Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Apple-Club
Externe apparatuur
Geplaatst op 21 november 2017 om 21:31 door Nico001

Sinds de installatie van High Sierra heb ik problemen met randapparatuur.
Eerst werkte de printer (Epson ECO-tank) niet meer.
De printer gaf aan wel contact met de iMac te hebben, maar de iMac kon de printer niet vinden.
Alles geprobeerd, maar niets hielp.
Een kennis heeft geholpen het probleem op te lossen door te uninstallen en de software opnieuw te installeren.
De printer werkte nog steeds niet, maar bij de te installeren software stond ook de printer vermeld met daarachter "bonjour" Die ook geïnstalleerd en nu loopt de printer weer als een zonnetje.
Hier begrijp ik dus niets van.
Nu heb ik bij de Tomtom hetzelfde probleem.
Als ik de Tomtom aansluit krijg ik op het scherm wel "Internal" te zien, waardoor de Tomtom wel verbinding heeft met de iMac, maar omgekeerd niet.
Ik heb geen idee hoe ik dit op moet lossen.
Wie wel?
Als vast bedankt voor het verlossende antwoord.

9 reacties
MaritaA zegt:

Bonjour is een technische oplossing van Apple voor het zeroconf-protocol. Het betekent dat er geen configuratie (zero (nul) configuration) nodig is.
Tot 2005 werd het Rendezvous genoemd.
Printer aansluiten en wordt dus dankzij Bonjour gevonden en staat al in je systeemvoorkeuren en je kan printen.
Wil je wel met een installatieprogramma, drivers, een printer installeren, kan dat, alleen bij nieuwe besturingssystemen is het altijd de hamvraag of die je printer (nog) ondersteund.
Je zegt niet welk type printer het is, maar ga naar de website van Epson en daar is het eventueel te vinden.


Wat betreft de TomTom, staat er dit op de website van Tomtom, ga daar eens mee aan de slag.
http://nl.support.tomtom.com/app/answers/detail/a_id/7377/~/je-navigatiesysteem-wordt-niet-herkend-%28tomtom-home%29

21 november 2017 om 22:57.
Nico001 zegt:

De printer die ik heb is een EPSON ET-2550 Ecotank (gekocht oktober 2016).
Het gekke is dat er vandaag een update in de App store stond en dat ik de tekst daarvan gelezen heb.( https://support.apple.com/nl-nl/HT201465 )
Nadat ik klaar was stond in de App store dat ik de de update geïnstalleerd had, dat is dus niet zo.
Ik had alleen de tekst gelezen
Bij de systeemvoorkeuren staat de printer met een rood bolletje en "Off line" terwijl hij wel print.

Het probleem het de Tomtom zit blijkbaar in de Tomtom dus dat moet ik elders oplossen.

Na de installatie van High Sierra doet zich weer een nieuw probleem voor, n.l. bij het programma "Moneywiz". Als ik na het opstarten een mutatie in wil voeren (printscreen van dit schermpje bijgevoegd), stopt Moneywiz er gelijk mee.
In de jaren dat ik met dit programma werk, is dit nog nooit voorgekomen.
Het verwijderen en opnieuw installeren is geen optie, omdat ik dan erg veel gegevens kwijtraak waar ik geen back up van kan maken. Van de rest heb ik wel een backup.

Ik blijf het vreemd vinden dat na de installatie van High Sierra programma's niet of niet goed meer functioneren.

money1.jpeg
22 november 2017 om 16:29.
MaritaA zegt:

Hier:

https://epson.com/Support/Printers/All-In-Ones/ET-Series/Epson-ET-2550/s/SPT_C11CE91201

heb ik je printertype ingevuld, er zijn wel wat downnoads.

Apple installeert dit soort firmware voor printers automatisch, als hij staat bij de lijst gedownloade onderdelen, in de Appstore is hij gewoon gedownload.

Soms hebben printers moeite met het netwerk vinden, ondanks dat hij aanstaat, ik zet hem dan even uit en weer aan en pr0bleem opgelost (weer groen bolletje)

Wat betreft moneywiz, dat is een betaald programma, ga naar hun site >contact en vul een mail in voor hulp. Ik vraag me af of het Programma al High Sierra "bestendig"
is.

 

22 november 2017 om 18:45.
Nico001 zegt:

hoi Marita,

Je had gelijk, MoneyWiz werkt niet meer onder High Sierra.
Hieronder een stukje van de mail die ik ontving naar aanleiding van mijn vraag aan hun:

If you used to use MoneyWiz 1 on iOS or macOS, and recently upgraded to iOS 11 or macOS 10.13 High Sierra, unfortunately MoneyWiz 1 won’t work anymore. The reason is that Apple stopped allowing 32bit apps in the App Store and MoneyWiz 1 is a 32bit app.

Ze bieden een Moneywiz 2 aan (op black friday met 40% korting), dus dat ga ik misschien maar proberen.

23 november 2017 om 11:53.
MaritaA zegt:

volgens mij komt er al een versie 3.0 aan of is die in beta.
Kijk eens op de website, voordat je geld weggooid.

Maar meestal krijgt een "vaste" klant korting als programma's geupgrade worden.

Ja hoor, even gekeken:
https://wiz.money/help-us-shape-future-moneywiz-3/

23 november 2017 om 14:00.
Nico001 zegt:

Ja, in de App Store staat versie 2 en de gratis premium-versie.
De gratis versie heb ik gedownload en middels SYNCbits (wat dat ook zijn mag) heb ik alle bestanden weer terug.
Ik had nog nooit van SYNCbits gehoord, maar deze premiumversie werkt voor mij prima.
In het antwoord dat ik ontving stond ook nog dat versie 2 morgen op black friday met korting te koop is.

23 november 2017 om 16:34.
Elz144 zegt:

Goedemorgen,
Ik heb ook de Epson ET-2550. Na alle narigheid die ik afgelopen drie weken heb gehad nadat de Mac is gecrasht bij het downloaden van macOS High Sierra en wat inmiddels grotendeels is opgelost print mijn printer nog steeds niet.
Nieuwe software gedownload, modem aan en uit gezet etc.
Vanmorgen heb ik 2 keer iemand van Epson aan de telefoon gehad maar printen doet hij nog steeds niet. Ben inmiddels ruim vier uur aan het tobben. Lang leve High Sierra!!!

27 november 2017 om 11:36.
Nico001 zegt:

Tja, ik wil hier even op reageren.
Mijn printerprobleem is door een kennis opgelost, mij lukte het ook niet.
Wat ik mij er van herinner;
Eerst hebben we de printer bij de systeemvoorkeuren weggehaald.
Vervolgens op de site van Epson de installatiesoftware gedownload en geïnstalleerd.
De printer deed het nog niet en toen hebben we de tweede printer "Epson ET 2550 Bonjour " geïnstalleerd.
Vraag me niet hoe, maar vanaf dat moment doet de printer het.
Wellicht kan de helpdesk je met deze informatie verder helpen.
 

27 november 2017 om 21:10.
Elz144 zegt:

Gelukkig is vanmiddag mijn printer probleem opgelost.
Ben, (van het computer service bedrijf) heeft binnen een minuut of tien mijn probleem (op afstand) opgelost.
Na 2x ca een half uur 2 verschillende medewerkers van Epson aan de telefoon te hebben gehad is dat hun niet gelukt.
Ik ben er blij mee. Weer een probleem opgelost.

27 november 2017 om 22:07.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Apple-Club?
Apple-Club