Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Apple-Club
Excel 2019 voor Mac
Geplaatst op 19 april 2020 om 17:29 door CDriessen

Ik heb dezelfde vraag gesteld in de Excel club, maar helaas geen resultaat.
Het gaat om getallen invoer.
bijvoorbeeld 285000 in cel E3, voer ik daar 285000 in en druk op Enter dan verschijnt er € 2850,00 in beeld.
Wat heb ik tot nu toe gedaan:
Alle getalsnotaties uitgetest, alle aangepaste notaties verwijderd. Alle celeigenschappen geprobeerd, maar helaas niet het gewenste resultaat.
Vraag is of een van jullie dit ook heeft meegemaakt en hoe is dit op te lossen?

28 reacties
Jan-B zegt:

Helaas heb ik geen excel voor Mac, maar eerdere adviezen zouden toch moeten werken.
Selecteer de cel en klik met de rechtermuisknop en kies celeigenschappen.
Maak hierin de keuze voor getal en selecteer een getalsnotatie zoals aangegeven in de lijst.

Zie ook hier :excel voor apple

Overigens als bij elk te openen werkblad zich hetzelfde blijft zou je de instellingen van excel kunnen wijzigen. Open eerst een lege excel sheet. Ga naar menu bestand en kies dan voor opties. (in de windows versie onderaan). Kies geavanceerd en daar kan je bepaalde voorkeuren veranderen. Wellicht is je probleem dan wel opgelost.

19 april 2020 om 19:06.
MaritaA zegt:

Dit zinvol?

support.office.com/nl-nl/article/getallen-opmaken-als-valuta-0a03bb38-1a07-458d-9e30-2b54366bc7a4#__toc305071610

Ik zie nu dat Jan-B in zijn eerste alinea hetzelfde schrijft als hier in de link staat, n.l. getal kiezen.

19 april 2020 om 20:47.
RoyBosman zegt:
19 april 2020 om 22:39.
CDriessen zegt:

Jan-B en MaritaA alvast bedankt voor de reactie ga ik mee aan de slag.
RoyBosman Weet niet precies waarom je dit vermeld, maar de reden dat ik de vraag in de Apple-club stel is omdat me dat in de Office-club is aangeraden.
groeten Chris

20 april 2020 om 11:33.
CDriessen zegt:

Ik heb in de Excel bijlage een paar voorbeelden gezet van getal invoer.
Het gaat in dit voorbeeld dus om € 250000
Misschien heeft het ermee te maken dat ik Office 2019 voor Mac gebruik in combinatie met macOS 10.13.6 High Sierra ?

20 april 2020 om 12:11.
RoyBosman zegt:

voor als mensen de reeds gegeven/geprobeerde oplossingen na willen lezen?

20 april 2020 om 12:21.
MaritaA zegt:

Even verwarrend nu Chris.
Ik ga even uit van het hier in je bericht geplaatste docx bestand met 3 schermafbeeldingen
Ik zie de versie van Excel, ik heb dezelfde (afbeelding 1/bovenste)
Afbeelding 2/middelste zo wil je het hebben?
Afbeelding 3 (onderste) is wat je krijgt als je typt/bedrag invult.

Je bedoelt denk ik de € 285.000, maar je schrijft € 250.000

Wil je het euro teken gelijk links in de cel? dus niet exact voor het bedrag.

20 april 2020 om 12:35.
CDriessen zegt:

RoyBosman ik snap niet wat je bedoeld.

Nee, MaritaA het sheet is bedoeld om allerlei scenario's door te rekenen bij verschillende bedragen. In de oorspronkelijke gemaakte versie (niet door mij overigens) was de laatste berekening met € 285.000 vandaar dit getal.
Dus 250000 invoeren moet leiden tot € 250.000 andere getallen moeten natuurlijk ook kunnen.
In het bijgeleverde stukje sheet heb ik een aantal getalnotaties aangegeven om te laten zien dat die allemaal niet leiden tot het gewenste resultaat.
Blijft frappant waarom consequent slecht 1/10 van de ingevoerde waarde wordt gepresenteerd.

groeten Chris

20 april 2020 om 13:48.
HaWee zegt:

Chris:
je schrijft "Blijft frappant waarom consequent slecht 1/10 van de ingevoerde waarde wordt gepresenteerd." maar het is 1/100 van de waarde 2850 ipv 285000

Kun je niet beter gewoon een heel nieuw excelbestand aanmaken , dus een leeg bestand en daar handmatig de zaak invullen ook de formules?

