Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Apple-Club
Mededeling - donderdag 9 augustus 2018
Als club-gebruiker/bezoeker horen we graag uw mening over de SeniorWeb Clubs en vragen u daarom om mee te doen aan ons onderzoek. Aan de hand van de resultaten kunnen we de clubs optimaliseren zodat deze nog beter aansluiten bij de wensen van de gebruikers/bezoekers.
Alvast bedankt voor uw medewerking!
Dubbelzijdig printen van web-site
Geplaatst op 15 juli 2017 om 21:18 door Anton32

Tot voor kort kon ik enkele pagina's van een web-site dubbelzijdig laten printen (MacBook Pro met Safari en Canon Pixma printer). Na het commando "Afdrukken" ontstond er een schermpje met mogelijkheden zoals "Safari" of "Lay-out" en nog een paar. Bij het kiezen van Safari of Lay-out kon ik kiezen voor "dubbelzijdig afdrukken". Daarna ontstond er een leeg vierkantje waarbij je een vinkje moest plaatsen en na het commando "Afdrukken" werd er keurig 2 zijdig afgedrukt (dus niet eerst even pagina's en daarna alle oneven pagina's).
Echter, zonder bewust instellingen veranderd te hebben, lukt dat niet meer.
Het lukt nog steeds wel vanuit een tekstverwerkingsprogramma, daar is niets veranderd.

Heeft iemand suggesties om vanuit de web-sites weer dubbelzijdig te kunnen printen?
Alvast hartelijk dank,
Anton

13 reacties
MaritaA zegt:

Anton, het kan alleen via de software van de printer en niet in Safari zelf.
Zie mijn schermafbeelding. Net zoals je het al beschreef.

Er zijn momenteel veel updates voor printersoftware, als je een Mac gebruikt. Kijk eens op de website van Canon onder jouw printertype. Is dat er, dan is dat de oorzaak, vrijwel zeker.

In een tekstverwerkingsprogramma ( Worddocument b.v. , kan je dat per document instellen, maar als de printer dit niet ondersteund, gaat het toch niet werken)

Schermafbeelding2017-07-15om22.32.53.png
16 juli 2017 om 14:33.
Anton32 zegt:

Hallo Marita,
Hartelijk dank voor de snelle reactie. Ik heb de nieuwste printerdriver van Canon die geschikt is voor de IOS-versie van mijn Mac gedownload. Echter, het probleem is er niet door opgelost. Ja, jouw bijgeleverde schermpje illustreert het probleem goed. Eerst "Dubbelzijdig" zichtbaar en nu niet meer.
Wellicht nog andere suggesties?
m.v.g.
Anton

16 juli 2017 om 20:02.
MaritaA zegt:

Je kan de printer bij systeemvoorkeuren >printers enscanners verwijderen en weer toevoegen, Tussendoor wel een herstart.
Te proberen, anders printer naar fabriekssinstellingen, de map met Canon software verwijderen, ik vermoed dat daar ook een uninstall inzit, niet alles kan n.l naar de prullenbak gesleept worden.
En dan op nieuw installeren.
Wie weet.

17 juli 2017 om 15:51.
Anton32 zegt:

Hallo Marita,
Conform je advies alles uitgevoerd zonder het gewenste resultaat. Op de site van Canon ook nog eens naar de juiste drivers gekeken: het was up-to-date.
Het vreemde aan het probleem vind ik het volgende:
- dubbel afdrukken van web-sites geeft het beschreven probleem
- bij het afdrukken van een document uit e-mail kan wel dubbel afgedrukt worden middels het bewuste vierkantje dat je moet afvinken.
- bij het afdrukken van een document uit een tekstverwerkingsprogramma is er ook geen probleem met dubbelafdrukken.

