SeniorWeb logo

Niet ondersteunde browser

De browser die u gebruikt wordt niet door SeniorWeb ondersteund. We adviseren u over te stappen op een andere browser.

In het artikel De populairste browsers voor de pc kunt u lezen welke browsers er zijn en een keuze maken.

Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Apple-Club
SMTP Server
Geplaatst op 5 november 2018 om 21:54 door CDriessen

Heb problemen met uitgaande mail.
Ik heb een aantal uitgaande servers staan, geen idee waarom er zoveel zijn? Een plaatje lukt nu niet omdat er wel wordt verstuurd maar ik zie niks binnen komen. Ook al zoiets geks.
De vraag is:
Hoe kan ik de mail opnieuw installeren?
Ik heb macOS er opnieuw opgezet maar dat heeft geen resultaat.
Een clean install wil ik liever niet, heb wel de beschikking over een goede backup.
groeten Chris

32 reacties
nnsa zegt:

Om email te laten werken hoef je doorgaans niet het MacOS opnieuw te installeren. Ook het installeren van het programma is doorgaangs niet nodig. Hooguit het verwijderen van de email-accont en deze weer opnieuw aanmaken. (Dit kan verlies van bewaarde emails opleveren, bij niet-IMAP gecnfgureerd). Als alles goed is ingesteld in de verschillende mail-accounts moet het gewoon goed werken. Voor ontvangen bij voorkeur IMAP-instellingen van uw provider gebruiken (eventueel POP) en voor verzenden SMTP-instellingen en poorten en protocollen van uw email provider instellen. Samen met de juiste gebruikersnamen en wachtwoorden.

Bij de meeste email-clients (AppleMail, Outlook etc.) is de configuratie bijna automatisch.

Verder vermeldt U niet met welke email-programma’s en providers U werkt, dus wordt een verder advies/oplossing lastig op afstand. Misschien moet U PC-hulp aan huis inschakelen.

Verder heeft U problemen met uitgaande mail, maar U ziet niets binnenkomen ?

Iedere provider / domein heeft zijn eigen SMTP-server voor uitgaande email. Soms kunt U bij een uitgaande email, die niet verzonden wil wordn, dit alsnog proberen door een andere SMTP-server in deze email te kiezen bij Verzenden door veld / Van veld o.i.d.

En een plaatje toevoegen hier, gaat buiten email om.

5 november 2018 om 22:22.
CDriessen zegt:

Dank je @nnsa,
van de PCHulp ben ik zelf, maar dit heb ik nog niet gezien ergens.
Inmiddels heb ik mijn iCloud account verwijderd en weer ingesteld, maar het resultaat blijft hetzelfde (zie bijlage). Het lijkt dus te gaan om lokale instellingen vandaar ook mijn vraag of ik alleen de mail (of servers) opnieuw kan instellen. Je ziet in de bijlage een drietal icloud accounts staan, de actieve hebben een naam erachter staan ! Als ik een mail verstuur moet ik eerst een iCloud account selecteren en dan wordt er verzonden, ook te vinden in "verstuurd", maar bij "inkomend" niet te vinden. Overigens zie ik dei mails nergens.

m.a.w. Het werkt nog steeds niet, heb je nog een advies of toch maar naar een 'clean install' ?

groeten Chris

Schermafbeelding2018-11-06om12.19.20.png
6 november 2018 om 12:26.
nnsa zegt:

Een Clean Install lijkt mij nog niet nodig.

Probeer eerst eens een SMTP-server te kiezen uit je lijstje die in Mailvoorkeuren bij iCloud wordt onthouden en kijk of je daar mee kan verzenden. Ik denk iCloud Chris of iCloud. Als er één werkt, dan kan je de overbodige(n) uit de lijst verwijderen bij Wijzig SMTP-Serverlijst, maar dat is ook weer een beetje gevaarlijk. Eigenlijk staan ze niet in de weg, maar weet je van sommige niet waar ze bij horen. Bijgaand hoe het bij mij staat.

