Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Computeronderhoud-Club
laptop start traag op
Geplaatst op 6 oktober 2020 om 14:03 door Rein1

Mijn laptop start heel erg traag op. Ik heb al veel opstartprogramma's uitgeschakeld (zie bijlage) maar heeft niet geholpen. Volgens mij heeft de C schijf nog ruimte genoeg (zie bijlage).
Het is een Acer uit 2012, ook zie bijlage.
Indien de laptop is opgestart werkt alles wel naar behoren.
Wat kan ik doen om het opstarten sneller te laten gaan?
Met vriendelijke groeten.

33 reacties
HaWee zegt:

waarom maak je er 3 losse verschillende berichten van?
waarom zet je die 2 bijlages niet gewoon in 2 volgende berichten in dit verhaal dan staat alles bij elkaar en is het duidelijk.

6 oktober 2020 om 14:14.
Rein1 zegt:

O, bedoel je dat ik de 2 bijlages als reactie kan plaatsen?

Bijlage laptopruimteschijven overgezet van een nieuw bericht.
Mede-beheerder Roy

6 oktober 2020 om 14:23.
HaWee zegt:

precies, dan staat het netjes bij elkaar en is het makkelijker kijken voor mensen die je willen helpen. Alle info bij elkaar.

6 oktober 2020 om 14:50.
DirkB zegt:

Een oorzaak van traagheid kan zijn dat er een update bezig is. Heb je daar al eens gekeken? Je komt er via de Instellingen, dan Bijwerken en beveiliging.
Verder is de F schijf met foto's bijna vol, daar zou ik eens wat uithalen. Maar hij is nog niet zo vol dat hierdoor traagheid ontstaat.

6 oktober 2020 om 15:58.
Rein1 zegt:

Het opstarten duurt al maanden erg lang. Laptop startte daarvoor goed op. Het is een laptop van 2012.

Bijlage laptopeigenschappen overgezet van een nieuw bericht.
Mede-beheerder Roy

6 oktober 2020 om 16:24.
NielsvdS zegt:

Waarom zoveel partities. Is niet meer van deze tijd. Misschien loopt harde schijf op laatste benen. Tijd voor SSD zou ik zeggen. Zijn tegenwoordig goed betaalbaar. Hebt voor 70 euro al 500GB van goed merk.

CC Cleaner kun je ook verwijderen doet meer slecht dan goed.

6 oktober 2020 om 16:47.
DirkB zegt:

Afgezien van de harde schijf: heb je malwarebytes en adwcleaner al gedraaid? Die ruimen andere infecties op dan de standaard virusscanner.

6 oktober 2020 om 18:00.
Niekie zegt:

Bij mij starten 8 programma's op, w.o. Defender, Nas, en printer.
De lijst die ik hier zie verbaast me.
Nou is veel al uitgeschakeld, maar je zou op "Windows Security......." de rest ook kunnen uitschakelen.
Verder niet teveel verwachten van een laptop van 8 jaar jong.
Is de harde schijf wel eens gecontroleerd met bijv. HDTune? link

Denk anders eens na over de vervanging van de hardeschijf, door een ssd.

Overigens een data schijf die vol is zorgt niet voor traagheid.

Niek

6 oktober 2020 om 18:05.
Ar zegt:

@NielsvdS: waarom is het niet van deze tijd om partities te hebben/te maken? Dat is toch nog steeds prettig als de pc vastloopt, dat er dan alleen iets aan de hand is met de C schijf waar Windows ed op staat?

6 oktober 2020 om 18:35.
Ar zegt:

Ik zal alles behalve 'Windows Security' uitschakelen en zal de harde schijf controleren met HDTune.

Vervanging van de harde schijf voor een SSD schijf...... Is dat op een laptop voor een amateur redelijk te doen?

6 oktober 2020 om 18:38.
Jan-B zegt:

Wat zijn de specificaties van de laptop precies?

6 oktober 2020 om 18:45.
Rein1 zegt:

Hieronder een link met de specificaties van de laptop:
https://nl.hardware.info/laptops.18/acer-aspire-v3-571g-53216g75makk.164682#specificaties

6 oktober 2020 om 18:59.
Jan-B zegt:

Die specificaties zijn wel in orde. Ik neem aan dat je W10 als besturingsysteem gebruikt.

Er kan sprake zijn van ernstige defragmentatie maar zeker is dit niet.

Een tip: Maak een goede kopie van alle data op de laptop en stel deze vervolgens opnieuw in. Kost wel wat tijd en werk maar dan ben je waarschijnlijk wel van je problemen af.

Als je dat wil doen ga dan naar Configuratiescherm --Systeem en beveiliging --Beveiliging en onderhoud -- en kies herstel.
Je kan ook kiezen om de bestanden te bewaren. Maar voor echt schoon schip zou ik compleet opnieuw beginnen.

