ben geweest. Ik had bij mijn zus gedaan zoals ik eerder vermeldde, en dat lukte niet, toen heb ik deze meegenomen. Maar met al jullie info ben ik er achter gekomen van wat ik aan het doen ben kan ook niet. Dus toch wat geleerd. Maar voor mij blijft het toch spannend als ik deze mailapp bij mij zus verwijderd hebt en op nieuw geïnstalleer of dan alles is opgelost. Dat laat ik in iedergeval weten. Tot zover bedank iedereen.
Jako
​​​​​

1 december 2019 om 10:43.
Freedom zegt:

@jako,
Zelf zou ik nog even wachten om de originele mailapp te verwijderen. ( kan altijd nog)

Eigenlijk moet je helemaal opnieuw beginnen.
Wanneer je bij je zus verder gaat;
(Mail)instellingen KPN

Zorg dat het internet van de KPN ( bij haar thuis) op haar tablet weer goed werkt.
Controleer daarna de email van KPN of de gegevens goed zijn ingevoerd.
Haal daarna de stekker van de router/ modem even uit het stopcontact, daarna er weer in.
( De router/ modem wordt opnieuw opgestart)
Kijk dan éérst of het probleem opgelost is.

2 december 2019 om 11:51.
Jako zegt:

@freedom
Kom zojuist van mijn zus, maar heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd.
Ik had het account gewist en geprobeerd om opnieuw in te brengen , maar de volgende tekst werd vermeld. "installatie kan niet worden voltooid. Kan niet veilig verbinden met de server". De stekker uit router/modem had ik al eerder gedaan, maar ook dat bracht mij niet verder. Het moet iets zijn tussen het tablet en server,misschien iets verkeerd aangeklikt in tablet zelf, of moet ik kpn bellen? Ik heb het idee dat als terug ga naar fabrieksinstellingen mij niet helpt, want die blokkade tussen tablet en server los ik dan niet op. Ik heb zojuist bij mij thuis mijn account ingebracht, en dan doet hij het gewoon.
Kun jij nog iets uit de hoge hoed toveren?
Jako

 

2 december 2019 om 15:38.
Freedom zegt:

@jako

Werkt het internet ook niet op de tablet?
Ik zou nu als éérste de KPN bellen.
Ben zeer benieuwd wat zij zeggen!
Anders de tablet even terugzetten naar de fabrieksinstellingen,( maar dan ben je wel alles kwijt en moet je alle instellingen weer opnieuw invoeren)

2 december 2019 om 15:51.
HaWee zegt:

controleer eens op welke manier de tablet verbinding maakt met de router.
bij een kpn router is het soms mogelijk om behalve de normale verbinding via de SSID naam en de beveiligde sleutel ook een soort "gast" verbinding te maken misschien staat hij daar op?

Verder kan de kreet "kan niet veilig verbinden met de server" ook betekenen dat je de instellingen niet goed hebt staan, behalve zaken als pop en imap en serverpoorten kun je ook instellen of er een beveiligde verbinding moet zijn en welke versleuteling etc. Kijk op de site van kpn voor instructie hoe het moet staan.

2 december 2019 om 15:53.
Dirk Boom zegt:

Goed idee om even met KPN te schakelen, het kan nog steeds zo zijn dat er iets niet correct is ingebracht (ik zie daarover achteraf de reactie van HenkW). Anders is er iets met de app aan de hand. Is nu al de suggestie opgevolgd om het via een andere mailapp te proberen? Zie mijn reactie van 29/11 om 21:15 uur.
Het mailadres van je zus moet het trouwens ook doen op je eigen smartphone of tablet en de tablet van je zus moet ook bij jou in huis probleemloos via wifi werken.
IMAP mailadressen werken op alle apparaten in alle omstandigheden. Een KPN mailadres werkt dus ook als je op een Ziggo-netwerk zit en andersom.

2 december 2019 om 16:03.
HaWee zegt:

aanvulling: als je kijkt op deze link dan krijg je na even wachten (of klikken op "toestelhulp wordt geladen") een scherm met heel veel merken (bovenste stuk was bij mij wit, naar beneden en dan komen de merken) klik op Samsung en je krijgt alle modellen te zien, klik daar op en je krijgt instructie hoe het in te stellen.
---ik zie net dat Freedom deze link ook al heeft gegeven.