Dit wekt bij mij de indruk (dus ook nog eens na herinstalleren van de printersoftware) dat de problematiek meer bij de web-sites ligt dan bij de (software van de) printer.
Is er op het gebied van de web-sites iets in te stellen of zijn er nog andere mogelijkheden?

m.v.g.
Anton

17 juli 2017 om 23:02.
MaritaA zegt:

Anton, als ik jou was zou ik eens contact met Canon hierover opnemen, laat nog even weten wat zij ervan zeggen.

18 juli 2017 om 11:10.
Anton32 zegt:

Hallo Marita,
Dat zal ik doen en laat je de resultaten horen.
Dank voor het meedenken.
Anton

18 juli 2017 om 12:13.
Anton32 zegt:

Hallo Marita,
Even een tussenberichtje.
Contact met Canon gehad. Zij zeggen als het probleem zich alleen bij web-sites (dus niet bij e-mails en tekstverwerking) voordoet dan mag je ervan uitgaan dat het probleem niet bij de printer maar bij de webbrowser ligt. Dus, neem contact op met Apple i.v.m. Safari . Om deze gedachtegang uit te proberen heb ik i.p.v. met Safari met Google Chrome geïnternet en daar was "dubbelprinten" weer mogelijk.
(Voorlopige) conclusie: Het ligt aan Safari.
Ik zal toch nog contact opnemen met Apple en dit laat ik je ook weten.
m.v.g.
Anton

19 juli 2017 om 20:35.
MaritaA zegt:

Dank je Anton, ik heb het natuurlijk naar aanleiding van je vraag uitgeprobeerd en het werkte.
Je zou een schijf EHBO, kunnen doen en kijken of er toevallig permissies zijn gewijzigd.
Je verhaal klinkt wel als het bekende elkaar de" Zwarte Piet" toespelen, ik weet niet of deze term inmiddels tegenwoordig ook verboden is!!

19 juli 2017 om 20:41.
Anton32 zegt:

Marita, dank voor je snelle reactie. Dan ook maar snel even een schijf-EHBO uitgevoerd. Geen bijzonderheden gemeld. Dus, morgen maar even bellen met Apple.

19 juli 2017 om 20:56.
Anton32 zegt:

Hallo Marita,
Contact gehad met Apple. Zij (Klantenservice) weten het ook niet! Advies: "Gebruik voorlopig dan maar Chrome en hopen dat bij een volgende versie van Safari dit probleem is opgelost". Lekker makkelijk. De servicemedewerker had hier nog nooit van gehoord.
Nou dan maar Chrome of voor elke dubbel te printen pagina extra naar de printer lopen om het blad om te keren.
In ieder geval hartelijke dank voor je adviezen.
Anton

20 juli 2017 om 11:30.
MaritaA zegt:

Jammer maar eerlijk zo'n antwoord. Een 2e browser geïnstalleerd hebben is nooit weg.
Laatste optie, besturingssysteem opnieuw installeren met behoud van bestanden. Kost tijd.
Zo eind september, oktober komt Mac OS High Sierra, wie weet is het dan verholpen.

20 juli 2017 om 12:54.
Freedom zegt:

Anton 32,
Neem nog eens contact met Apple op en vraag daar direct een
Super Advisor die moeten je wel kunnen helpen.
De eerste ring met "adviseurs" is een ramp en sturen je vaak het bos in.

20 juli 2017 om 13:21.
Anton32 zegt:

Freedom, bedankt voor de advies. Het contact was al met een "super", althans dat werd gezegd. Wat mij voorts tegen de borst stuit is dat Apple gelijk begint met de portemonnée te laten trekken omdat mijn Mac in hun ogen te oud is om gratis advies te leveren. Op grond van het feit dat ik aannemelijk heb gemaakt dat het toch echt aan Safari ligt heeft men toch iets gedaan maar zonder resultaat.
Marita:
Wellicht zullen er meer reacties komen. Dan is het misschien een idee om gezamenlijk Apple te benaderen.

20 juli 2017 om 20:18.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Apple-Club?
Apple-Club