Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Apple-Club
Updates downloaden
Geplaatst op 4 november 2017 om 16:07 door Elz144

Goedemiddag,
Ik heb op iMac en iPhone nog geen nieuwe updates gedownload. Nu de "kinderziektes" (zo die er al waren) wellicht opgelost zijn wil ik nu toch aan de slag ermee.
Ik heb nu iMac OS Sierra 10.12.6 en op mijn iPhone 10.3.3.
Kan ik zonder narigheid gaan downloaden?
Groetjes,
Mieke

32 reacties
Miax zegt:

Ik zou het gewoon doen. Bij mij is alles goed verlopen.
Maak in ieder geval een backup.
succes Mia

4 november 2017 om 20:06.
Elz144 zegt:

Mijn Time Capsule maakt iedere dag back up, is dat voldoende?

4 november 2017 om 20:37.
Miax zegt:

Bij mij ook. Ik heb geen extra backup gemaakt.

Ik maak alleen om de maand een extra kopie van al mijn databestanden op een aparte externe schijf. Zodat als er ooit iets met de Time Capsule gebeurt, ik nog de data heb van in ieder geval een maand terug. Vroeger deed ik dat om de week, maar maak nu niet meer zoveel belangrijke data.

5 november 2017 om 09:20.
Elz144 zegt:

Ik heb een externe harde schijf maar hoe zet ik daar mijn data bestanden op?
Ik kan niet een map met data "opslaan als" en dan dit op de externe harde schijf kopiëren.

5 november 2017 om 09:39.
Elz144 zegt:

Data overzetten naar externe harde schijf is gelukt.

De laatste update gedownload (dacht ik), Mac uitgezet en na 1 minuut weer aangezet.
Echter als ik het Applemenu open, staat er nog steeds macOS Sierra versie 10,12,6 en geen macOS HIGH SIERRA met versie 11...... of 10.13.1. Heb ik iets verkeerd gedaan?

5 november 2017 om 11:56.
Miax zegt:

Als het ik goed heb sluit de Mac na het downloaden van de bestanden en start vanzelf weer op. Misschien te snel uitgezet.
Heb je in de Appstore in de rechterkolom geklikt op MacOS High Sierra en dan aan de linkerkant bovenaan in MacOS High Sierra geklikt op Download?

Probeer het nog eens opnieuw.

5 november 2017 om 12:32.
Elz144 zegt:

Ik heb het nu via de app store geprobeerd en dat keek goed te gaan maar bij de herstart kreeg ik bijgevoegd scherm te zien. Na de herstart weer dit scherm.

4D080F28-D5F6-4046-B110-06E7AAA93DD3.jpeg
5 november 2017 om 13:50.
Elz144 zegt:

Ik kan nu mijn Mac helemaal niet meer openen en krijg steeds ditzelfde scherm.
HELP!!!!!

5 november 2017 om 13:55.
MaritaA zegt:

Klik op herstart in dat menu op je scherm Mieke, of anders via  > Herstart.

Lukt dat niet, dan maar "the hard way", zet hem achterop uit door de aan/uit knop een keer goed in te drukken.

5 november 2017 om 14:28.
Elz144 zegt:

Het lukt allemaal niet, heb ook een reset gedaan. Spanning er af en dan aan/uitknop 5 seconden ingedrukt houden, spanning weer aangesloten en Mac aanzetten. Steeds dat scherm wat hierboven staat. Spijt dat ik de nieuwe versie heb gedownload.
Hoop dat je nog oplossing weet.

5 november 2017 om 15:22.
MaritaA zegt:

Start eens op in veilige modus en dan de schijfbevoegdheden herstellen:

Haal alle externe aangesloten apparatuur er eerst af!!

Herstart je Mac en hou de shift⇧-toets tijdens het her/op starten ingedrukt tot het Apple logo verschijnt. MacOS wordt nu voorbereid om op te starten in veilige modus (safe-mode). Kan even duren.
Open hierna via Finder >Programma’s >> Hulpprogramma's > Schijfhulpprogramma App > en selecteer de systeem partitie. Kies schijf EHBO. (zie pijlen schermafbeelding) Klik hierna op de knop ‘Herstel schijfbevoegdheden’. De bevoegdheden worden nu gecontroleerd en eventueel aangepast naar de juiste rechten, ook dit kan weer enkele minuten duren. Zodra dit is voltooid kAn je de Mac gewoon herstarten zonder een toets in te drukken en proberen de update opnieuw uit te voeren.

