Zoeken
Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: E-mail-Club
Vreemd bericht
Geplaatst op 15 oktober 2017 om 16:37 door Klaartje

Hallo helpers,

Weer krijg ik zo af en toe een berichtje/schermpje wat ik niet thuis kan brengen.
Als e-mailprogramma gebruik ik eM Client. Bij het opstarten heb ik daar vaak problemen mee. Óf het duurt erg lang en zie dan geen "zandlopertje" óf er gebeurt helemaal niets. Nu heb ik tot 3x toe onderstaand schermpje ontvangen. Wat betekent dit? Het ligt niet aan het aanklikken met mijn muis.
Wie weet raad?
Vr.gr. Klaartje

Knipsel.JPG
19 reacties
BenWuring zegt:

Normaliter betekenen dit soort berichten dat de applicatie / het programma opnieuw gestart wordt terwijl het programma feitelijk al actief is. Nu is dat in eM Client feitelijk niet mogelijk. Als het actief is, op wat voor manier dan ook, wordt door het activeren via het startmenu, de taakbalk, of welke willekeurige snelkoppeling ook, het hoofdscherm geopend.
Dit heeft eerder een andere oorzaak dan het programma eM Client zelf of bij het installatieproces c.q. het instellen van het programma of het e-mailaccount is een of ander niet goed gegaan.
Een oplossing zou kunnen zijn door eM Client te de-installeren, vervolgens de nieuwste versie te downloaden en te installeren en de e-mail accounts opnieuw toe te voegen.
NB: Doe dit alleen wanneer u een IMAP e-mailaccount heeft. Bij een POP3 e-mailaccount zijn er wat extra stappen nodig.

15 oktober 2017 om 17:20.
Klaartje zegt:

Ben Wuring,

Bedankt voor deze uitleg. Ik had er ook al aan gedacht om eM Client te de-installeren. Om dat ik een POP3 e-mailaccount heb, durf ik dat zelf niet te doen. Bovendien ben ik niet technisch genoeg. Moet dus maar eens mijn kinderen lief aankijken.
Nogmaals hartelijk dank voor je meedenken.
Vr.gr. Klaartje

15 oktober 2017 om 20:27.
BenWuring zegt:

Prima en graag gedaan.
Nog even een advies: wanneer u één van uw kinderen er naar laat kijken, laat hem/haar dan ook zo mogelijk het POP3 account omzetten naar een IMAP account.
Waarom? Met een POP3 account download u de berichten van de mailserver. Deze worden opgeslagen in eM Client en worden gelijktijdig verwijderd van de mailserver. U heeft dus de mail in eM Client, maar geen reserve-kopie op de server.
Een IMAP account doet hetzelfde, maar met het essentiële verschil dat er wél een kopie blijft opgeslagen op de mailserver. Bovendien kunt u overal en vanaf elk apparaat uw mail (online én offline) bekijken. Dit in tegenstelling tot een POP3 account die alleen op uw computer kan worden bekeken.

15 oktober 2017 om 20:48.
Klaartje zegt:

Aardig dat U dit nog even laat weten. Het is mij nu duidelijk het verschil tussen POP3- en IMAP account. Ik heb daar weleens eerder een vraag over gesteld, maar kan dat berichtje niet meer terugvinden.

Omdat de e-mail berichten zowel bij de server áls bij eM Client staan, neem ik aan dat ik dan toch een IMAP account heb. Ik kan mijn e-mailberichten bij beide lezen.
Dat zou dan betekenen dat ik tóch eM Client zou kunnen de-installeren en weer opnieuw kan downloaden. Toch maar beter om dat aan één van mijn kinderen te vragen.
Hartelijk dank voor dit bericht.
Vr.gr. Klaartje

15 oktober 2017 om 21:46.
BenWuring zegt:

Dat klopt, u heeft inderdaad een IMAP account. U zou dus probleemloos eM Client kunnen de-installeren, opnieuw installeren en het account weer kunnen toevoegen.

