Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: E-mail-Club
POP3 naar IMAP - wat probleempjes
Geplaatst op 14 december 2019 om 19:38 door Zegert

Ik heb (eindelijk) besloten om mijn @planet.nl om te zetten van POP3 naar IMAP maar loop tegen wat dingen aan waar ik even geen oplossing voor kan vinden.

1. Op 2 smartphones met Windows 10 Mobile werkt alles perfect: kan mappen maken en synchroniseren gaat ook goed. (Ondersteuning voor die toestellen stopt helaas)
2. Als ik in de App Microsoft Outlook op Android een map zou willen toevoegen dan zie ik daarvoor geen optie.
3. Als ik in K-9 Mail App het account instel en ik maak via webmail nieuwe mappen aan dan komen die niet beschikbaar. Een map die ik via webmail heb verwijderd blijft gewoon staan.
4. Op de PC met Windows 10 in de Mail App lijkt het alsof ik een nieuwe map kan maken maar krijg daarna een melding 'De map met de naam Test2 is niet gemaakt'. Hetzelfde gebeurt als ik een submap onder Postvak IN wil maken.
5. Ik heb 2 mappen als submap van Postvak IN: deze synchroniseren met webmail. Ik heb echter ook een map die geen submap is en deze zie ik niet in webmail maar synchroniseert wel met de Windows 10 Mobile.

Heeft iemand hier enige oplossing/suggestie voor?

15 reacties
Dirk Boom zegt:

Dat is nogal een rij vragen. Mij lijkt dat die punt voor punt moeten worden bekeken. Maar eerst heb ik de vraag of je basissituatie goed is, want:
Een omzetting van POP3 naar IMAP lukt niet als je in een mailapp de instellingen wijzigt.
De omzetting houdt in dat je de inhoud van de POP3 account overhevelt naar de IMAP account en daarna de POP3 account sluit. Mijn simpele benadering zou zijn (misschien is dat al gebeurd):
Actie 1: kijk in webmail of alles is zoals gewenst. Of maak het daar zoals gewenst. Als dat in orde is:
Actie 2: verwijder alle mailaccounts in elke mailapp op elk apparaat.
Actie 3: voeg in elke gewenste mailapp op elk gewenst apparaat de mailaccount weer toe.
Hierna zal alles overal gelijk zijn.
Daarna komt per app de vraag hoe je mappen toevoegt/verwijdert/wijzigt. De manier waarop kan per app verschillen.
Zoals ik het nu begrijp is de situatie:
1. Hoe voeg je in Outlook op Android mappen toe.
2. De K-9 mailapp werkt niet goed. Account eruit en weer erin?
3. De mailapp W10 werkt niet zoals gewenst. Ik denk dan dat hij niet goed is ingesteld. Even de account eruit en weer erin, met de juiste voorkeuze. Misschien moet er iets gebeuren omdat @hetnet eigenlijk @kpn is.
4. Bij je vraag 5 begrijp ik niet welke app het betreft.

Ik zou even teruggaan naar een nul-situatie (acties 1 t/m 3) en dan verder kijken.

14 december 2019 om 20:43.
Zegert zegt:

Hallo Dirk,
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik ben begonnen met uit alle mail apps op alle apparaten het POP3 account te verwijderen.
Daarna als IMAP een nieuw account toegevoegd.
Bij de K-9 Mail app was dit het enige account: verwijderd en als IMAP toegevoegd.

Daarna via zowel webmail als de Windows 10 Mobile apparaten mappen/submappen toegevoegd en gekeken of deze overal doorkwamen.
K-9 Mail ziet de nieuwe mappen niet maar laat ook nog steeds een verwijderde map zien - denk dat ik afscheid moet nemen van K-9 Mail omdat je niet na elke wijziging het account opnieuw wilt toevoegen.

In de Microsoft Outlook App voor Android komen wijzigingen wel door als je via Instellingen > het account > kiest voor Account opnieuw instellen.
Daarna lijkt ook alles te synchroniseren - opnieuw instellen dus blijkbaar alleen nodig bij wijziging van mappen.