PS het zal er bij jou iets anders uitzien, maar principe hetzefde, omdat ik een SSD heb gebruik ik APFS (Apple File System)

Schermafdruk2017-11-0515.43.02.png
5 november 2017 om 15:46.
Elz144 zegt:

Sorry voor mijn late reactie maar was gisteravond en vandaag niet thuis.
Als ik start zoals je zegt krijg ik scherm een te zien en dat duurt ruim een minuut.
daarna het scherm (2) zoals hierboven tussen staat, Finder openen via programna’s en hulpprogramma’s kan ik helemaal niet bij. Mac staat gewoon vast.

BBD2E054-CA5C-4B41-BC6A-BA9F59435D89.jpeg
6 november 2017 om 19:14.
Elz144 zegt:

Bijlage zoals ik al eerder had geplaatst.

4B7865FD-328F-432A-A09D-3CC7465E5945.jpeg
6 november 2017 om 19:17.
Elz144 zegt:

Via hulpprogramma’s > Hulpprogramma’s kon ik bij Schijfhulpprogramma’s enz komen. Helaas heeft dit ook niet tot het gewenste resultaat geleid en krijg ik nog steeds melding dat macOS niet op de computer kan worden geïnstalleerd.
Wat nu?

6 november 2017 om 19:36.
MaritaA zegt:

Mieke, we gaan proberen het oudere besturingssysteem te installeren, Sierra dus.
Dit veroorzaakt geen verlies van bestanden.

Mac uitzetten
dan
1. Herstart je Mac
2. Hou de toetsen cmd⌘ + R ingedrukt
3. Laat deze los wanneer het Apple logo verschijnt of een draaiende wereldbol.
4. Klik vervolgens op "Installeer macOS (OS X) opnieuw" (er zijn totaal 4 keuzes)
5. Selecteer daarna "Ga door" en volg de instructies op het scherm

Dit duurt soms 1 tot 3 uur.

Zal voor je duimen en neem er even de rust voor!

6 november 2017 om 20:25.
Elz144 zegt:

Dank vooe de tip. Ik gadit morgenochtend op mijn gemak doen.
Groetjes,
Mieke

6 november 2017 om 21:13.
Elz144 zegt:

Hallo MaritaA,
Ook dit lukt niet. Na het opstarten krijg ik weer eerst bijgvoegd beeld voor bijna anderhalve minuut en dan de afbeelding met de Sierra foto weer.
Groetjes,

1C3521B6-87CA-426E-A2A1-CE7BA243B941.jpeg
7 november 2017 om 09:23.
MaritaA zegt:

Maar ik zie volgens mij de voortgangsbalk MIeke, en hij is schat ik op 1/10 van een download
Probeer aub nog een keer, hetzelfde als beschreven en laat maar eens een uur aan staan als je weer op dat punt bent. Na anderhalve minuut stoppen, is wat aan de korte kant.

(Als het weer niet lukt, rest er niets anders dan een clean install, (schijf wissen en opnieuw installeren of schijf wissen en een Time Machine backup terugzetten)

7 november 2017 om 09:31.
Elz144 zegt:

Die voortgangsbalk duurt ongeveer anderhalve minuut en dan verschijnt her andere scherm en heb ik geen keuze meer.

76325E7F-5B00-4FF7-B5E9-D66D6E97E32B.jpeg
7 november 2017 om 09:38.
MaritaA zegt:

Mieke neem maar contact op met Apple support: via onderstaande link:

https://getsupport.apple.com/?caller=cups&PRKEYS=
bellen ze je binnen 2 minuten thuis. (wel Mac kiezen en update)
Vertel dat je via opstarten in safe modus en de welbekende CMD + R al geprobeerd hebt, want daar beginnen ze mee.
EN...
vertel ook dat je een nieuwe harde schijf hebt en ik begin me af te vragen of degene die hem er in gezet heeft wel de firmware heeft bijgewerkt.

Ik denk dat ook het advies een clean install is,.na een terminal command geprobeerd te hebben, die technische zaken begin ik niet aan op afstand hier in de clubs,

Ps ik haal even die berichtjes met al diezelfde foto's weg, schreelt scrollen.

7 november 2017 om 09:45.
MaritaA zegt:

Als je nog niet gebeld hebt, ik zie in de logbestanden dat Bless Mode failed (er zijn er 6) in dit geval: unbless mode, praat wat gerichter.

7 november 2017 om 10:11.
Elz144 zegt:

Ik heb net een mailtje gestuurd naar het computerservice bedrijf dat de harde schijf heeft geplaatst om te vertellen waar ik tegen aan loop en gevraagd of zij de firmware hebben bijgewerkt.