15 oktober 2017 om 22:10.
Dirk Boom zegt:

Seniorweb legt het verschil ook uit, op deze plek .
Voor de zekerheid zou ik een check doen: als er eigenmaakte mailmappen zijn, dan zou ik controleren of de instelling van het mailadres in eM Client echt IMAP is.
Als er geen eigengemaakte mailmappen zijn dan is dat niet zo nodig.
Waarom: het komt voor dat POP3 in een mailprogramma zodanig is ingesteld dat de inkomende mails op de server niet worden verwijderd. Het lijkt dan wel IMAP maar dat is het niet. Eigengemaakte mappen zijn dan op de server en op de pc niet gelijk, en de eigengemaakte mappen verdwijnen bij verwijderen van (de account uit) eM Client.
IMAP houdt alles gelijk, POP3 niet.
Verder, ook voor de check: vermoedelijk betreft het een mailadres bij xs4all. Dat is wèl geschikt voor IMAP (Tele2 en Caiway zijn dat niet).

16 oktober 2017 om 09:15.
Klaartje zegt:

Goedemorgen Dirk

Zojuist wilde ik eM Client starten, maar dat duurde wel een minuut of 10 voor er beweging in kwam. Een mailtje wat in Postvak In binnen kwam, kwam ook binnen bij "verzonden", exact de zelfde mailtjes. Is het juist dat, als ik een mail verwijder bij Webmail, dat hij dan ook verwijderd is in Postvak In? Volgens mij is er duidelijk iets mis met mijn mailprogramma.
Ik zal zeker het artikel wat je stuurde v.w.b. het instellen van POP3 naar IMAP, lezen. In de hoop dat ik het e.e.a. begrijp. Ik heb ook redelijk veel eigen gemaakte mailmappen.

Kan het zijn dat het e.e.a. ook van invloed is v.w.b. een aangeschafte tablet? Ik heb daar ook een Gmailadres moeten aanmaken. Laat ook maar even weten dat de inkomende mailtjes, wél op mijn tablet binnen komen. Lastig als je het e.e.a. niet meer zo goed begrijpt. Leeftijd:)).
Dank voor je uitleg.
Vr.gr. Klaartje

16 oktober 2017 om 09:55.
Dirk Boom zegt:

Hmm, dat zijn wel vreemde verschijnselen in eM Client.

Ik hoop dat ik het met mijn vraag niet ingewikkelder maakte maar ik houd van zekerheid.

Gaat het om xs4all of om gmail?

Als alles (mail en eigengemaakte mappen) op de tablet gelijk is als in eM Client, dan is het zeker IMAP. Dan staat het op de server ook net zo en dan geldt: wat op de server wordt weggehaald, gaat ook weg op tablet en pc. Of wat op de tablet wordt weggehaald, gaat ook weg op de pc.

Andere check: als via webmail ( = op de server) alles (mails en eigengemaakte mappen) gelijk is als in eM Client, dan is het ook zeker IMAP.

Er is nog een vraag: waar staan de contacten opgeslagen?
Als het IMAP is en de contacten niet binnen eM Client zijn opgeslagen, dan kan eM Client eraf (ik zou, als dat lukt, eerst het mailadres eruit halen).
Daarna kan eM Client weer erop en ingericht worden. De instructie staat bijv. op deze plek.
Er bestaan ook alternatieven voor eM Client.

16 oktober 2017 om 10:47.
Klaartje zegt:

Op de Server staan NIET mijn eigen gemaakte mappen. Dus tóch POP3?

Ik kan morgen hier pas mee verder. Heb een afspraak. Kan dan meteen mijn zoon inschakelen om thuis te komen helpen. Ik had ook al mijn provider gevraagd te komen. Geen reactie. Je hoort nog.
Bedankt voor het meedenken.
Fijne dag. Klaartje

Dirk.JPG
16 oktober 2017 om 11:13.
BenWuring zegt:

Dat is heel eenvoudig te controleren: ga in eM Client via het Menu naar Gereedschappen > Accounts. Selecteer het betreffende e-mailaccount en klik vervolgens op het tabblad IMAP. Zie bijgevoegde afbeelding.

emClient.png
16 oktober 2017 om 11:14.
Klaartje zegt:

Bedankt Ben. Ik heb POP3. Wist niet dat je dat zo kon controleren. Zie bijlage. Op de valreep;)).
Fijne dag. Klaartje

P.S., Was de bijlage vergeten!

client.JPG
16 oktober 2017 om 11:30.
Dirk Boom zegt:

Dan hoop ik dat eM Client een exportmogelijkheid heeft van mails/mappen en van contacten want ik zou dat even zekerstellen.
De beschadiging van eM Client kan meerdere oorzaken hebben:
1. alleen eM Client is beschadigd
2. er is iets mis met de harde schijf
3. er is een virus

 

16 oktober 2017 om 16:30.
BenWuring zegt:

Bij deze een 'handleiding' hoe eM Client te back-uppen.