Vraag anders nog maar even door, want dit moet 'gewoon' kunnen werken.

SMTP-server.png
6 november 2018 om 12:46.
MaritaA zegt:

Volgens mij staat het vinkje bij het verkeerde. Voor 'geen' smtp server. (Volgens de schermafbeelding van Chris)
Selecteer je mail in de linkerkolom (volgens de afbeelding, iCloud Chris) en in rechterkolom het vinkje zetten voor iCloud Chris etc.

Ik heb het ook wel eens en waarom dan die vinkjes weg zijn voor de uitgaande server per account is soms een raadsel, maar opnieuw installeren is echt onzin, het systeem werkt toch verder, het zit hem in instellingen mail, als het niet lukt kan je de "probleemoplosser"er nog overheen gooien.

6 november 2018 om 12:50.
MaritaA zegt:

@nnsa tegelijk!

6 november 2018 om 12:50.
MaritaA zegt:

Chris even de "probleemoplosser" laten draaien, kan geen kwaad.
Open je mail: Kies venster in de menubalk > verbindingsassistent en kijk of er iets aan de hand is/gevonden wordt.

6 november 2018 om 13:00.
CDriessen zegt:

Dank,
Heb het vinkje voor iCloud Chris gezet, dan krijg je eerst beneden in beeld te zien "verbinden" ok, en daarna gebeurt het verzenden en weer downloaden van het bericht (van iCloud naar iCloud) maar dat bericht komt dus niet in beeld?
groeten Chris

6 november 2018 om 13:00.
MaritaA zegt:

Laat de probleemoplosser even draaien.


Komt niet in beeld, bedoel je postvak in, in de mail App?

6 november 2018 om 13:02.
CDriessen zegt:

Komt niet in Postbus Inkomend op de iMac, standaard Mail van Apple.
resultaat van de verbindingsassistent in de bijlage.
Ogenschijnlijk staat alles goed.

Schermafbeelding2018-11-06om13.03.28.png
6 november 2018 om 13:06.
MaritaA zegt:

Heb je toevallig regels in de mail ingesteld? Heb wel eens zelf als pc hulp aan huis gezien, dat daar verkeerde instellingen waren gemaakt?


Staat onder accountinformatie (mail>voorkeuren>accounts) elk account online (groen bolletje)
Alles goed ingevuld, ook daar wil het wel eens dat het ww weg is.

Komt mail van alle accounts niet binnen of alleen een bepaalde?

6 november 2018 om 13:11.
MaritaA zegt:

In mail (menubalk) onder postbus, niet toevallig alle "accounts off line gebruiken" aan?
In zelfde menu Postbus klik eens onderin op: >bouw opnieuw op".

6 november 2018 om 13:14.
MaritaA zegt:

Je kan ook nog in mail onder postbus in, elk account even selecteren, rechts klik >toon accountinfo, icloud mail zou vol kunnen zitten, zeker als je maar 5gb opslag hebt. Misschien staat daar wel een melding.


Al ingelogd via Safari bij www.icloud.com en is daar de mail wel bij inkomend te zien?

Schermafdruk2018-11-0613.23.08.jpg
6 november 2018 om 13:19.
CDriessen zegt:

Alle accounts staan "online".
Als ik een mail verstuur van mijn iPhone (van iCloud naar iCloud) dan komt die wel zichtbaar binnen in de Postbus inkomend!
Bouw opnieuw op heb ik (weer) gedraaid maar geen resultaat.
 

6 november 2018 om 13:28.
MaritaA zegt:

Staat op alle apparaten in iCloud de mail wel op groen?
Even aan/uitzetten (jutteren) wil wel eens helpen.


Komt mail niet binnen vanaf een bepaald apparaat, of ook van andere mensen , die je een mailtje sturen?

6 november 2018 om 13:30.
CDriessen zegt:

Mail staat overal op groen, bovendien komt mail van "buiten" gewoon binnen. Alleen de mail die ik wil versturen via iCloud op de iMac komt niet (zichtbaar in een postbus) binnen?

