Menu Zoek SeniorWeb 25 jaar

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Android-Club
Bundel
Geplaatst op 7 april 2021 om 14:44 door Adrianus V

Op mijn telefoon Samsung A40 heb ik een bundel van 2000MB. per maand. Ik kreeg een melding om mijn telefoon te updaten van Android 10 naar 11. Deze heb ik gestart maar halverwege was deze bundel verbruikt en stopte de update. Resterende tijd staat 13.02.07. Verder downloaden gaat nu niet. Mijn vraag is nu, wat moet ik nu verder doen.
Adrianus

18 reacties
HaWee zegt:

Updates zoals deze moet je via WiFi doen , niet uit je bundel.

7 april 2021 om 15:08.
DirkB zegt:

Aanvullend: via de Instellingen, dan Software-update, kom je terecht bij een instelling voor updates. Is het ingesteld zoals op het plaatje? Als de instelling op wifi is gezet en het toestel wifi verbinding heeft, dan kun je op deze plek alsnog kiezen voor 'Downloaden en installeren'. Dat is de handmatige keuze, normaliter gaat dit automatisch.
En: in Android 11 zit onderaan in de Instellingen de keuze 'Info telefoon'. Daarin staat o.a. 'Softwaregegevens'. Hier kun je de keuze maken 'Google Play-systeemupdate'. Je zou hier voor de zekerheid even op kunnen klikken, dan checkt hij ook op deze plek of het apparaat up-to-date is. (ik had deze mogelijkheid nog niet ontdekt maar probeerde even wat)

7 april 2021 om 15:23.
Adrianus V zegt:

De Wifi verbinding stond en staat aan zoals op het plaatje.
Dirk adviseert om in Android 11 onderaan in de instellingen te kijken maar dat gaat niet, want ik heb nog geen Android 11, Dus ik heb ik in Android 10 gekeken, maar bij softwaregegevens heb ik geen "Google Play-systeemupdate"

7 april 2021 om 16:02.
Adrianus V zegt:

Nog een opmerking van mij Het tandwieltje van het instellingenicoontje op het overzichtblad blijft draaien

7 april 2021 om 16:47.
DirkB zegt:

Stond op het toestel wifi aan, is er verbinding en werkt wifi goed? De smartphone zou alleen via wifi moeten bijwerken maar doet dat via de bundel? Dat is erg vreemd.
Ik doe een gokje: zou je de Playstore even willen bijwerken en dan kijken of het wel goed gaat? (er waren nl recent problemen die hiermee werden opgelost).
Je zou ook een te vol telefoongeheugen kunnen hebben, wil je daar eens naar kijken? (de A40 heeft 64 Gb, dat is normaliter voldoende)

7 april 2021 om 17:01.
Adrianus V zegt:

Ik zie niets bijzonders in Playstore, maar hoe moet ik die bijwerken en waar kan ik het telefoongeheugen vinden

7 april 2021 om 17:46.
DirkB zegt:

Bijwerken van de Playstore: start de Playstore app, dan links bovenaan de 3 streepjes kiezen, vervolgens zoekt hij naar updates die je kunt installeren (dit gaat normaliter automatisch).
Het geheugengebruik staat bij de Instellingen, bij mij heet het Batterij en apparaatonderhoud. In Android 10 kan het ietwat anders zijn maar je vindt wel iets met de naam 'opslag' of 'geheugen'.

7 april 2021 om 18:11.
Adrianus V zegt:

Helaas kan ik geen geheugengebruik vinden in Android 10. Inmiddels heb ik nog wel een instelling gevonden voor het downloaden via Wifi via Playstore - drie streepjes - Instellingen - Apps automatisch updaten - Downloadvoorkeur voor Apps - Alleen via Wifi.
Deze stond op Via elk netwerk. Maar helaas is download naar Android 11 nog steeds bezig, al meer als een dag

8 april 2021 om 12:00.
DirkB zegt:

Die download mag een paar minuten duren, dan een paar minuten installeren.
Heb je de smartphone al even helemaal uitgezet (niet op standby dus) en weer aangezet?
Betr. de opslag: als je bij de Instellingen, bovenaan bij het vergrootglas 'opslag' intikt, dan komt het waarschijnlijk wel tevoorschijn.