2 december 2019 om 16:05.
Freedom zegt:

@Jako
Overigen kàn er tussen de mailinstellingen een “dubbele” i.p.v één punt staan, waar je overheen kijkt,
( is mij ook wel eens overkomen)
Wanneer je de mailinstellingen wilt controleren (omdat de mail niet werkt
kan je het beste de e-mailinstellingen eerst verwijderen en daarna opnieuw invoeren.

2 december 2019 om 16:58.
Jako zegt:

Ik neem eerst contact op met kpn, en die "gast verbinding" van Henk zoek ik ook even uit. Ook al om het feit dat ik twee google accounts zie die gebruik zijn door mijn zus haar kleindochter, en niet goed zijn afgesloten, want google vraagt nog om een wachtwoord. Overigens de webbrowser werkt gewoon. Ik hou jullie op de hoogte. Groet
Jako
​​​​​​

2 december 2019 om 17:25.
Freedom zegt:

Aha, er zit dus beweging in.

2 december 2019 om 17:30.
Freedom zegt:

Ik heb het vermoeden dat er een fout zit in de instellingen van de google accounts/ Gmail die de mail van KPN blokkeerd.
”het is maar een vermoeden”

3 december 2019 om 09:27.
Jako zegt:

Ik heb kpn gebeld, maar daar ben ik niet verder gekomen. Omdat ik met het tablet wel kon mailen met mijn ziggoaccount was appels met peren vergelijken. Ik heb samen met kpn door het account programma heen gelopen, en omdat we niet op de tweede bladzijde kwamen om de gegevens voor uitgaande post in te vullen (want dan kwam de blokkade tekst weer) lag het voor hun niet aan kpn maar aan samsung, ik moest deze maar bellen. Daarna heb ik geprobeerd om de mailaccount te installeren op haar telefoon maar ook deze blokkeerde, en dat is een LG. Dus hun antwoord klopt volgens mij niet. Verder heb geprobeerd om de twee googlaccounts, die in de play store zijn aangemaakt, te verwijderen, maar dat is me nog niet gelukt, ik dacht dat ze me om een wachtwoord vroegen. Ik probeer nog achter die wachtwoorden te komen om te verwijderen en daarna ga ik maar naar de fysieke kpn winkel. Wordt vervolgd.
Jako

3 december 2019 om 19:01.
Freedom zegt:
@Jako,
Nu wordt het ingewikkeld.
Ik denk dat je bij een winkel van de KPN met technische vragen ook niet verder komt, zij zijn alleen voor de verkoop en verwijzen je direct naar de helpdesk waar ze je ook niet konden helpen.
Ik zou met de technische dienst van de KPN contact opnemen zodat je een echte technici die zijn vak beheerst aan de lijn krijgt die jou wèl kan helpen met dit probleem.
Ik blijf benieuwd en geïnteresseerd hoe dit probleem opgelost kan worden.

“ Never Give Up”
3 december 2019 om 20:42.
Jako zegt:

@freedom
Kan even duren maar ik kom erop terug.
Jako

3 december 2019 om 20:55.
Dirk Boom zegt:

Probeer nou even de app Bluemail bijvoorbeeld en kijk of het daarmee wel lukt. Dan weet je of het aan de app ligt of ergens anders aan. De Bluemail app is te downloaden uit de Playstore.

3 december 2019 om 22:00.
Jako zegt:

@Dirk
De bluemail app zal ik ook als proef downloaden en uitproberen. Kom ik op terug.
Jako

3 december 2019 om 22:30.
Jako zegt:

In@freedom@henk@dirk
Vandaag met mijn eigen tablet de zaken vergeleken. Nadat ik bluemail gedownload had kon ik ook niet mailen, ik kon nog steeds niet de mailgegevens inbrengen. Daarna ben ik gaan proefmailen met mijn eigen tablet,(wifi van mijn zus ingebracht) en deze deed het gewoon. Dus dan schijnt met de kpn verbinding niets mis te zijn. Verder nog eens goed naar alle mogelijkheden gekeken synchronisaties, accounts etc. Nou zag ik dat de download van de bluemail app wel in de gedownload apps kwam te staan, maar niet tussen de accounts die op toestel gedownload zijn. Dus daar zit iets niet goed dat het ingeven van gegevens afremt, misschien dat dat euvel met een reset opgelost kan worden. Verder geprobeerd de mailapp op haar telefoon te activeren. Hier kon ik gemakkelijk door het programma heen lopen om gegevens in te vullen i. p. v. het tablet, maar op het eind gaf deze toch niet thuis met de mededeling "controleer uw internetverbinding" . Omdat ik internetverbinding had heb ik kpn gebeld, deze wist me te vertellen dat ze een landelijke storing hadden. Met een beetje goede wil kan ik dat morgen oplossen als de storing opgelost is.. Ik neem aan dat er dan toch iets mis is met het tablet zelf. Misschien dat een reset dat oplost, maar er kan natuurlijk ook iets defect zijn. Als de inbreng op telefoon lukt is het op het tablet niet meer zo urgent. Voor eventuele opmerkingen houd ik me aanbevolen en jullie allemaal bedankt.
Jako