Laat even horen t.z.t.

6 oktober 2020 om 19:35.
Rein1 zegt:

Ik heb ondertussen op malware ed gescand (geen malware) en de HD Tune gedaan (zie bijlage).
Ja hoor, ik gebruik Windows 10; deze controleert toch automatisch of er geöptimaliseerd/gedefragmenteerd moet worden?
Oei, om alles te verwijderen en weer in te stellen is nogal een klus inderdaad.
Maar dan blijft het een 'oude' laptop.
Ik denk dat ik me eerst ga verdiepen in een SSD schijf.
Allemaal eg bedankt voor het meedenken!

6 oktober 2020 om 19:53.
Niekie zegt:

Wegerif: "Vervanging van de harde schijf voor een SSD schijf...... Is dat op een laptop voor een amateur redelijk te doen?""

Jawel zeker te doen. Ligt een beetje aan het merk dat je koopt. Zelf koop ik altijd Crucial SSD's'. (3 jaar garantie)
Daarbij krijg je een link naar www.crucial.com\clone alwaar je een clone programma kunt ophalen, waarmee je een exacte kopie van je harde schijf maakt.
Dan heb je ook wel een usb to sata 2.5 inch converter nodig ( link )
Daarna wissel je de schijven om in de laptop. (uit die tijd bij Acer een klepje aan de onderzijde van de laptop).
En dan is je laptop een klap sneller.
Bijvoorbeeld deze schijf.

En HDTune. Doe eens een volledige error controle van je schijf.

Niek

6 oktober 2020 om 21:48.
Ar zegt:

Oké, bedankt!

6 oktober 2020 om 21:57.
DirkB zegt:

Als vervangen van de harde schijf door een SSD schijf de overweging is, dan heb ik wel een variant voor de manier waarop je dat kunt doen:
1. Stel je bestanden veilig.
2. Verwijder de harde schijf.
3. Zet de juiste nieuwe harde schijf erin.
4. Zet Windows 10 erop (dat herkent je computer).
5. Dan de gebruikte apps zoals Office enzo weer installeren.
6. De bestanden terugzetten, mail inrichten, de printer, enz.
Het is wel een werkje maar dan heb je alles vers.
Ik heb dit een paar jaar geleden gedaan bij een laptop die inmiddels 9 of 10 jaar oud is. Dankzij de SSD-schijf draait hij weer lekker vlot.

En de oude harde schijf: zet de hamer erop. Uit elkaar halen is ook leuk, het binnenwerk is prachtig! Daarna alsnog de schijf (het draaiende deel) kapot maken.

6 oktober 2020 om 22:55.
NielsvdS zegt:

@Arja1 waarom partioneren niet meer hoeft lees je hier.

7 oktober 2020 om 04:49.
Cees-1946 zegt:

Het idee voor een ssd kaart dat is zonder meer een verbetering. Deze desk is behoorlijk op leeftijd. Breda/Cd romland daar een Samsum ssd gekocht en mijn pc hulp heeft het verder afgewerkt.. Nu werkt het veel beter. Daardoor ook betrouwbaar . Totale kosten €.100,00. Daar heb ik geen nieuwe computer voor.!.

7 oktober 2020 om 07:11.
BenW zegt:

@NielsvdS; het artikel waarnaar verwezen wordt is nou niet bepaald een referentie om maar meteen te zeggen dat partitioneren niet meer nodig zou zijn. Onder Linux misschien, maar onder Windows zeker niet.
Sterker nog, het is zelfs aan te raden om tenminste 2 partities (of als je deze aanwezig hebt, 2 interne HDD's/SSD's) te gebruiken. Eén als systeempartitie/-schijf en een 2e (3e, ..., als data partitie/-schijf. Dit kan een hele hoop ellende voorkomen en geeft je bovendien alle vrijheid om bijvoorbeeld van tijd tot tijd desgewenst Windows opnieuw schoon te installeren.

7 oktober 2020 om 08:34.
Jan-B zegt:

Wegerif zegt onder meer: "om alles te verwijderen en weer in te stellen is nogal een klus inderdaad. Maar dan blijft het een 'oude' laptop."

Bij het vervangen van een hd door een ssd dien je ook alles opnieuw in te stellen en per saldo hou je een oude laptop. Je zal allicht wel enige snelheidswinst merken. Maar processor, moederbord etc blijven öud".

Het indelen in partities is zeker de moeite waard.
 

7 oktober 2020 om 09:47.
HaWee zegt:

Wegerif schrijft in de openingspost:
Mijn laptop start heel erg traag op ..... Indien de laptop is opgestart werkt alles wel naar behoren.

