SeniorWeb logo

Niet ondersteunde browser

De browser die u gebruikt wordt niet door SeniorWeb ondersteund. We adviseren u over te stappen op een andere browser.

In het artikel De populairste browsers voor de pc kunt u lezen welke browsers er zijn en een keuze maken.

Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: E-mail-Club
Mededeling - woensdag 12 december 2018
Resultaten en verbeterpunten clubs
Eerder dit jaar heeft SeniorWeb een onderzoek gehouden onder leden en beheerders van de clubs. Hartelijke dank aan iedereen die hieraan mee heeft gewerkt! Het onderzoek heeft mooie resultaten en verbeterpunten opgeleverd die we vanaf januari zullen realiseren.
Phishing -mails oplossing??
Geplaatst op 6 november 2018 om 10:10 door Tosca-40

Beste experts,
Dagelijks krijg ik enorm veel phishing-mails. Betreft de mooiste aanbiedingen of cadeaus
van quasi bekende winkelketens. Ik stuur ze steeds naar Fraudehelpdesk, maar dat lost mijn probleem niet op.
weet iemand de “ Beste” oplossing. Welk evt beveiligingsprogrmma kan ik installeren om er definitief van af te zijn
ik heb al een gratis VPN provider geinstalleerd

7 reacties
nnsa zegt:

Deze emails kenmerken als spam, naar uw spamfilter dirigeren en dan maar hopen dat uw provider en goed spamfilter heeft. Een tweede oplossing zou kunnen zijn om een extra emailadres te nemen en hier heeeel zuinig mee te zijn waar U dit bekend maakt, dus zeg maar een werk-emailadres (spam) en een prive-emailadres wat wat ‘schoner’ blijft. Als U met uw huiige emailadres ook bij diverse sites inlogt, wordt vaak uw emailadres gewoon doorverkocht, ook als dit niet mag. Controle bijna onmogelijk. En dit gebeurt zeker bij de ‘gratis’ emailadressen van bijvoorbeeld google c.s. Bij een KPN of Ziggo emailadres is dit al veel minder.

6 november 2018 om 10:22.
BenWuring zegt:

Er zit een verschil tussen Spam (al die mooie aanbiedingen) en Phishing-mails (websites die zich voordoen als de 'originele' banksite e.d.). Desalniettemin zijn ze beide vervelend.

De oorzaak zit vooral in het gegeven dat de betreffende instanties bekend zijn met het mailadres waar deze spam / phishing-mails wordt ontvangen. Een goed spamfilter kan al veel oplossen. Ook kun je dit spamfilter 'helpen' door de betreffende mails als spam of ongewenste mail aan te duiden. Doorgaans kun je deze mogelijkheid kiezen door het mailtje met de rechter muisknop aan te klikken en te kiezen voor ongewenste mail of iets dergelijks.

Wil je er helemaal van af zijn, dan zou je een nieuw e-mailadres moeten nemen.
NB: Juist voor dit soort zaken is het zeer aan te raden om een extra mailadres te bezitten / aan te maken (@gmail.com, @outlook.com, @yahoo.com, enz). Belangrijke mail hou je dan gescheiden op het primaire adres (bijv. @ziggo.nl, @kpnmail.nl, enz.) en gebruik je het/de extra mailadres(sen) om te registreren bij webwinkels, online accounts, enz.

6 november 2018 om 10:27.
BenWuring zegt:

Nog even een nabrander. U heeft een VPN geïnstalleerd. Op zich prima om daarmee meer beschermd te internetten, maar het lost het probleem van de spam niet op. De VPN zorgt alleen voor meer anoniem internetbezoek.

6 november 2018 om 10:39.
Dirk Boom zegt:
Een goede provider gebruikt een spamfilter. Dan wordt dit soort mails afgevangen voordat je ze bekijkt. Het hangt van de provider af hoe goed het filter is.
Ik zit zelf bij xs4all (naast gmail enz) en daar heb ik op de website hun spamfilter aangezet, waardoor ik geen ongevraagde mails meer ontvang.
Welke provider betreft het?
6 november 2018 om 13:59.
Tosca-40 zegt:

Dirk, ik heb Ziggo

6 november 2018 om 14:25.
BenWuring zegt:

Ziggo heeft geen in te stellen spamfilter in de webmail. Natuurlijk heeft het wel een spamfilter, maar deze werkt op basis van berichtregels. Zie hier om e.e.a. in te stellen.
Je kunt ook vanuit de mailbox zelf afzenders blokkeren. Kies daarvoor de te blokkeren afzender, klik vervolgens op de 3 streepjes in de menubalk en kies 'Blokkeer afzender'.

6 november 2018 om 14:28.
nnsa zegt:

Nog een kleine aanvulling op het correcte verhaal van @BenWuring: een berichtregel aanmaken is best wel even werk (en zou ik gebruiken voor de zeeeeer ongewenste emails). Andere ongewenste emails kan je op dezelfde manier als al beschreven via ZIGGO Webmail classificeren als Ongewenste Email (zie voorbeeld bijlage).

De crucks van het verhaal is wellicht om af-en-toe je ZIGGO mailbox door te lopen via Webmail en dan bepaalde emails te classificeren. Dit met name als je de emails in een andere Desktop-client binnen krijgt. Ook zie je dan vaak dat er bepaalde emails niet zijn verwijderd en van je Quota bij Ziggo afgaan.

Ziggo.png
6 november 2018 om 15:30.

Wilt u zelf een vraag stellen in de E-mail-Club?
E-mail-Club