8 april 2021 om 16:38.
Adrianus V zegt:

De smartphone heb ik nu ook helemaal uit gezet en weer gestart maar helaas resultaat. De opslag heb ik ook gevonden en heb nog 42,2 GB beschikbaar

8 april 2021 om 17:38.
DirkB zegt:

Dat is nog ruim voldoende geheugen.
Ik heb geen oplossing en stel voor om contact op te nemen met Samsung. De contactgegevens zijn te vinden op www.samsung.com/nl/support/contact/

8 april 2021 om 18:22.
Adrianus V zegt:

Ik ben gaan informeren bij KPM waar de 2000MB databundel van is. Waarschijnlijk is de Wifi uitgevallen voor of tijdens het downloaden en is verder gegaan via de bundel. Toen deze verbruikt was, is de download van Android 11 gestopt en is niet meer verder gegaan. Hierdoor is de Wifi nu traag. Volgende maand ga ik weer verder als ik de nieuwe databundel weer heb. Ik stop nu met deze conversatie

9 april 2021 om 16:20.
DirkB zegt:

Prima om te willen stoppen echter voor het begrip: het wifi heeft niets met de databundel te maken, dat gaat via het modem.

9 april 2021 om 16:39.
Adrianus V zegt:

Ik zou nog graag willen weten wie de grote data verbruikers zijn op mijn smartphone, zodat ik daar rekening mee kan houden

10 april 2021 om 11:07.
DirkB zegt:

Om het per app te zien (Android 11, kleine verschillen zijn dus mogelijk):
In de Instellingen, kies Verbindingen, dan Gegevensgebruik, vervolgens Gebruik mobiele gegevens. Daar staat per app wat het verbruik is. Je kunt het verbruik ook voor wifi zien.
Als je het niet kunt vinden, tik dan in bij de Instellingen, bovenaan naast het vergrootglaasje: gegevensgebruik.

Een bundel van 2000 MB per maand maak je hooguit op als je bijna alleen via het mobiele datanetwerk/4G werkt en weinig via wifi. De data vliegen er heel hard doorheen als je video bekijkt via het 4G/datanetwerk (beeldbellen, youtube, netflix, teams, ...). In mindere mate verbruik je (als er geen wifi is) data bij internetten en bijv. WhatsAppen en mailen.

PS bij mij is het mobiele dataverbruik in april extreem hoog omdat ik via de NOS app een persconferentie heb zitten bekijken (3,14 Gb) én mijn smartphone als hotspot heb gebruikt (2,53 Gb) tbv een laptop.
Bij mail, whatsapp, facebook en de webbrowser zit ook verbruik maar zonder videogebruik gaat dat niet zo hard. Verder is er een grote reeks apps die een klein beetje data verbruiken, dat is altijd het geval.

10 april 2021 om 12:25.
Adrianus V zegt:

Hartelijkdank voor de goede uitleg. Nu zie ik bij Mobiele netwerken dat Bellen via 4G Sim1 ingeschakeld staat is dat correct of kan ik deze beter uitschakelen.

10 april 2021 om 12:51.
DirkB zegt:

Bellen via 4G gaat volgens KPN niet ten koste van de databundel. De voordelen staan bij KPN genoemd, andere aanbieders hebben het ook. Je kunt dit het beste aan laten staan ( = de standaard instelling).

Zag je in mijn plaatje 'Apps alleen met mobiele gegevens'? Heb je dat uit staan?

10 april 2021 om 13:02.
Adrianus V zegt:

Dat staat bij mij inderdaad uit. Dank voor uw support

10 april 2021 om 13:09.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Android-Club?
Android-Club