6 november 2018 om 13:39.
MaritaA zegt:

Spammap?

Al op icloud.com in de browser gekeken of het daar wel binnenkomt/is te zien?
Zo ja ligt het probleem binnen Apple mail programma.

6 november 2018 om 13:45.
nnsa zegt:

Maar staat er inmiddels wel een iCloudaccount bij je Account Uitgaande-mail (dus het punt waar we waren begonnen 6 november 2018 om 12:26.) ?

Als daar nog steeds 'Geen' staat wordt er niets verzonden.

Wat staat er bij je te verzenden email, bij het veld: "Van" ? Hier kan je eventueel ook een (andere) SMTP-server kiezen, maar er hoort de Default SMTP-server te staan. Zie bijlage.

Verzenden.png
6 november 2018 om 14:09.
CDriessen zegt:

@Marita op iCloud.com is alles gewoon te zien, ingaande- uitgaande mail enz.
bedoel je het mailprogramma opnieuw installeren? Dat wilde ik ook graag, maar heb geen idee of dat kan, laat staan hoe !? (behalve dan via een 'clean install')
@nnsa bij van staat mijn standaard account .......@icloud.com

6 november 2018 om 16:15.
MaritaA zegt:

Nee dat bedoel ik niet Chris.
Verwijder het account wat problemen geeft uit de mail App. (Via het minnetje)
Herstart je Mac en voeg dat mailaccount weer toe in de mail app.

Al in safe modus opgestart, want dan wordt er het e.e.a. hersteld indien nodig.


Heb je email adres met.....neergezet!

6 november 2018 om 17:04.
nnsa zegt:

Bedankt Chris, verander je emailadres even in xxxxx@icloud.com hier op seniorweb. Heb je je account op je iMac al een keer verwijderd en daarna weer opnieuw aangemaakt ?

Wat je nog zou kunnen proberen is, om je apple mail voorkeuren eerst veilig te stellen naar je desktop en daarna deleten. Opnieuw opstarten en kijken of dit helpt. Zo niet, kan je eventueel je veiliggestelde voorkeuren terugzetten in je Bibliotheek bij Preferences (com.apple.mail.plist).

Alleen Apple Mail opnieuw installeren is gedoe, tenzij je het terug kan zetten vanuit een TimeMachine kopie van een datum toen het nog wel goed werkte.

Addemdum: omdat het email-account nog niet is verwijderd met het - teken (tip MaritaA) en weer opnieuw is aangemaakt, verwacht ik gen groot resultaat door de plist file te verwijderen.

6 november 2018 om 17:04.
CDriessen zegt:

Volgens mij heb ik alles geprobeerd, maar ik heb nog steeds uitgaande mail die ik niet binnen zie komen op mijn imac. Staat wel bij verstuurd? Ik begrijp er werkelijk niets van.
Ga er maar eens een nachtje over slapen en dan wellicht morgen misschien eens bellen met Apple?
En anders toch maar een clean install?

6 november 2018 om 21:35.
nnsa zegt:

Als U wel een uitgaande email kan verzenden en deze ook ziet bij Verzonden email en deze mail naar uw eigen inbox stuurt en deze wel te zien is bij Ontvangen email bij iCloud Webmail en niet in uw inbox, dan is er voor mij maar één conclusie: De inbox-kant is onjuist geconfigureerd en deze emails komen heel ergens anders binnen dan U verwacht ?

Staat zoek naar nieuwe berichten naar wens ingesteld, c.q. worden deze automatisch opgehaald ? (zie bijlage).

Mail.png
6 november 2018 om 22:14.
MaritaA zegt:

Chris, nog een mogelijkheid.

Staat toevallig voor die postbus een berichtenfilter aan?