5 december 2019 om 19:09.
Dirk Boom zegt:

Het zit niet mee ...
De zin
Nou zag ik dat de download van de bluemail app wel in de gedownload apps kwam te staan, maar niet tussen de accounts die op toestel gedownload zijn.
snap ik niet. Is het toe te lichten?
Er worden namelijk geen accounts (= mailadressen) op een toestel gedownload, hooguit kent hij er een paar vanwege de Android account bijvoorbeeld.
Een mailadres voeg je toe door de mailapp (bijv. Bluemail) te openen en dan te kiezen voor 'account toevoegen' (of dergelijke bewoordingen). Normaliter stelt dit zichzelf bijna automatisch in d.w.z. het vindt zelf de IMAP gegevens.
Betr. Bluemail: kies 'aanmelden met e-mailadres.
Maak in het geval van KPN de voorkeuze 'other Email'. Is eerder wel de juiste voorkeuze gemaakt?
Na intikken van mailadres en wachtwoord zoekt Bluemail er zelf de gegevens bij zoals andere mailapps incl. Mail W10 dat ook doen mits de juiste voorkeuze is gemaakt.

Screenshot_20191205-203957_BlueMail.jpg
5 december 2019 om 20:32.
Freedom zegt:

Hm ,ik wacht ik morgen even af.

Als je de tablet wilt resetten moet je even in Google met het type en serienummer van de tablet zoeken hoe je dat specifiek met de Samsung tablet moet doen.
Er zijn bij nieuwere tablets verschillende methodes.

5 december 2019 om 21:17.
Jako zegt:

@Dirk
Met het blue app downloaden bedoelde ik. Als ik de app gedownload hebt en als mailaccount aanmaak en toevoeg moet deze ook tussen mijn persoonlijke accounts terechtgekomen, maar dat lukt niet ​​​omdat ik de aanmaak van de blue mail ook niet kan afronden. Wat je schrijft klopt wel maar dat is nu juist het probleem, zowel automatisch als handmatig lukt dat. Ik krijg de sites niet meer om de gegevens in te vullen. Dit in tegenstelling tot de telefoon waarover ik schreef.
@freedom
Resetten :Ik dacht al zo als je eerder beschreef Soft door het kleine gaatje te gebruiken of hard terugzetten naar fabrieksinstellingen
Jako

5 december 2019 om 22:04.
Freedom zegt:

@Jako,
Dat resetten (wat ik schreef) klopt.)
Maar het blijkt dat sommige Samsung tablets dat kleine gaatje niet hebben en gaat dan anders d.m.v de Standby-knop
Controleer via Google met het type/serienummer hoe je dat moet doen op de tablet van je zus.

5 december 2019 om 22:15.
Freedom zegt:

@Jako
Rectificatie

SOFT reset.
VAN EEN SAMSUNG TABLET


( even op Google opgezocht, nú moet het zeer gemakkelijk lukken)
Gewoon een “eitje”

https://www.youtube.com/watch?v=EiVWf_08J5c

5FA625A6-8814-4A62-B458-9960014235CD.jpeg
6 december 2019 om 07:22.
Jako zegt:

