Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: E-mail-Club
Kan bijlagen niet openen.
Geplaatst op 10 juli 2020 om 21:31 door Laurens1

Geachte heer, Van de gemeente krijg ik een bijlage als je een vraag stelt maar als ik de bijlage opent dan krijg ik de volgende tekst op mijn scherm. Deze pagina is niet bereikbaarHet server-IP-adres van xn--qna3200aqwl kan niet worden gevonden. Op Bing zoeken naar xn--qna3200aqwl ERR_NAME_NOT_RESOLVED Ik heb wel een pdf bestand op mijn laptop staan. Op uw website staat een tekst hoe je dat kan doen als ik de tekst opvolgt dan kan ik het bestand nog steeds niet openen. Kan u mijn vertellen hoe ik dit bestand kan openen.

Met vriendelijke groet,

Laurens1

32 reacties
DirkB zegt:

Hoe komt de bijlage binnen? Is dat via mail of via de webbrowser? Welke webbrowser gebruik je?
Of staat het bestand al op de laptop en lukt het openen niet?
Welke tekst op de SeniorWeb website wordt bedoeld? (misschien deze tekst?).

10 juli 2020 om 21:39.
Willem-B zegt:

Neem telefonisch contact op met de gemeente. Deze foutmelding duidt op en technisch probleem in de systemen van de gemeente.

10 juli 2020 om 23:51.
Laurens1 zegt:

Het bestand staat niet op de laptop het artikel waar ik in mijn vraag over had heb ik in de bijlage er bij gedaan. De bijlage komt binnen via de e-mail. De webbrowser is Firefox.
Bij de gemeente had ik het al geïnformeerd zij zeggen het ligt niet aan hun systeem.

11 juli 2020 om 06:37.
DirkB zegt:

Ik moet even verder vragen: kwam de bijlage via e-mail binnen als een link naar het bestand, of als een bijlage met het bestand?
Als het een bijlage is, heb je misschien gekozen om het op te slaan. Bij dat opslaan kun je opgeven op welke plek op de computer het moet worden opgeslagen. Is dat wel gedaan? Opslaan doe je het beste (in een map) bij Documenten.

11 juli 2020 om 09:36.
Laurens1 zegt:

Hij kwam binnen als bijlage met het bestand.

11 juli 2020 om 09:47.
DirkB zegt:

OK duidelijk. Even stap voor stap: heb je hem opgeslagen zoals ik aangaf of wil je de bijlage openen vanuit de e-mail?

11 juli 2020 om 09:57.
Laurens1 zegt:

Ik wilde de bijlage openen vanuit de e-mail.

11 juli 2020 om 14:06.
DirkB zegt:

Bij openen vanuit e-mail: is dat e-mail via de webbrowser (bijv. Edge, Chrome, Firefox) of via een e-mailapp (bijv. MailW10, Outlook uit Office, Thunderbird).
Als je opent: probeer eens klikken op de rechter muisknop, dan in het menu kiezen voor openen. Met welke app wordt het pdf bestand dan geopend?

11 juli 2020 om 15:17.
Laurens1 zegt:

Bij het openen van de mail gebeurt dat uit Outlook Windows 10.
Als je hem opent geeft die juist geen app aan waar je hem mee kan openen.
Daarom kon ik de bijlage ook niet openen terwijl dat juist wel moet gebeuren ik kon de bijlagen altijd openen van de gemeente maar nu niet meer.

11 juli 2020 om 16:31.
DirkB zegt:

T.b.v. een testje heb ik het bestand via mail ontvangen. Het is een .pdf bestand dat als bijlage naar een outlook.com mailadres is gestuurd. Ik kan het probleemloos openen vanuit smartphone en laptop (Mail W10, Outlook uit Office en Outlook.com via webbrowser Edge). Het bestand wordt op mijn laptop geopend in Edge.
Conclusie uit het testje: het .pdf bestand is in orde, er gaat iets mis op je computer.
Zo te lezen wil je het bestand openen vanuit Outlook.com via de webbrowser. Klopt dat?
Welke webbrowser gebruik je?

11 juli 2020 om 17:01.
Niekie zegt:

Laurens1: Heb je soms de beveiliging tegen Ransomware aanstaan in Defender. Schakel die eens uit als je wilt.

Niek

11 juli 2020 om 17:20.
Laurens1 zegt:

Mijn browser is Firefox.

12 juli 2020 om 06:34.
DirkB zegt:

Voor Firefox staan er oplossingen in deze link. Die zijn: downloaden, proberen extensies uit te schakelen, of een andere pdf-viewer gebruiken. Ik heb geen ervaring met Firefox, misschien anderen?
Niekie deed nog een andere suggestie.

12 juli 2020 om 07:36.
Laurens1 zegt:

Ik ga uw tips omtrent de PDF bekijken.
Dan heb ik nog een vraag omtrent Beveiliging tegen Ransomware aanstaan in Defender. Schakel die eens uit als je wilt. Alleen is mijn vraag aan u hoe schakel ik die weer in ik heb hem nu uitgeschakeld.

12 juli 2020 om 07:55.
DirkB zegt:

Via deze link is te zien hoe je het weer inschakelt.

12 juli 2020 om 08:39.
Niekie zegt:

Maar toen de beveiliging tegen ransomware was uitgeschakeld, lukte het toen wel om de bijlage te openen? Wel even opnieuw opstarten.

Niek

12 juli 2020 om 23:10.
Laurens1 zegt:

Nee, nu krijg ik de start pagina van Edge op mijn scherm.