Zij gaan pas om een uur open dan ga ik bellen en kijk ik wat daar uit komt.
Dank je zover en ik houd je op de hoogte.

7 november 2017 om 10:30.
Elz144 zegt:

Bijgevoegd de reactie van de computerservice.

14109211-12EF-4302-B7B3-FAA9FF94CF2B.png
7 november 2017 om 11:26.
MaritaA zegt:

Valt te proberen, je hebt wel lenige vingers nodig!

7 november 2017 om 11:36.
Elz144 zegt:

Het is niet gelukt. Heb de Mac naar Computer Service gebracht en ga hem daar morgen weer ophalen. Bij het plaatsen van een nieuwe harde schijf wordt de firmware automatisch bijgewerkt.
Ik hoor het morgen wel.

7 november 2017 om 14:55.
Elz144 zegt:

Hallo Marita,
Even een update. Mac probleem blijkt stuk lastiger dan verwacht.
Zij gaan nu ook kijken of de harde schijf misschien stuk is.
Ik heb mijn oude harde schijf en de losse externe harde schijf afgegeven en zij gaan nu ook proberen om alles opnieuw te installeren. Als het niet lukt ga ik contact opnemen met Apple via de link die je me gestuurd hebt.
Ik houd je op de hoogte.
Groetjes,
Mieke

9 november 2017 om 15:31.
MaritaA zegt:

Ok Mieke, ben benieuwd.

Zat me nog iets te bedenken, maar ze hebben de HD er kannelijk al uit gehaald, maar ze moeten de datum in de terminal eens checken, als die niet goed is, is het simpel op te lossen met een terminal-commandline en kan er weer normaal geboot worden.

9 november 2017 om 15:39.
Elz144 zegt:

Dank voor het meedenken. Ik heb het advies doorgestuurd.
Je hoort weer van me. Dat kan ook na het weekend pas worden.

9 november 2017 om 16:32.
Elz144 zegt:

Vanmiddag onze Mac weer opgehaald. Er is lang aan gewerkt. Voor de zekerheid is er een nieuwe schijf ingezet. Nu macOS HIGH Sierra. Wat er precies aan de hand was hebben ze niet kunnen achterhalen. Ze hadden de moed bijna opgegeven en toen hebben ze nog een ander toetsenbord aangesloten en daarna begon het te draaien.
Zou iets met het werkgeheugen kunnen zijn. Wij zijn blij dat het weer draait.
Ik loop wel tegen wat gekke dingen aan. Daar ga ik mee aan de slag en ik hoop als ik nog vragen heb dat ik bij jullie terecht kan.
Groetjes en prettige avond.
Mieke

14 november 2017 om 18:31.
Elz144 zegt:

Vanmiddag onze Mac weer opgehaald. Er is lang aan gewerkt. Voor de zekerheid is er een nieuwe schijf ingezet. Nu macOS HIGH Sierra. Wat er precies aan de hand was hebben ze niet kunnen achterhalen. Ze hadden de moed bijna opgegeven en toen hebben ze nog een ander toetsenbord aangesloten en daarna begon het te draaien.
Zou iets met het werkgeheugen kunnen zijn. Wij zijn blij dat het weer draait.
Ik loop wel tegen wat gekke dingen aan. Daar ga ik mee aan de slag en ik hoop als ik nog vragen heb dat ik bij jullie terecht kan.
Groetjes en prettige avond.
Mieke

14 november 2017 om 18:32.
Elz144 zegt:

Vanmiddag onze Mac weer opgehaald. Er is lang aan gewerkt. Voor de zekerheid is er een nieuwe schijf ingezet. Nu macOS HIGH Sierra. Wat er precies aan de hand was hebben ze niet kunnen achterhalen. Ze hadden de moed bijna opgegeven en toen hebben ze nog een ander toetsenbord aangesloten en daarna begon het te draaien.
Zou iets met het werkgeheugen kunnen zijn. Wij zijn blij dat het weer draait.
Ik loop wel tegen wat gekke dingen aan. Daar ga ik mee aan de slag en ik hoop als ik nog vragen heb dat ik bij jullie terecht kan.
Groetjes en prettige avond.
Mieke

14 november 2017 om 18:34.
MaritaA zegt:

Werkgeheugen.........dan komt er een melding.
Onzin naar mijn mening, want volgens de log bestanden was er iets met de Bless mode, dus problemen startup disc, vandaar dat ze er een nieuwe schijf ingezet hebben, maar goed, hij doet het gelukkig weer.
We zien je wel weer terug Mieke (grapje...)

14 november 2017 om 18:38.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Apple-Club?
Apple-Club