@freedom, dirk, henk
Gisteren met kpn gebeld, omdat het ook niet aan de storing lag om de mail op de telefoon in te stellen. Bij de laatste ingeving meldde deze weer "controleer uw internetverbinding.". Samen geprobeerd om via de webmail het wachtwoord te controleren. Maar mijn telefoon LG weigerde via webmail naar de juiste site gaan van kpn, deze kwam ook met de mededeling ga terug u komt mogelijk op een onveilige terecht. Omdat dat niet kon, want ik deed het samen met de kpnman, en bij hem ging alles goed, meende hij ten stelligste dat de browser te zwak was, zodat deze eerder sites niet kan inschatten op goed en fout. Ik moest proberen om een andere browser te downloaden en dan hetzelfde herhalen.
Ik zal dat wel doen, maar ik ga mijn zus toch adviseren om een ander toestel te kopen. Daar deze toch geregeld vol raakt, en ik weer ruimte vrij moet maken zou het maar een noodoplossing zijn. De nieuwe browser zou ook weer ruimte innemen, en ze heeft maar 8GB.
Ik wilde jullie toch het voorlopige einde mededelen. Mocht er nog iets interessants naar vorenkomen laat ik het jullie weten.
Jako

7 december 2019 om 12:59.
Dirk Boom zegt:

Oh, als de melding is 'controleer uw internetverbinding', dan ligt het dus niet aan de e-mail of de webbrowser, maar aan de internetverbinding. Het wifi-signaal is dan te zwak of de mobiele dataverbinding is te zwak. De andere reden kan een te vol geheugen zijn en dat is al gauw bij een toestel met slechts 8 GB eigen geheugen.
Smartphones met 8 GB eigen geheugen geven op den duur altijd problemen, dit zijn afraders. Als die 8 GB bijna gevuld is, dan komen de problemen: updates kunnen er niet meer bij, downloads komen niet binnen, apps werken niet goed meer, enz.
Bij een nieuw toestel: neem er een met ten minste 32 GB, liever 64 GB. Prijzen vanaf net iets boven € 200.
Mag ik een suggestie doen: haal er even wat hulp bij om het probleem op te lossen.

7 december 2019 om 13:41.
Jako zegt:
@dirk
Ja, in die richting dacht ikzelf ook, maar omdat er storing was heb ik dat even afgewacht. Het toestelletje is al oud in die tijd bestonden er nog geen hoge GB op de telefoon, vandaar dat ik haar ook aanraad een ander aan te schaffen. Ik hebzelf ook 64GB. Maar met de geste die kpn aangaf daar ga ikzelf mee aan de slag. Is een uitdaging. Bedankt voor de reactie.
7 december 2019 om 15:52.
Freedom zegt:

@Jako,
Begrijp ik het goed dat het probleem met de tablet dus ook niet opgelost is??
Wèl heel jammer dat uiteindelijk de echte oorzaak (voor mij) niet achterhaald kon worden.
Blijft zeer vreemd.

7 december 2019 om 18:07.
Jako zegt:

@freedom
Ik ben er ook nog niet klaar mee, en zeker met het tablet niet.
Ik probeer toch de echte oorzaak boven water te krijgen.
Wordt vervolgd maar op een langzaam pitje. Eerst ondersteunen met een nieuw toestel, zodat ze toch weer e'mails kan ontvangen.
Jako

7 december 2019 om 22:14.
HaWee zegt:

als ik het verhaal zo lees dan zou ik het zoeken in eerst opruimen van onnodige apps en cache etc zodat er weer wat ruimte komt en dan een modernere veilige browser installeren en dan weer testen.
de standaard browser van een oude tablet kan wel eens geweigerd worden door moderne sites.

7 december 2019 om 22:19.
Freedom zegt:

@Jako
”Op de valreep”
” Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan”
Vóórdat je het een langzaam pitje gaat zetten zou ik toch even de tablet in twee stappen “Soft” resetten. ( je kan er niets mee verliezen!!)
Zie mijn bericht van 6 december 7:22 uur
Pas dáárna op het langzame pitje zetten.
” Niet geschoten altijd mis”

M.vr.gr. Freedom

8 december 2019 om 09:06.
Jako zegt:

@freedom, henk, dirk
Soft reset uitgevoerd maar loste het probleem niet op. Mijn eigen account ingebracht maar ook dat lost het probleem niet op. Ik ga eerst de komende (drukke) weken het telefoon probleem oplossen d.m.v. een nieuwe, daarna ga ik de harde reset uitvoeren.
Ik kom er op terug. Prettige feestdagen.

10 december 2019 om 16:03.
Freedom zegt:

Oké Jako, bedankt!
Zet het nu het probleem maar op het “sudder-pitje”. Wij horen het t.z.t graag hoe het afgelopen is.
Ik wens jou ook prettige feestdagen!

10 december 2019 om 16:23.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Android-Club?
Android-Club