Bij vraag 5 bedoel ik een map die wel zichtbaar is in de Mail App van Windows 10 en W10M en zelfs op de Microsoft Outlook voor Android App - maar niet in webmail. Deze komt ook niet door in Thunderbird.
Zie bijgaande afbeelding: het gaat om de map Bewaren die niet ingesprongen staat.

Afbeelding weggehaald... geen privé gegevens in de openbare clubs

14 december 2019 om 21:27.
Dirk Boom zegt:

Dag Zegert,
het gaat de goede kant op 👍
Kan die map 'Bewaren' een oude POP3 map zijn? Daar lijkt het wel op.
K-9 scoort met 3,8 niet hoog in de reviews, er zijn betere.
Het gratis Bluemail scoort met 4,6 veel beter, zo ook het niet gratis Aquamail (ik gebruik dit voor al mijn mailadressen).
Elke app moet uit zichzelf synchroniseren, ook als er met de mappen iets wijzigt. Soms duurt dat even, afhankelijk van de synchronisatiefrequentie, die normaliter instelbaar is (per app en daarbinnen per account).
App-afhankelijk wordt niet alle mapinhoud (wel de mappen zelf) gesynchroniseerd en kan het aantal gesynchroniseerde berichten beperkt zijn. Dit is via instellingen aan te passen.
Mocht je contactpersonen en een agenda in de cloud hebben, dan moet dat bij het betr. mailadres mee-synchroniseren (is ook instelbaar).
PS het is en blijft jammer, dat stoppen van Windows 10 mobiel. Het was goed maar het liep niet.

14 december 2019 om 22:27.
Zegert zegt:

Dag Dirk,
Wederom bedankt.
Die map 'Bewaren' is geen restant van POP3 maar aangemaakt binnen IMAP op een W10M toestel - komt niet op webmail - intussen verwijderd.
Ben nu met Bluemail aan het testen - zie wel kans om een Submap onder INBOX te maken maar deze komt niet in webmail, synchroniseert echter wel naar W10M apparaten.
Ga hier verder mee experimenteren.

Betreft Aquamail:
Kun je aangeven of je daar 'eenvoudig' mappen mee kunt aanmaken EN zijn die dan ook binnen webmail te zien?
Als ik je reactie hierop heb zal ik dat installeren - heb dan 7 dagen gratis.
Mogelijk moet het Aquamail worden voor mijn vrouw - zelf kom ik er wel uit als het allemaal wat minder comfortabel werkt.

De Mail App: account verwijderd, PC opnieuw opgestart, account toegevoegd.
Krijg nu wel een nieuwe submap onder de Inbox maar ook deze zie ik dan niet in webmail.

Betreft je PS: inderdaad erg jammer maar geen verrassing.
Toen ik in september 2016 mijn Lumia 950 Dual Sim kocht was deze 'slechts' €352,00 - was ongeveer de helft van de oorspronkelijke adviesprijs dus toen was mij al duidelijk wat er aan zat te komen.
IK ben niet zo afhankelijk van Apps en blijf er dus voorlopig nog wel mee werken - voor andere dingen heb ik dan vaak een Android toestel bij me.

15 december 2019 om 11:34.
HelmaB zegt:

@Zegert
Wil je al je mail adressen uit dë afbeelding "afplakken".
Ik wil het ook wel doen, maar kom er nu even nog niet aan toe.

15 december 2019 om 12:15.
Dirk Boom zegt:

In de eerste plaats: alle mappen horen te synchroniseren met webmail, dat is IMAP.
En dat gebeurt bij je met 100% zekerheid want als de op een Androidtoestel aangemaakte mappen te zien zijn op de Lumia enz, dan is dit via de cloud tot stand gekomen, dus via de webmail. Alle mappen zijn daar dus, echter er is iets dat de zichtbaarheid belemmert.
Flauwe vraag misschien: heb je tijdens het controleren wel de webbrowser ververst?
Of is er bij webmail een instelling die het tonen van submappen verhindert?

Je kunt in Aquamail mappen maken maar ik vind het proces niet erg gebruikersvriendelijk. Als ik namelijk een map maak dan zie ik niet direct of en hoe ik kan kiezen op welke plek hij komt (bijv. als submap van de inbox) en of en hoe ik hem weer kan verwijderen. Voor het overige ben ik er blij mee en dat komt omdat ik veel (10) mailadressen gebruik. De app laat deze netjes op rij zien en de meldingen (cijfertje bij de app en melding bovenin de smartphone) werken goed.
Bij Aquamail kun je veel instellen, o.a. de tijdsperiode en het aantal binnen te tonen mailberichten. Dit kan geheugen sparen (bij mijn toestel niet nodig).