Dus dan is vervanging van de HD door een ssd wel degelijk een flinke verbetering.
En partitioneren van HD onder Windows is zeker zeer sterk aan te bevelen , zoals BenW al aangeeft

7 oktober 2020 om 09:56.
NielsvdS zegt:

Hier nog wat artikelen over de zin en onzin van partitioneren. Hier, hier, hier, hier. Verder staak ik de verdere discussie. Daar het niet feitelijk is.

7 oktober 2020 om 10:10.
DirkB zegt:

Als tegenhanger: partitioneren ... nooit gedaan wegens ontbreken van de behoefte. Wel stond ooit W 7 (waarsch. eerder W XP) en misschien andere software bij aflevering van PC's in een aparte partitie tbv herstel, maar software haal je tegenwoordig van internet. Ik ben ook nooit iets kwijt geweest en heb het altijd gezien als iets voor freaks. Ik keur het niet af hoor, misschien doe ik simpelweg geen bijzondere dingen, de harde schijf op mijn 3 PC's is slechts de backup van Onedrive.
Uit Wikipedia citeer ik waarom het gedateerd is: In het verleden waren de beperkingen van het bestandssysteem reden om een harde schijf in meerdere partities in te delen. Tot MS-DOS 3.x was er een limiet van 32 megabyte per (logische) schijf, en de latere uitvoeringen van FAT16 hebben een limiet van 2 gigabyte. Ook de FAT32-partities van Windows XP kennen een praktische limiet: hoewel de specificatie van FAT32 in principe meer (2 terabyte) toelaat, kan er met de formatteringsprogramma's van Windows XP geen partitie groter dan 32 gigabyte geformatteerd worden. Dit is met opzet ingebouwd door Microsoft, met als doel het stimuleren van het gebruik van NTFS. Windows XP heeft echter geen problemen te werken met FAT32-partities die groter zijn dan 32 gigabyte. Dus vanaf W XP is de noodzaak vervallen.
Maar volgens mij dwalen we af, het ging over een trage computer.

7 oktober 2020 om 10:14.
RuudM zegt:

Een HD van 500GB zonder partities is als een grote kast zonder planken !
Naast SSD voor Windows heeft mijn p.c. een 2e HD met partities voor Foto's, Muziek, PPS en nog wat. Per categorie dus.
Goed geordend en terugvinden, opzoeken geen probleem.
Ruud

7 oktober 2020 om 10:20.
fred612 zegt:

Is voor heel traag opstarten en verder goed werken een nieuwe ssd nodig?
Ik zou BV Ccleaner nog een keer draaien en opstart programma's beperken tot 2 of 3 en dan uitbreiden.
Als niets help is zeer incidenteel afsluiten bv maandelijks en rest slapen of standby via klep sluiten een praktische tip.
Zijn alle updates wel helemaal geinstalleerd?
Is een externe SSD via USD 3 ook een snellere mogelijkheid, misschien?

7 oktober 2020 om 11:35.
DirkB zegt:
Alle adviezen zijn al uitgevoerd. Een SSD maakt een computer echt sneller.
7 oktober 2020 om 15:40.
Cees-1946 zegt:

@ Dirk B. U heeft gelijk. Doordat Jeffrey een maand geleden een SSd van Samson in de computer heeft geplaats, Een hulp middel erbij om niet te lang bezig te zijn met het instaleren. Nu dit gedaan is, werkt het veel beter dan voor heen. Jeffrey, vond het ook niet nodig om een andere computer te gaan kopen. Zo juist is hier glasvezel aangesloten en krijgen we op ons adres 50mb erbij. 100 ipv 50.mb volgens Kpn moet dit voldoende zijn<. Meerprijs €.6,00 per maand>

7 oktober 2020 om 16:00.
Niekie zegt:

Ik heb een 4 TB harde schijf zonder partities. Via mappen kan ik alles vinden. Windows staat op een andere schijf.
Als je maar 1 schijf hebt is een extra partitie wel beter.

Niek

7 oktober 2020 om 16:37.
fred612 zegt:

Het gaat toch over een traag opstartende Pc, niet over traag internet 100 bekabeld?

7 oktober 2020 om 16:57.
Niekie zegt:

Wegerif: zal ik deze discussie sluiten.? Er is dacht ik voldoende informatie verstrekt.

Niek (mede beheerder)

7 oktober 2020 om 17:19.
Ar zegt:

Ja, doe maar Niekie. Ik heb inderdaad genoeg informatie!
Allen bedankt voor het meedenken en de tips.

7 oktober 2020 om 18:24.
TPas zegt:

Nog een reactie op de valreep
Hierbij een word document vertaald vanuit het engels
Kijk maar wat er mee te doen en te behalen is.

7 oktober 2020 om 19:11.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Computeronderhoud-Club?
Computeronderhoud-Club