20 april 2020 om 14:08.
CDriessen zegt:

HaWee Je hebt gelijk is slechts 1/100 (tikfout). De rest van je verhaal, dat heb ik natuurlijk al lang geprobeerd maar helaas.

20 april 2020 om 14:12.
Gerdiek zegt:

Het is inderdaad heel verwarrend.
Het Excel bestand, waarvan de schermafbeelding is, die u in uw bericht van 19 april om 17.29 uur hebt gezet met die bedragen bij Hypotheekscenario’s, hebt u dat zelf gemaakt?
En gaat het daarbij om de invoer van het tweede gedeelte?
Want in de vorige vraag op de andere plaats had u tekst en de cijfers in één cel staan in een schermafbeelding en dacht dat het daarom zou gaan.
is het eventueel mogelijk om in plaats van de schermafbeelding het bewuste werkblad als bijlage te plaatsen?
Mits er geen vertrouwelijke gegevens opstaan.

20 april 2020 om 15:46.
CDriessen zegt:

Beste Gerdiek het hele werkblad is helaas niet mogelijk.
Overigens een heel nieuw werkblad maken helpt ook niet, vandaar dat ik begin te vermoeden dat het ligt aan de combinatie macOS10.13.6 en Office 2019 voor Mac.

20 april 2020 om 16:32.
MaritaA zegt:

Lijkt me sterk dat de versie van het Mac OS en versie Excel de oorzaak is,volgens de Microsoft site .
Als ik 250000 typ en enter klik krijg ik keurig € 250.000
Kijk maar
Heb moeten comprimeren naar 480, SW laat niet veel upload toe, helaas.

20 april 2020 om 18:08.
CDriessen zegt:

MaritaA, dank voor het filmpje dat gaat inderdaad zoals het hoort.
Maar welke versie van Excel gebruik jij en ik neem aan dat jij met Catalina werkt?
In de bijlage nog een voorbeeld, in de cel F1, F3, F5, F7 en F9 heb ik de instelling gedaan zoals aangegeven in de cel ernaast.
De laatste in F9 ziet er fraai uit, maar ik heb geen idee waar die vandaan komt en wat die eventueel zou moeten doen.

20 april 2020 om 21:44.
MaritaA zegt:

Mijn versie van Excel 2019, weliswaar onderdeel van Office 365 (Nu heet het Microsoft 365), kennelijk is die toch een pietsie anders qua layout dan de reguliere office die jij hebt. Heel irritant van Microsoft. (ik vergelijk de layout onder start met die van jou onder start beiden zijn excel 2019, )
De werking blijft hetzelfde.
Zoals ik al schreef hierboven zegt Microsoft op hun website dat High Sierra geschikt is voor de office 2019 versie..
Ik werk met Catalina

Kan jij een schermafbeelding plaatsen van je afbeelding hierboven, maar dan die twee rijtjes muntjes opengeklikt (rechtsboven), want ik zie ook daar dat de boel op standaard staat, moet financieel zijn. (geen valuta gebruiken)

20 april 2020 om 22:27.
CDriessen zegt:

Dit bedoel je?
Standaard staat altijd aan. Selecteer alleen iets anders als dat moet.

20 april 2020 om 22:45.
MaritaA zegt:

Wat staat er onder meer getalnotities als je daarop klikt (afbeelding)?
Maar volgens mij klik jij nu op het driehoekje achter standaard
Ik wil graag dat je klikt daaronder het icoontje met de muntjes en dan op het driehoekje ernaast, wat staat daar in het menu?

"Selecteer alleen iets anders als dat moet"
Begrijp ik maar in dit geval, wil je dat, maar dat doe je toch niet steeds per cel apart?

20 april 2020 om 22:47.
CDriessen zegt:

Oeps had de verkeerde gedaan, zie bijlage

21 april 2020 om 11:22.
MaritaA zegt:

Juist, die bedoelde ik.