15 december 2019 om 12:18.
Zegert zegt:

Hallo Dirk,

Wat die webmail betreft had ik al het volgende geprobeerd:
browser verversen => moest opnieuw inloggen
verversing knop gekozen => geen wijziging.
Intussen heb ik gevonden waar het probleem zat:
Bij mappen die niet binnen webmail zijn aangemaakt moet er via Instellingen (tandwiel) > E-mail > Wijzig IMAP abonnement vinkjes gezet worden.
Bij aanmaken van een map binnen webmail gaat dit vinkje blijkbaar automatisch.

Kortom: weer een stap verder.

Mappen maken - test in BlueMail:
Om daar een submap te maken moet voor de naam de naam van de hoofdmap gezet worden, anders krijg je weer zo'n map die niet terug te vinden is.
voorbeeld:
om een submap Bewaren3 te maken kies Edit folders
dan Mapnaam (hier staat niet bij dat je een nieuwe map maakt)
en dan INBOX/Bewaren3.

15 december 2019 om 13:02.
Zegert zegt:

@HelmaB:
Bedankt voor het verwijderen van het plaatje.
Heb me niet bedacht dat ook in een plaatje die adressen gevonden kunnen worden - weer wat geleerd.

17 december 2019 om 20:21.
Zegert zegt:

Hallo Dirk,
Project is klaar - met dank voor je info.
K-9 Mail overal vervangen door BlueMail.
In Thunderbird POP3 vervangen door IMAP (na eerst kopie van mappen gemaakt te hebben).
In Outlook POP3 vervangen door IMAP.
Alles lijkt nu soepel te werken - hoewel Thunderbird is minder snel lijkt te synchroniseren maar daar leer ik wel mee leven.

17 december 2019 om 20:24.
HelmaB zegt:

@Zegert.
Dat was de andere beheerder, die het verwijderd heeft :-)
Maar inderdaad; er stonden er nogal wat in.

17 december 2019 om 20:28.
Dirk Boom zegt:

Mooi dat het is gelukt Zegert, het is een klusje maar dan heb je ook wat.
Je bent nu voor de mail apparaat-/app-onafhankelijk en hebt automatisch een backup.
Betr. de snelheid van Thunderbird: bij het synchroniseren gaat hij alle mappen langs en werkt hij ze bij. Bij POP3 hoeft dat niet te gebeuren, dat haalt alleen de inbox binnen.
Die vinkjes voor verversen van de mappen: was dat in Thunderbird? Vanuit de app Mail van W10 ken ik dat namelijk niet.

17 december 2019 om 21:39.
Zegert zegt:

Hallo Dirk,

Ik denk dat je refereert aan mijn bericht van 15 december 2019 om 13:02 want dat ging over vinkjes.
Het punt was dat een nieuwe map aangemaakt in BlueMail of op de Lumia wel keurig synchroniseerde naar andere apparaten.
Maar deze nieuwe map was niet te zien in webmail - daar moest ik via de Instellingen een vinkje zetten bij mappen die gesynchroniseerd moesten worden.
De oplossing: ik maak nu nieuwe mappen aan in webmail en dan zijn ze alle apparaten beschikbaar.

18 december 2019 om 19:40.
Dirk Boom zegt:

Ik bedoelde in welke app die vinkjes moesten worden aangezet. Was dat in Thunderbird?
In Mail of Outlook (Office) hoeft dat namelijk niet, evenmin op de smartphone.

18 december 2019 om 20:18.
Zegert zegt:

Dat was niet in een App of Thunderbird.
Uitsluitend binnen webmail.

18 december 2019 om 21:15.
Dirk Boom zegt:

OK dank. Dit betreft dan een providerspecifieke instelling van wat webmail mag tonen want het kent de mappen wel. Wellicht is er ook een vinkje dat het alles mag tonen.
Succes!

18 december 2019 om 21:55.

Wilt u zelf een vraag stellen in de E-mail-Club?
E-mail-Club