13 juli 2020 om 18:21.
Niekie zegt:

Dat zal niet veel te maken hebben met de bijlage in de mail.
Komt de mail van een bekende afzender? Zo nee, de bijlage niet openen!!!.

Niek

13 juli 2020 om 22:31.
DirkB zegt:

Niek, zie mijn melding op 11 juli om 17:01 uur. Ik heb de betr. mail gezien, daarvan de bijlage geopend en niets vreemds ontdekt. De afzender was contactcentrum@denhaag.nl (de website is https://www.denhaag.nl/nl.htm)

13 juli 2020 om 22:53.
Niekie zegt:

Oke thnx Dirk.

Niek

13 juli 2020 om 22:54.
DirkB zegt:

Laurens, een domme gedachte misschien: in de e-mail die je hebt ontvangen, wordt de terugmelding van de gemeente over je vraag op twee manieren weergegeven:
- in de tekst in de mail.
- in een bijlage (pdf) die bij de mail zit.
Je probeert toch niet die tekst in de mail te openen?

13 juli 2020 om 23:11.
Laurens1 zegt:

Dat doe ik niet.

14 juli 2020 om 18:15.
Niekie zegt:

Tip van elders: Probeer eens wat scans op Malware.

Begin met een scan met ADWcleaner : https://www.malwarebytes.com/adwcleaner/ .Klik na het installeren op “Scannen” en wacht totdat dat klaar is en u op "Verwijderen" kunt klikken en start daarna opnieuw op.

Daarna doet u een volledige scan met de Free versie van Malwarebytes: https://nl.malwarebytes.com/mwb-download/ en verwijder alles wat gevonden wordt, of plaats het in quarantaine.

Bij deze laatste even het eerste schermpje weg klikken, met het aanbod op over te schakelen naar de betaalde versie.

Niek

14 juli 2020 om 22:41.
HelmaB zegt:

@ Laurens1

Ik lees alles mee wat er geschreven wordt, maar ben al lang de draad kwijt.
Bij jouw bericht/vraag schrijf je... "Ik heb wel een pdf bestand op mijn laptop staan".
Bij jouw volgende reactie zeg je... "Het bestand staat niet op de laptop".
Wat is het nu... wel of niet?
Dan deze zin... ik kon de bijlagen altijd openen van de gemeente maar nu niet meer.
Hoe en (vooral) waarmee opende je dan "altijd" de bijlagen van de gemeente??
Als ik een mail krijg met een pdf als bijlage (in Outlook van Office)
kan ik die openen door in de mail op de bijlage te klikken.
Ik kan ook kiezen voor opslaan. Dan open ik het op mijn PC (in mijn geval met Foxit Reader).

15 juli 2020 om 15:37.
DirkB zegt:

Helma, zie mijn uitleg op 11 juli om 17:01 uur en 13 juli om 22:53 uur. Het is een e-mail met bijlage (.pdf). De mail is in orde en de bijlage is in orde (ik heb dat zelf gecontroleerd). Op 11 juli om 16:31 uur vertelt Laurens dat de bijlage wordt geopend vanuit Outlook Windows 10 en het betreft een outlook.com mailadres. De webbrowser is Firefox. Ik denk dat Outlook via de webbrowser wordt gebruikt maar het zou eventueel nog Outlook uit Office kunnen zijn.
Hoe dan ook, het pdf bestand wordt geopend vanuit de e-mail en dan gebeuren er rare dingen.

15 juli 2020 om 16:17.
HelmaB zegt:

Zoals gezegd Dirk....... ik lees alles mee (heb geen probleem met lezen)..
Dus ook jouw uitleg heb ik gezien.
Dan nog wil ik weten of het pdf bestand nu wèl of niet op de laptop staat.
En waarmee hij het eerst wel kon openen (maar nu niet meer).
Als het op de laptop staat (zoals vermeld in zijn oorspronkelijke vraag)
moet het toch ge-opend kunnen worden met bijv. Adobe Reader of iets anders.

15 juli 2020 om 16:39.
Willem-B zegt:

Omdat de foutmelding “ERR_NAME_NOT_RESOLVED” is verschenen, vermoed ik dat er een probleem in de werking van het netwerkprotocol DNS (Dynamic Name System) zit op deze PC.

@Laurens1, kun je eens proberen om op je Webmail via de browser in te loggen en dan te proberen om de bijlage te openen of te downloaden?

Het herstellen van de DNS cache is technisch iets ingewikkelder. Daarvoor kun je beter hulp aan huis of hulp op afstand vragen.

15 juli 2020 om 17:10.
Laurens1 zegt:

Ik ga pc hulp op afstand aanvragen die kunnen het probleem proberen op te lossen.

15 juli 2020 om 17:59.
MaritaA zegt:

Dan willen we hier wel graag weten wat de oorzaak was... vraag aan de pc hulp om dat te omschrijven, zodat je het hier op kan schrijven.
 

15 juli 2020 om 18:32.
Laurens1 zegt:

Dat zal ik doen.

15 juli 2020 om 18:42.
Laurens1 zegt:

Ik heb contact opgenomen met pc hulp op afstand het probleem zat in hem dat ik geen Acrobat Reader Dc had geïnstalleerd ik had wel PDF-Viewer geïnstalleerd maar de laatste had ik al geruime tijd zonder dat er problemen mee waren.

19 juli 2020 om 08:06.
MaritaA zegt:

Mooi opgelost. Dank voor de terugkoppeling Laurens1.
Met dank aan HelmaB voor het kritische lezen en de uitstekende samenvatting
Ik sluit deze vraag nu af.

19 juli 2020 om 08:34.

Wilt u zelf een vraag stellen in de E-mail-Club?
E-mail-Club