Ik zal proberen uit te leggen wat/hoe ik het doe, zie video van scherm in eerder bericht.
Je wilt dat het bedrag in een cel er zo uitziet na een enter € 250.000 (geen decimalen, wel euroteken en over de gehele cel verdeeld)

Als je van te voren weet hoeveel bedragen je moet gaan invoeren in een kolom,
Hypothetisch stel 10 (bedragen) in kolom E van E 3 t/m 13
Dan selecteer ik cel E3 en druk de cmd toets in en selecteer de rest t/m 13 (pas op als je klaar bent en cmd loslaat, lijkt het of er niets is geselecteerd..)
Dan ga je naar het icoon met de muntjes> openen> tik € Euro (€123) aan.
dan
Nog een keer de betreffende muntjes openen en tikken op meer financiële getalnotities
In dat menu moet links financieel geselecteerd zijn en rechts daarvan zet je de decimalen op 0 en klik op ok (je ziet ook dat standaard veranderd is naar Financieel)
Vervolgens kan je in kolom E 3 t/m/13 in elke cel de bedragen invullen zonder punten, eurotekens etc. na de enter wordt het zoals je wenst.

Er zijn natuurlijk variaties op een thema, Je kan een hele kolom selecteren door op de kolomletter te tikken, wordt grijs, vervolgens een celtoepassing er op los te laten, kan naderhand weer aangepast worden...

Je kan ook voor het vaderland weg cijfers in cellen invullen en na afloop de bewuste cellen selecteren en mijn uitleg erop loslaten, meerdere wegen die naar Rome leiden.

Ben benieuwd, succes.

21 april 2020 om 11:54.
CDriessen zegt:

Dank voor de informatie.
Ik werk overigens al meer dan 20 jaar met Excel, dus heb wel ervaring met opmaken van cellen en dergelijke. Maar dit heb ik nog niet meegemaakt.
Heb exact jouw stappen gevolgd en heb voor cel E3 weer de beroemde 250000 ingevoerd. Wat opvalt als ik het getal ga invoeren dan wordt Finacieel "uitgegrijsd" bovenin.
Pas als ik weer op Enter heb gedrukt komt het weer in beeld, maar de notatie is nog steeds verkeerd.

21 april 2020 om 13:43.
Willem-B zegt:

@SDriessen, Kun je als bijlage de Excel met voorbeeldgetallen hier uploaden, dan kan ik eens "onder water" kijken of er instellingen, macro's of formules zijn opgenomen.
Is het een eigengemaakte Excel of heb je deze als template ergens gedownload?

Ik kan. ze testen in. MS-Office versies 2019 of 2016.

21 april 2020 om 15:36.
CDriessen zegt:

@Willem-B ik heb al een stuk gestuurd in Excel paar stappen terug.
Ik heb dat sheet wel zelf gemaakt maar het oorspronkelijke niet, veranderd niks aan het feit dat de getallen verkeerd worden weergegeven. Hoe doe jij "onder water" kijken, misschien kan je dat doorgeven kan ik het zelf ook.
@MaritaA daar zal dan uiteindelijk niets anders opzitten.
Of ik ga eerst Office 2019 opnieuw installeren
en anders misschien Office 2016 erop zetten?

21 april 2020 om 16:42.
MaritaA zegt:

Zou proberen eerst office 2019 opnieuw te installeren

21 april 2020 om 16:46.
CDriessen zegt:

@MaritaA daar ga ik dan maar mee beginnen, morgen of zo.

21 april 2020 om 17:52.
MaritaA zegt:

👍

21 april 2020 om 18:06.
CDriessen zegt:

Het is opgelost!
Nadat ik gisteravond, na de hernieuwde installatie een nieuw sheet opende was de fout er nog steeds. Vanochtend heb ik nog zitten kijken op Office Uninstall voor Mac, die stappen heb ik gevolgd en daarna opnieuw geïnstalleerd en het werkt. Blijkbaar blijft er iets in de container(s) hangen wat tijden de installatie niet wordt overschreven.
Wat mij betreft is deze vraag opgelost.
Bedankt voor het meedenken
Groeten Chris

22 april 2020 om 11:40.
MaritaA zegt:

Mooi!
sluit ik de vraag af.
Overigens wordt weer bewezen dat een uninstall voor programma’s verwijderen beter werkt dan het naar de prullenmand verplaatsen...
en excel 2019 werkt met High Sierra.

22 april 2020 om 11:46.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Apple-Club?
Apple-Club