16 oktober 2017 om 19:16.
Klaartje zegt:

Hallo Dirk en Ben,

Zojuist heb ik een virusscan gedraaid van mijn provider. Niets gevonden.
Of er iets mis is met mijn harde schijf, daar zou dan iemand voor moeten komen die mij deze PC heeft geleverd, maar dat willen zij niet. Ik heb mijn PC nu bijna 2 jaar, en had al gauw mijn twijfels of dit wel een nieuwe PC was, omdat er nogal eens fouten, die in de PC zaten, hersteld moesten worden. Zij vinden mij blijkbaar te lastig. Ik heb geen garantie meer.
Of alleen eM Client beschadigd is, kan ik ook niet beoordelen.
Een handleiding voor eM Client, had ik al eens eerder van iemand gekregen. Toch mijn dank hier voor uiteraard.
Al enige tijd loop ik er over te denken om Windows10 te installeren, die een eigen gratis e-mailprogramma heeft. Dat zal best wel een verandering zijn, vandaar dat ik het heb uitgesteld. Omdat ik bijna doof ben kan ik geen telefoongesprekken voeren. Vandaar dat het e-mailen voor mij, om mijn contacten te onderhouden, wel zo belangrijk is. Ik moet dus nog even om mij heen kijken wíe mij daar mee kan helpen. Mocht ik opnieuw vragen hebben, dan graag weer hulp.
Hartelijk dank en vr.gr. Klaartje


 

16 oktober 2017 om 20:40.
BenWuring zegt:

Bedankt en graag gedaan.
Verder geef ik toe dat het best aanpassing vraagt wanneer je overschakelt naar Windows 10. Maar wees gerust, eigenlijk is het veel eenvoudiger dan Windows 7 en bijna intuïtief te gebruiken. Het kost even tijd, maar daarna ben je er blij mee!
Het mailprogramma van Windows 10 is prima te gebruiken. Uiteraard geldt ook daarvoor dat het even wennen is en wie weet ... zijn ook met de installatie van Windows 10 de hardware problemen grotendeels opgelost, mits deze natuurlijk niet mechanisch defect zijn.
Succes!

16 oktober 2017 om 20:48.
Klaartje zegt:

Dat is een leuke opkikker! Ik ga er van uit dat alles wel weer in orde komt.
Het heeft even zijn tijd nodig en....................geduld, v.w.b. Windows10.
Groetjes Klaartje

16 oktober 2017 om 20:59.
BenWuring zegt:

Nog even een nabrander: zie nu eigenlijk pas de bijlage die u later heeft bijgevoegd. Dat ziet er een beetje 'oud' uit. Heeft u wel de laatste versie? Kunt u controleren via Menu > Help > Over.
Het zou er zo uit moeten zien:

Screenshot_1.png
16 oktober 2017 om 23:02.
Klaartje zegt:

Leuke woordspeling.

Het valt mij wel op dat bij die van mij geen jaartal staat, en de regel niet helemaal leesbaar is. Misschien niet belangrijk?
Vr.gr. Klaartje

eMClient.JPG
17 oktober 2017 om 10:18.
Dirk Boom zegt:

De versie is dezelfde, daaraan ligt het dus niet. Als eM Client onbetrouwbaar blijft, dan zou ik een ander mailprogramma op de computer zetten.
Omdat het nog Windows 7 is, lijkt mij Outlook (uit Office) of Thunderbird het beste alternatief. Zet daar dan het mailadres als imap in.
Daarna eM Client inactief maken (dit is belangrijk), vervolgens alles uit eM Client exporteren (aanwijzing Ben, 16 okt 19:16 uur), en dan importeren in het nieuwe mailprogramma. Als het werkt, dan eM Client verwijderen.
Een nieuwe computer met Windows 10 is natuurlijk nog mooier maar misschien is het uit te stellen.
PS het gaat niet alleen om exporteren/importeren van de mails & mappen, maar ook om de contactpersonen.

17 oktober 2017 om 19:00.

Wilt u zelf een vraag stellen in de E-mail-Club?
E-mail-Club