Controleer dat als volgt (zie ook de schermafbeelding)

Selecteer de betreffende postbus, die problemen geeft in mail (linkerkolom)
Klik op Weergave in de menu balk.
In het volgende menu (zie pijl) moet er staan: Schakel berichtenfilter in (hoe onlogisch dat klinkt, betekent het wel, dat die uit staat.)
Dan is het goed.

Staat er schakel berichtenfilter uit, staat hij juist aan en zou dat de oorzaak kunnen zijn, klik er op zodat het uitgezet wordt.

Stel dat: de berichtenfilter staat aan op: alle ongelezen mails te laten zien, maar als je die wel hebt gezien/gelezen/geopend. lijkt het of er in de kolom naast de postbussen (met 2 regels inhoud per mail) leeg is en of je geen mail hebt in die postbus!

Schermafdruk2018-11-0707.49.37.jpg
7 november 2018 om 07:59.
CDriessen zegt:

@nnsa: de berichten worden inderdaad automatisch opgehaald.
@MaritaA: in de bijlage zie je dat bij mij die keuze niet eens mogelijk is.
ps: ik gebruike (helaas) geen Mojave, maar macOS High Sierra 10.13.6

Mijn conclusie is dat de mail op zich goed werkt, met al enige "probleem" dat de mail verzonden aan mezelf niet in de inbox op mijn iMac komt en verder niet te vinden. Wel op mijn andere Apple - apparaten. Misschien moeten we daar maar geen tijd meer aan besteden, mail van externen werkt ook goed.

groeten Chris

Schermafbeelding2018-11-07om21.00.07.png
7 november 2018 om 21:08.
nnsa zegt:

Beste Chris, je hebt gezegd dat je mail op iCloud.com wel allemaal is te zien. Als die aan jezelf gestuurde email daar ook is te zien, dan mis je in iedergeval geen emails, door daar ook af en toe even te kijken ?

7 november 2018 om 21:52.
CDriessen zegt:

@nnsa: zoals gezegd ik mis geen mails, maar het idee dat er iets niet klopt vind ik niet prettig. Maar voor nu ga ik het hierbij laten.
Dank voor het meedenken.

Groeten Chris

7 november 2018 om 22:13.
nnsa zegt:

Heeft U plug-ins geïnstalleerd (zie bijlage), die de boel in de war kunnen sturen ?

En heeft U MalwareBytes al een keer laten scannen ?

Mail.png
7 november 2018 om 22:18.
MaritaA zegt:

Chris nog éen opmerking, of je Mojave of High Sierra hebt maakt niets uit t.a.v. "schakel berichtenfilter in/uit". Zit al tig jaren in de Mail App.
Dat het bij jou lichtgrijs is, vind ik heel raar.

Aan jou verder natuurlijk, ik zou nu eens contact opnemen met Apple support.

8 november 2018 om 11:27.
CDriessen zegt:

@nnsa: malwarebytes clean!
Wat betreft de optie "Beheer plugins" die heb ik niet, ik zag in een vorige schermprint van je dat je MailButler had geïnstalleerd en daarom is die optie bij jou wellicht wél zichtbaar !
@MaritaA: er gebeuren toch nog soms dingen die niet te verklaren zijn, misschien zal ik in de komende week nog contact opnemen met Apple.

Nogmaals dank voor jullie meedenken,
Groet Chris

 

8 november 2018 om 12:14.
nnsa zegt:

Dat CMD-L niet werkt c.q. in het Weergave menu is te zien, kan te maken hebben met de weergave van Mail in Voorkeuren. Zie bijlage:

Classic.png
8 november 2018 om 12:36.
CDriessen zegt:

@nnsa dat stond al "aan" maar het helpt ook niet, zoals al eerder opgemerkt ik kan er verder mee leven dat de mail niet helemaal goed werkt. Hoofdzaak is dat de mail van buitenaf goed werkt.

8 november 2018 om 20:51.
nnsa zegt:

👍

We horen graag ooit de afloop / oplossing.

8 november 2018 om 21:05.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Apple-Club?
Apple-Club